• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نخستین خط ریل میان چین و افغانستان افتتاح شد

نخستین خط ریل میان چین و افغانستان افتتاح شد

 یک خط جدید راه آهن که شهر هایمن چین را به منطقه مرزی بندر حیرتان در ولایت بلخ وصل می کند پس از کار ساختمانی مورد بهره برداری قرار گرفت.
این خط آهن با عبور از چند شهر چین، قزاقستان و ازبکستان کالاهای تجاری را به افغانستان و برعکس انتقال دهد.
جانان موسی زی، سفیر افغانستان در چین که این خبر را منتشر کرده گفته که مطابق برنامه قرار است در یک ماه دو بار کالاهای چین به افغانستان منتقل شود و از آن طرف اقلامی مانند سنگ مرمر، زعفران، میوه های خشک و سایر اقلام صادراتی افغانستان به مقصد چین بارگیری شود.
در مراسم افتتاح این خط آهن جانان موسی زی، شماری از مقامات چینی و چند تن از تاجران دو کشور حضور داشتند.
در اعلامیه ای که از سوی آقای موسی زی منتشر شده آمده که انتظار می رود در هر ماه بیش از صد تن کالاهای صادراتی میان افغانستان و چین از طریق این خط آهن تبادله شود.
موسی زی در باره هزینه ساخت این راه آهن چیزی نگفته اما از آن به عنوان خط آهن ویژه حمل و نقل میان افغانستان و چین یاد کرده است.
جانب افغانستان انتظار دارد که این خط آهن مسیر دو کشور افغانستان و چین را تاحدی زیاد کوتاه و مصئون تر سازد و همچنان در قیمت کالاهای صادراتی دو کشور نیز تاثیر بگذارد.
جانان موسی می گوید که بهره برداری از خط آهن ویژه ترانسپورتی چین و افغانستان فرصت های تازه تجاری را میان دو کشور ایجاد خواهد کرد و تجارت میان این دو کشور نیز تقویت خواهد شد.
موسی گفته است: "پس از پروازهای مسقیم کابل – اورمچی که از دو ماه قبل با تلاش مسئولین دو کشور توسط شرکت هوایی آریانا آغاز گردید، شروع ترانسپورتیشن مستقیم ریلی بین افغانستان و چین منحیث دو کشور همسایه که در طول تاریخ مناسبات نیک و دوستانه باهم داشته اند یک قدم مهم برای نزدیکی روابط تجارتی دو کشور می باشد."
این خط راه آهن در قالب برنامه ای موسوم به یک کمربند یک راه ساخته شده است. محمد اشرف غنی رییس جمهوری گفته بود که افغانستان قابلیت این را دارد که به یک نقطه ای وصل منطقه ای حمل و نقل تبدیل شود.
سفیر افغانستان در چین می گوید که راه اندازی این خط راه اهن از اولویت های اساسی دولت افغانستان در راستای توسعه شبکه خط ریلی بوده است.
چین به عنوان یک کشور قدرتمند اقتصادی در منطقه و جهان مرز مشترک با افغانستان دارد اما کارشناسان می گویند که کابل هنوز نتوانسته است از این ویژگی و امتیاز استفاده کند.
این دو کشور از زمان های قدیم از طریق راه ابریشم روابط تجاری داشته اند و افغانستان منحیث شاهراه تجارتی و چهارراه منطقه ای در تقویت اتصال منطقه ای نقش مهمی داشته است.
رابطه اقتصادی ميان چين و افغانستان در پانزده سال گذشته، برای هر دو كشور مفيد بوده است. از يك سو با بازشدن دروازه های بازار مصرف اموال چينی در افغانستان، توليدكنندگان چينی به يك بازار مصرفی دست يافته اند و از سوی ديگر افغان ها با اموال چينايی آشنا شده اند كه از نظر قيمت در سطح بسيار مناسب قرار دارد.

  پربازدید ترین