• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مشروح سخنان سید حسین عالمی بلخی در رابطه با اعطای مصونیت قضایی به نظامیان امریکایی

مشروح سخنان سید حسین عالمی بلخی در رابطه با اعطای مصونیت قضایی به نظامیان امریکایی
استیلا و سلطه ای امریکایی ها یا به تعبیر دیگر غیر مسلمانها بر مسلمانها را نه دین، نه شریعت ما اجازه می دهد ، نه فقه ما و نه مردم افغانستان . مشروح سخنرانی سیدحسین عالمی بلخی نماینده ولسی جرگه افغانستان درهمایش بزرگ 26 دلو سراغاز بیداری اسلامی : من قبل از هر صحبتی بیست و ششم دلو را گرامی می دارم و آن را خاطره تاریخ فراموش نکرده است و مردم افغانستان و همه ملل دنیا ،که در همین روز فرمانده کل نیروهای اتحاد جماهیر شوروی سابق در افغانستان جوروموف وقتی از پل حیرتان گذشت صدها ژورنالیست در انتظارش بود که از او بشنوند از کشورهای مختلف دنیا وقتی در برابر ژورنالیست ها قرار گرفت گفت: من هیچ حرفی گفتنی برای شما ندارم فقط یک جمله دارم و آن اینکه از اردوی ما هیچ کسی دیگری باقی نمانده است .تمام گفته گروموف همین یک جمله بود که به صورت واقعی تمثیل کننده پذیرش شکست تلخی که اتحاد جماهیر شوروی در کشور ما داشت .عنوان این همایش را گذاشته اند بیداری اسلامی ،البته ما در تاریخ اسلام مقاطع مختلفی را در رابطه با بیداری اسلامی داریم ولی در پیوند با همین روز وقتی من یک بررسی کردم ما واقعاً اولین روز بیداری اسلامی در تاریخ کشور ما همین تاریخ 26 دلو را داریم . بعد از اینکه کمونیست ها در کشور ما کودتا کردند در برابر رفتارهای که آنها داشتن و در برابر اقدام های دیگری که داشتند . فرامینی که صادر کردند علمای دینی را دستگیر کردند ، متنفذین دینی و مردمی را و نارضایتی های مردم کم کم تبدیل به یک خیزش و قیام و جهاد عمومی مردم شد و شاید شما بدانید که در روز بیست و ششم دلو اولین روزی است که مردم مجاهد دره صوف 26 دلو 1357 جهاد را علیه کمونیست ها آغاز کردند و توانستند مرکز حکومتی را در دره صوف تصرف بکنند و دولت کمونیست بعضی هایش را دست گیر کردند و بعضی هایش هم کشته شد و بعضی ها هم فرار کردند . اما دولت کمونیستی وقت با یک فریب مردم را به مذاکره کشانید و در نهایت سران قیام را دستگیر کرد و نابود کرد . آنها فکر می کردند با همین قضیه تمام می شود ،بعد از 26 دلو به فاصله هفت روز یک هفته دیگر، در سوم حوت سال 1357 مردم چهارکنت قیام را آغاز کردند . ودر ادامه آغاز قیام ،مردم چهارکنت که از مردم دره صوف تجربه گرفته بودند دیگر فریب دولت کمونیستی را نخوردند و در برابر مذاکرات آنها از خودشان مقاومت نشان دادند ،در شش یا هفت حوت همین سال 1357 مجدداً مردم دره صوف قیام شان را شروع کردند ، و در ادامه همین مطلب اول حمل سال 1358 مردم بلخاب شروع به قیام کردند ودر ادامه همین ماه حمل مناطق دیگری ، مناطق مرکزی هزاره جات قیام ها آغاز شد یعنی در واقع اگر ما 26 دلورا که در اینجا روز بیداری اسلامی نام گذاری کردند در پیوند با تاریخ جهاد ما اگر ما بررسی بکنیم واقعاً 26 دلو روز آغار بیداری مردم افغانستان علیه حاکمیت کفر و کمونیزم و آغاز جهاد بر حق شان است و این هم بسیار جالب است که روز پیروزی نهایی مردم افغانستان بر ارتش سرخ شوروی باز در همین 26 دلو است که آنها از کشور ما بیرون رفتند که خدمتان عرض کردم دوستان هم فرمایش های مفصلی داشتند. می خواهم عرض بکنم . چرا مردم افغانستان قیام کردند ؟ و چطور در برابر این نیروها پیروز شدند؟ من یادم است در بیست هفتم دلو سال 1367 یعنی یک روز بعد از فرار عساکر ارتش سرخ شوروی از کشور ما در یک کنفرانس مطبوعاتی بود من در تهران بودم .البته آن زمان ژورنالیست های مختلفی بودند، یک ژورنالیست جاپانی بود از من سوال کرد ،گفت :شما دلیل شکست اتحاد جماهیر شوروی را در چه می دانید ؟ من گفتم که از نظر من عامل اصلی و محوری شکست اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان و موافقت مردم افغانستان اعتقاد مردم به خدا بود ، والسلام هرچیزی دیگری را که ما بیایم در این مسئله مطرح بکنیم مسائل حاشیه ای است و امکان دارد جزء از مسائل به حساب بیاید ولی عامل اصلی و محوری اعتقاد راسخ و باور کامل مردم افغانستان به خدا و قرآن و دین و اینکه انتصرالله ینصرکم ویثبت اقدامکم این عامل اصلی و اساسی پیروزی مردم افغانستان بود و آیه متبرکه که من در عنوان سخنم تلاوت کردم خداوند تبارک و تعالی می فرماید ولن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا، خداوند تبارک و تعالی راه استیلا و سلطه کفار برمومنین را مسدود ساخته و مفسرین در این رابطه تفسیرهای مختلفی انجام داده و می دهند ونظرات مختلفی ارائه کرده اند ،اینکه این غلبه مومنین در روز قیامت براساس منطق است در استدلال است ، در محکمه عدل اللهی است و بعضی ها هم این تفسیر را ارائه کرده اند که منظور از غلبه که دراینجا آمده است این است که اگر مسلمانها و مومنین واقعاً به آموزه های دینی عمل بکنند و مومن واقعی باشند واتحاد راسخ به آموزه های دینی داشته باشد حتماً بر کفار پیروز می شوند این یک تفسیری است و یک تفسیر دیگری که هم ارائه شده است اینکه خداوند راه سلطه و استیلای کفار برمومنین را تجویز نکرده یعنی از نظر مسائل شرعی در نتیجه اش این می شود که مسلمانها نباید که استیلا کفار را بپذیرد و قبول بکنند، ولو آنها با زور بیایند در سرزمین اسلامی ، کشور اسلامی را اشغال بکنند ولی مسلمانان در برابرش باید مقاومت بکنند و به هر ترتیبی مردم افغانستان با ایمان راسخ خودشان در صحنه آمده اند و در نهایت با وعده خداوند تبارک و تعالی پیروز شدند. شما ببنید عساکرغربی که فعلاً در کشور ما حضور دارند اگر براساس یک توافق نامه مساویانه و دارای حقوق مساوی بین افغانستان آنها در اینجا حضور داشته باشند براساس مسائل اسلامی و دینی و فقهی می شود مقید با مسلمانها و با یک کشور اسلامی ندارد ،اما اگر در یک این چنین توافق نامه ها به گونه ای مسائل تنظیم شود که در این توافق نامه راه استیلا و غلبه کفار را بر ما مال ما و ناموس، جان و سایر مسائل مسلمانها تثبیت بکند این جایز نیست خداوند تبارک و تعالی اینطور سلطه را تجویز نکرده مردم افغانستان باید در برابرش مقاومت بکند درهمین روزها بحث موافقت نامه امنیتی دو جانبه بین افغانستان وامریکا مطرح است. شنیدید که رئیس جمهور ما گفت: که رئیس جمهور امریکا می گوید بدون مصونیت قضایی یک عسکر ما هم در افغانستان نخواهد ماند مصونیت قضایی معنایش این است که عساکر امریکایی و خارجی در افغانستان در برابر قوانین افغانستان مصونیت است هر عملی در اینجا انجام می دهد اما مطابق قوانین افغانستان قابل پیگیری نمی باشد و این امریکاییها خودشان چه کار می کنند مطابق محاکم شان مربوط آنها می شود خوب در یک این چنین صحبتی ، من برای شما مثال می زنم به عنوان مثال مثل آن عسکر امریکایی که در قندهار از پایگاه خودش بیرون شد و آمد در قریه 16 نفر را کشت او برداشت بردند در امریکا که ما او را محاکمه می کنیم و بعد هم گفتند که اختلالات روانی داشته و هیچ کاری هم نکردند ، قرآن را آتش زدند گفتند ما خود ما این را تعقیب می کنیم و بعد هم بالاخره هنوز هم سرنوشتش معلوم نیست که آنها واقعاً محاکمه می شود یا نمی شود من خود جزء هئیت بودم ، هئیت شورای ملی به ما وعده دادند که ما صد فی صد آنها محاکمه می کنیم ولی هنوز خبری از این چیزها نیست توهینی به جنازه ها که صورت گرفت ، شندید محاکمه که آنها کردند یک مثلاً یک توبیخ اداری بود که ظاهراً یک رتبه آن افسررا تنزل دادند دیگر خلاص و در همین سلسله اگر بیایند مثلاً در شهر ما در بازار ما هر کاری انجام بدهند کسی قابل پرسش