• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پارلمان ترکیه عادی سازی روابط با اسرائیل را تصویب کرد

پارلمان ترکیه عادی سازی روابط با اسرائیل را تصویب کرد

پارلمان ترکیه توافقنامه آشتی این کشور با اسرائیل را تایید کرد. این توافق ماه گذشته میلادی میان دو کشور امضا شده بود.
به نقل از بی بی سی؛ روابط دو کشور در سال 2010 و پس از آن قطع شد که کماندوهای اسرائیل به یک کشتی ترکی٬ که حاوی کمک‌های انسان‌دوستانه برای غزه بود، حمله کردند. در این حمله 10 فعال حقوق بشر ترکیه‌ای کشته شدند.
نمایندگان پارلمان توافقنامه صلح دو کشور را پیش از شروع تعطیلات تابستانی به تصویب رساندند.
بر اساس این توافق اسرائیل قرار است 20 میلیون دالر غرامت به ترکیه و راه را برای کشتی‌های امدادرسانی این کشور که عازم غزه هستند، هموار کند.
در بخشی از مذاکرات برای رسیدن به توافق که قبل از کودتا در ترکیه آغاز شده بود، آنکارا از اسرائیل خواسته بود که به محاصره غزه پایان دهد اما با این درخواست موافقت نشد.
کابینه اسرائیل نیز پیش از این توافقنامه آشتی دو کشور را تایید کرد و امریکا نیز این از آن استقبال نمود.
ترکیه و اسرائیل در دهه‌های 1990 و 2000 میلادی از متحدان نزدیک منطقه‌ای یکدیگر بودند و حتی در زمان دولت‌های اسلامگرا در ترکیه هم روابط گرم دو کشور ادامه داشت. از جمله رجب طیب اردوغان، نخست‌ وزیر وقت ترکیه، در سال 2005 از اسرائیل بازدید و پیشنهاد کرد بین آن کشور و فلسطینیان میانجیگری کند.
پس از استقرار دولت اسرائیل در سال 1948، ترکیه کشور اسرائیل را به رسمیت شناخت و با آن روابط سیاسی برقرار کرد. پس از توافق صلح اسلو بین فلسطینیان و اسرائیل در دهه 1990، ترکیه روابط خود با اسرائیل را گسترش داد و دو کشور همکاری نزدیک در زمینه‌های مختلف را آغاز کردند.

  پربازدید ترین