• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پاکستان: بازگشایی مرز سپین بولدک مشروط به رسمیت شناختن آن است

پاکستان: بازگشایی مرز سپین بولدک مشروط به رسمیت شناختن آن است

مقامات پاکستانی اعلام کرند که مرز سپین بولدک - چمن موسوم به "دروازه دوستی" را بازگشایی می‌ کنند مشروط بر اینکه افغانستان این مرز را به رسمیت بشناسد.
شماری از مقامات پاکستانی به رسانه های این کشور گفته اند تا زمانی که دولت افغانستان شروط پاکستان را رسما نپذیرد، آنان نمی‌توانند گذرگاه مرزی سپین بولدک - چمن را باز کنند.
این مقامات گفته اند که بارها کارگران پاکستانی از این نقطه مرزی به جانب پاکستان رد مرز شده اند که ادامه این وضعیت برای اسلام آباد قابل پذیرش نیست.
در همین حال محمد علی داوری، قوماندان پولیس مرزی در جنوب کشور گفته است که پس از چهار نشست پی ‌در پی و تماس‌ های تلفنی مکرر با مقامات مرزی پاکستان، هنوز هم این کشور برای قبول شدن پیش شرط هایش پافشاری می ‌کند.
آقای داوری می گوید که مقامات پاکستانی تاکید دارند که دولت افغانستان در ابتدا شرایط آنها را بدون قید و شرط بپذیرد و پس از آن اقدام به بازگشایی این منطقه مرزی می کنند.
منطقه مرزی سپین بولدک‌ - چمن زمانی بسته شد که تعدادی از تظاهرات کنندگان در این منطقه به نشانه اعتراض به سیاست‌های پاکستان بیرق این کشور را به آتش کشیدند.
پس از آن پاکستان در واکنش به این رویداد، مرز مشترک خود با افغانستان را مسدود کرد.
مسدود شدن مرز سپین بولدک - چمن وارد پنجمین روز شده و این در حالی است که مشکلات زیادی را برای تاجران و پناهجویان افغان که براساس برنامه سازمان ملل قصد برگشت به افغانستان را دارند ایجاد کرده است.
همزمان آقای داوری گفته که خواست پاکستان این است که هر روز صبح نیروهای مرزی ارتش دو کشور مراسم رسمی مارش نظامی برگزار کنند و با این اقدام این مرز را به رسمیت بشناسند.
قوماندان تولی چهارم پولیس مرزی سپین بولدک نیز گفته است که شروطی دیگر که پاکستان برای افغانستان در نظر گرفته، جلوگیری از فعالیت‌های ضد پاکستانی در خاک این کشور و عدم اخراج کارگران پاکستانی است.
پیشتر حضرت عمر زاخیلوال، سفیر و نماینده ویژه افغانستان در پاکستان اقدام معترضان مبنی بر آتش کشیدن بیرق پاکستان را محکوم کرده و گفته بود که برای باز شدن این مرز با مقامات پاکستان گفتگو کرده است.
زاخیلوال گفته بود که ‌مقامات اسلام آباد هر روز وعده باز شدن گذرگاه مرزی (سپین بولدک – چمن) را می دهند اما این وعده تاکنون عملی نشده است.
به گفته او در حال حاضر چشم امیدها به چگونگی نتایج مذاکرات مقامات امنیتی دو طرف مرز دوخته شده است.
سفیر و نماینده ویژه افغانستان در پاکستان گفته است که عذرخواهی کابل از اسلام‌آباد امری بی ‌جاست، زیرا در تظاهرات دولت افغانستان هیچ دخالتی نداشته و از چنین مسائلی حمایت نمی‌ کند.
از سویی هم اداره مهاجرین سازمان ملل از پناهجویان افغان در بلوچستان پاکستان خواسته تا زمان باز شدن مرز در منطقه ویش از رفتن به دفاتر این اداره خود داری کنند.
این در حالی است که صدها موتر باربری و مسافران به شمول مهاجران که از پاکستان قصد برگشت به کشور را دارند در دو سوی دروازه دوستی گیر مانده اند.

  پربازدید ترین