• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

با این وضعیت میشه سکوت کرد؟

با این وضعیت میشه سکوت کرد؟

تا درکشورعدالت سیاسی تامین نشود امنیت، ثبات و توسعه ناممکن است.
قرن ها و سالهاست که تبعیض سیستماتیک بالای مردم ما تحمیل شده و اکنون نیز سران حکومت وحدت ملی دقیقا اشتباهات حکومت های قبلی را تکرار میکند.
ملت بزرگ و عزتمند ما حق دارد تا در کنار سایر برادران خویش اعم از پشتون، تاجیک، ازبیک و بقیه اقوام به طور عادلانه از حقوق خویش برخوردار شوند.
ملت ما میخواهد تا درقدرت ، ثروت و صلاحیت ملی نقش موثر و تعیین کننده داشته باشد نه حضور سمبولک و نمادین.
ما میخواهیم تا تمام اقوام ساکن در کشور به اندازه شعاع وجودی شان در ساختار دولت و حکومت وحدت ملی مشارکت داشته باشند تا هیچ کسی تصور نکند که شهروند درجه دوم و درجه سوم است و همه به این وطن احساس مالکیت کنند. لازم میدانم که چند نمونه از بی عدالتی و برخورد تبعیض آمیز حکومت وحدت ملی را که در قبال ملت ما اعمال نموده است را بیان نمایم:
1. ریاست هیچ یکی از چهارقوا شامل: ریاست جمهوری، ریاست اجراییه، ریاست قوه قضائیه و ریاست قوه مقننه در دست مردم ما نیست.
2. درراس چهار وزارت کلیدی: وزارت دفاع، وزارت داخله، وزارت مالیه و وزارت خارجه از مردم ما کسی حضور ندارد.
3. وزارت ها و ادارات امنیتی: شورای امنیت ملی، وزارت دفاع، وزارت داخله، ریاست امنیت ملی، هشت قل اردو کاملا در انحصار گرفته شده و کسی از آدرس ملت ما حضور ندارد.
4. وزارت ها و ادارات اقتصادی: وزارت مالیه، وزارت معدن و بانک ها در اختیار یک اتنیک خاص است.
5. از 70 نمایندگی سیاسی افغانستان در خارج تا هنوز دو سفارت درجه سوم مانند آذربایجان و اوکراین به مردم ما سپرده شده است که ایندو کشور حتی در داخل افغانستان سفارتخانه هم ندارند.
6. حضور مردم ما در 36 کمیسیون و ریاست های مستقل که بعضی این ریاست ها از یک وزارت مهمتراست نزدیک به صفر است.
7. واحد های اداری کاملا غیر عادلانه است و بودجه و امتیازها هم به اساس واحد اداری تقسیم میشود. درهمین روزها های اخیر در دو ولایت یک ولسوالی به چهار ولسوالی تقسیم و یک قریه به چهار ولسوالی تبدیل شد ولی وقتی نوبت به مناطق هزارستان میرسد گفته میشود که ایجاد و حذف واحد اداری از صلاحیت پارلمان است.
هرولسوالی هزارستان بخاطر جمعیت و جغرافیای وسیع باید به 2 یا 3 ولایت ارتقا پیدا نماید ولی صد متاسفانه سالهاست که وعده ای ولایت شدن جاغوری، بهسود، شهرستان، دره صوف، ورس، لعل و سرجنگل داده شده است ولی عملی نشده است.
8. حذف زون مرکزی(بامیان) از هشت زون اداری توسط سران حکومت وحدت ملی جفا آشکار در حق ملت ماست.
متذکر باید شد که سیاست های تبعیض آمیز سران حکومت به اصطلاح وحدت ملی تنها در حکومت و دولت محدود نشده بلکه در صدد روحیه کشی ملت ما در بیرون از حکومت نیز کار میکند:
1. گروگانگیری و سربریدن بنام انسان هزاره.
2. لغو شدن اقامه 711 تاجر هزاره دقیقا سه روز بعد از امضای پیمان استراتژیک توسط سران حکومت وحدت ملی در هماهنگی با شیوخ امارات و بر باد رفتن بیش از 30 میلیارد دالر از دارایی تاجران ما.