نیست واگر به ناموس این ملت تجاوز بکنند باز هم مطابق قوانین افغانستان اینها قابل تطبیق و پیگیری نیست و اگر زنی ، خواهری ، دختری در اینجا مورد تجاوز قرار می گیرد باید ببیند قانون امریکا چه می گوید! برداشت من این است که این آشکارا تثبیت استیلا و سلطه کفار بر مسلمانان است آنها را مسلط بر جان و مال ، ناموس و حرض همه چیز ما . شاید دوستان شنیده باشند من باربار صحبت کردم ، صحبتم این بود که موافقت نامه باید امضا بشود یک ضرورت است براساس روابط مساویانه بین افغانستان و امریکا و من همان زمان هم گفته بودم که اگر در این موافقت نامه یا موافقت نامه دیگری بیاید که مصونیت قضایی برای نیروهای غربی بدهد ما هیچگاه نخواهیم پذیرفت شورای ملی هم این را تصویب نمی کند و این عرض من و تحلیل من بر این مبنا است که براساس احکام اسلامی دینی و فقه اسلامی و براساس آموزه های دینی ما استیلا و سلطه کفار بر مسلمانها را نمی توانیم بپذیریم و این شرعاً جایز نیست و در برابر مردم مسلمان افغانستان ایستاد خواهیم شد و من امیدوار هستم که امریکای ها از این موضوع خودشان عقب نشینی کنند و از این سرسختی و مقاومت خودشان عقب بنشینند اگر واقعاً می خواهند دوست مردم افغانستان باشند این حق را مطالبه نکنند که ما در حق شما هر کاری انجام دادیم آزاد هستیم این دوستی نیست. آنها می گوید در هیچ کشور نیروهای ما بدون مصونیت قضایی نیست این را دروغ می گوید. ما در این رابطه مطالعه کردیم ، تحقیق کردیم ، وظیفه ما بود موافقت نامه ای که در شورای ملی می آید وقتی به تصویب شورای ملی می رسد ما باید بدانیم چه می کنیم ؟ چه است؟ از کجا چه کار شده است ؟ من خودم شخصاً در رابطه با این مورد تحقیق کردم و در چندین کشور امریکای ها از مصونیت قضایی خودشان گذشتند ، در منگولیا من مشخص برایتان می گویم موافقت نامه ای بین آمریکا و منگولیا این قسم است که اگر عساکر آمریکایی در جریان اجرای وظیفه و ماموریت تخلفی را مرتکب می شود مطابق قانون امریکا رسیدگی می شود اگر خارجی از وظیفه از انجام وظیفه جرمی را مرتکب می شود مثل آن عسکری که از قرارگاه خودش بیرون شد و رفت در قریه مسلمانان را کشت یا مثلاً مثالهای دیگری را که من برای شما زدم اگر این چنین مواردی پیش بیاید عساکر آمریکایی مطابق قوانین منگولیا محاکمه می شود و در موافقت نامه آن را پذیرفتند و امضاء کردند .در کوریای آنها همین کار را کردند در موافقت نامه 1966 بین امریکا و کوریا این تحلیل شده است که نیروهای امریکایی مصونیت قضایی دارند ولی کوریا بعد برای تعدیل و تجدید نظر در این موافقت نامه پیشنهاد کرد در موافقت نامه ای که تجدید شده در 1968 امریکایی ها پذیرفتند که نیروهایشان در کوریا مصونیت قضایی ندارند . بنابراین آنها با مطرح کردند این موضوع مستقیماً بحثی را مطرح می کنند که امریکایی ها یا به تعبیر دیگر غیر مسلمانها استیلا و سلطه ای بر مسلمانها داشته باشد این را نه دین ما اجازه می دهد نه شرعیت ما اجازه می دهد نه فقه ما اجازه می دهد نه مردم افغانستان . مردم افغانستان یک میلیون شهید را برای همین دادند که سلطه کفر کمونیزم را در این سرزمین قبول ندارند حالا باز همین کار را خواهند کرد و من امیدوار هستم که مسئولین دولتی و مملکتی ما کسانی که در مسائل مذاکره می کنند و کسانی که امضا می کنند این حساسیت ها و این مبانی اسلامی و دینی ما را در نظر داشته باشند و با همین سیستیم پیش بروند، اگر یک وقتی غیر از این مسیر تعیین شود برداشت و تحلیل من این است که هر نوع موافقت نامه ای که مصونیت قضایی داشته باشد در شورای ملی به تصویب نخواهد رسید یک بار دیگر 26 دلو را گرامی می داریم هم 26 دلو سال 1357 آغاز جهاد در کشور ما و هم 26 دلو 1367 نقطه ای پایان اشغال و حضور روسها در کشور ما هر دو مناسبت را گرامی می داریم .

  پربازدید ترین