• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آخر ماه سنبله پایان کار حکومت وحدت ملی است

 آخر ماه سنبله پایان کار حکومت وحدت ملی است

انجمن والیان افغانستان می گوید که بنا بر مواد توافقنامه سیاسی تشکیل حکومت وحدت ملی، آخر ماه سنبله (ماه جاری) پایان کار این حکومت می باشد و پس از آن توافقنامه سیاسی و ادامه کار حکومت مشروعیت خود را از دست می دهد.
انجمن والیان افغانستان امروز چهار شنبه(سوم اسد) در یک نشست خبری در کابل، حکومت وحدت ملی را به ناکارایی متهم کرد و تاکید ورزید که این حکومت محبوبیت خود را نزدم مردم افغانستان از دست داده است.
سقوط پی هم ولسوالی ها و محاصره چندین ولایت، اتهامات فساد از طرف رییس جمهور و رییس اجراییه علیه یکدیگر، قانون شکنی های حکومت، پایان مهلت دوساله ی تطبیق توافقنامه سیاسی و ترفندهای سیاسی به خاطر فریب ملت و جامعه سیاسی روشنفکری از مشکلاتی است که به باور این انجمن، کشور را به بحران سوق داده است.
در بیانیه این انجمن آمده است که اوضاع نا به سامان سیاسی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، وخیم تر شده و اعتبار کشور را به استهزا کشانده است.
انجمن والیان می گوید، هم اکنون روزانه حدود 300 نفر نظامی و غیر نظامی در کشور تلف می شوند و این وضعیت برای ملت نه تنها قابل تحمل نیست، بلکه درد آور و غم انگیز می باشد.
بیانیه افزوده که رهبران هردو تیم انتخاباتی در مدت دوسال گذشته قادر به ایجاد ساختار شکلی حکومت وحدت ملی نگردیده اند و ضعف آنان در حکومت داری، قوای ثلاثه کشور را متاثر ساخته است. به گفته انجمن، دوام کار مجلس نمایندگان و رای اعتماد به اعضای کابینه و نقص در دو ثلث اعضای مجلس سنا از نگاه حقوقی و قانونی سوال بر انگیز است.
این انجمن افزوده است: حکومت های مسوول و ملی همیشه متوجه ارزیابی اذهان عامه می باشد، اما با تاسف که اداره موجود هرگز به ذهنیت عامه حتی نظریات شخصیت های سیاسی و جامعه مدنی نیز ارزش نداده است و در این اواخر اداره رنگ و بوی میراث دو نفر(غنی و عبدالله) و خصلت حکومت های فراقانونی را به خود گرفته است.
عبدالجبار تقوا، رییس انجمن والیان افغانستان گفت: "ما، برای بیرون رفت از بحران مشروعیت حکومت، طرحی داریم که ابتدا با نهادهای مهم سیاسی و مدنی در میان می گذاریم تا نظر واحد در میان تمامی جوانب به وجود آید؛ در صورتکه طرح مورد تایید طرفهای مهم واقع گردد، قبل از تاریخ 29 سنبله که روز ختم کار حکومت است، آنرا اعلام خواهیم کرد".
آقای تقوا با آنکه در باره جزئیات طرح چیزی نگفت؛ اما افزود، این طرح قبل از اعلام، با نهادهای ریاست جمهوری و ریاست اجراییه نیز شریک خواهد شد.
به گفته وی، انجمن والیان افغانستان در مدت دوسال گذشته منتظر بود، تیم های انتخاباتی مواد شش گانه ساختار حکومت وحدت ملی را تطبیق نمایند؛ اما متاسفانه رهبران حکومتی که آخرین روزهای عمر خود را می گذراند موفق به تطبیق مواد توافقنامه نشده اند تا مشکل کشور حل شود.
به گفته وی، از آنجای که مطابق توافقنامه سیاسی تشکیل حکومت وحدت ملی، لویه جرگه قانون اساسی برگزار نشده است، انجمن والیان از تمامی نهادهای شخصیت های ملی و سیاسی و نخبگان کشور می خواهد که در مشوره باهم کشور را از بحران موجوده خارج و راه بازگشت به قانون را مهیا سازند.
اصلاح نظام انتخاباتی و زمینه سازی برای برگزاری انتخابات پارلمانی وشوراهای ولسوالی، برگزاری لویه جرگه قانون اساسی و توزیع شناسنامه های برقی از مواد مهم توافقنامه سیاسی تشکیل حکومت ملی بود که باید در مدت دوسال انجام شوند؛ اما تاهنوز یک مورد این توافقات هم عملی نشده است.
مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان نیز روز گذشته با نشر یک نظرسنجی اعلام کرد که 51 درصد مردم افغانستان خواستار تغییر نظام سیاسی موجود هستند.

  پربازدید ترین