3. دسیسه سیاه سران حکومت در جلریز و بعد از 72 ساعت جنگ سربریدن بیش از 100 سرباز قهرمان ما و مختوم نگهداشته شدن این دوسیه ننگین.
4. جنگ تحمیلی همه ساله کوچی های متجاوز بعنوان یک اهرم فشار بالای هزارستان بزرگ در حالیکه کوچی در هزارستان یک بلیست حق نداشته و ندارد. 5. محروم ساختن هزارستان از پروژه 216 میلیونی که از طرف ایالات متحده امریکا برای ارتقای ظرفیت زنان مصرف میشود.
6. معتاد شدن جوانان بصورت پلان شده و برنامه ریزی شده.
7. جذب نشدن جوانان تحصیل کرده و کدرهای مردم ما در پست های خالی حکومت وحدت که تحصیل کردگان ما در تمام پست های خالی فورم پور میکنند، امتحان میدهند ولی نتیجه نا کامیست و اکثریت بخاطرمجبوریت وطن شان را ترک نموده و راه مهاجرت را در پیش میگیرند که یا درآبها غرق میشوند ویا اعضای بدن شان توسط قاچاقبران انسان به فروش میرسند.
دردناکتر از همه اینکه: معاونت دوم ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه در حکومت وحدت ملی حیثیت مسافر را دارند، وزرا که در وزارت های درجه سوم وزیر اند بی صلاحیت اند و رییسان اکثرا بدون کارمند و دفتراند.
متعصبین حکومت، سکوت ما را بی ننگی و گذشت و حوصله مردم را ترس و بی غیرتی فکر کرده اند.
اخیرا سران حکومت وحدت ملی با چنگ و دندان تلاش دارند تا مسیر ماستر پلان 20 ساله برق کشوراز بامیان – میدان وردک تغییر دهند. این تلاش دوعلت دارد: علت اول اینکه: هزارستان بزرگ نباید از تحریم اقتصادی و سیاسی بیرون آید که با عبور لین 500 کیلو ولت معادن آهن آجیگگ، یکاولنگ، اشپشته و دره صوف به بهره برداری قرار میگیرد و هزارستان در قدم اول در قدم دوم افغانستان متحول خواهد شد.
علت دوم: سران حکومت به صراحت اظهار داشته که سویچ برق را بالای انسان هزاره اعتماد کرده نمیتوانند که این خود بزرگترین تحقیر برای ملت سرفراز ما است.
دروغ های کلان سران حکومت وحدت ملی برای همه آشکار شد، بهانه که برای تغییر مسیر توتاپ تراشیدند کمبود 35 میلیون دالر بود ولی حالا میگویند که هرچی مصرف میشود حرف نیست ولی لین 500 ولت نباید از هزارستان بگذرد، برای طرح فریب آماده است که 160 میلیون دالر مصرف نماید.
سران حکومت وحدت ملی!
اگر شما سیاست های و اشتباهات تاریخی که زمامداران گذشته متقبل شدند را دنبال مینمایید باید بدانید که ملت ما هم راه مبارزان عدالتخواه و قهرمانان تاریخ چون میر یزدان بخش، ابراهیم خان گاوسوار، خالقو شهید و پیر پشمینه پوش شهید عبدالعلی مزاری (ره) را دنبال میکنند و عهد بستند که دیگر تبعیض، بیعدالتی، انحصار وستم را نپذیرند.
ملت ما حاضرند که ازهر راه، روش، ابزار و تاکتیک استفاده نمایند اما هرگز اجازه نخواهند داد تا مسیر توتاپ تغییر نماید.
ملت ما با تمام توان برای تظاهرات میلیونی نا محدود برای اول اسد 1395 آماده میشوند اینبار به هر قیمتی که تمام شود دست خالی و بی نتیجه بر نمی گردیم و آمادگی هرنوع وضعیت را داریم.
عقب برگشتن ننگ است و عقب نشینی مرگ ذلت آور
اگر حق مردم ما از راه های مدنی بدست نیامد و حکومت زبان مدنی ما را نفهمید ملت ما آماده است تا با مشت های آهنین و گره کرده به تبعیض و تعصب ساختاری پایان دهند.

ذوالفقار امید
20 سرطان 1395

  پربازدید ترین