• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

یگانه ولسوال زن: در برابر چالش های زندگی سر تسلیم فرود نمى آورم

یگانه ولسوال زن: در برابر چالش های زندگی سر تسلیم فرود نمى آورم

سایره شکیب سادات یگانه ولسوالى زن در کشور مى گوید که براى جامعۀ عارى از جنگ و پدیدۀ خشونت، مبارزه مى کند و هیچگاه در برابر پدیده های منفی و چالش های زندگی، سر تسلیم فرود نمى آورد.
وى که 49 سال عمر دارد و در قریه زرگرخانۀ شهر شبرغان در یک خانواده متوسط متولدشده، نخستین  زنی است که در تشکیلات اداری دولت، به صفت ولسوال فیض آباد ولایت جوزجان ایفای وظىفه مى کند.
این ولسوال زن مى گوید که درسال 1376 ازدواج کرد؛ اما عمر این پیوند کوتاه بود و پس از ورود بار دوم طالبان به شهرشبرغان درسال 1377، شوهرش با برادر و خانم برادرش در جنگ کشته شدند.
وى درگفتگوى ویژه با پژواک گفت: "پدرم بیسواد بود و خانه ما در آن زمان از مکتب پنج کیلومترفاصله داشت، وقتی شش ساله شدم، مرا شامل مکتب ساختند و پدرم خودش مرا با اشتیاق به مکتب میبُرد و دوره ابتدائیه، متوسطه و لیسه را به درجه عالی در مکتب لیسه خدیجه جوزجانی به پایان رساندم."
وى  افزود که یکهفته پس از فراغت، دوباره به صفت معلم در همان مکتب شامل وظیفه شد و دارالمعلمین را داخل خدمت در رشتۀ زبان و ادبیات به پایه اتمام  رسانده است.
خانم شکیب، بعد از سقوط طالبان در کشور، روانۀ ولایت بلخ شد و در یکى از ادارت دولتى شامل وظیفه گردید و پس از مدتی کار در این اداره، به کابل شتافت و در وزارت  دولت درامورپارلمانی اجرای وظیفه کرد؛ اما در انتخابات گذشته ولسى جرگه، از ولایت جوزجان خود را نامزد نمود؛ اما طبق گفته های خودش، با وجود برنده بودن، بازنده اعلام گردید.
این ولسوال زن گفت: "وقتى بازنده انتخابات اعلام شدم، مایوس نشدم و زمانیکه پُست ولسوالی ها به اعلان رفت، خود را نامزد پُست ولسوالی  خواجه دو کوه جوزجان نمودم و در بین 370 تن برنده شدم  و از پنج سال بدینسو، دراین راستا ایفای وظیفه مى نمایم  و اکنون ولسوال، ولسوالی فیض آباد استم."
خانم سایره شکیب سادات که قد بلند و چهرۀ متبسم دارد افزود که درکارهاى روزمره اش، مصمم و استوار گام برمیدارد و  آنچه که دربرابرمردم تعهد کرده، به آن متعهد است.
این خانم درادامۀ سخنانش گفت که هرچند کارکردن در بیرون ازمحدودۀ خانه برایش چالشهاى زیادى را به باور آورده؛ اما به همه مشکلات پشت پا زده، مبارزه را در این راستا آغاز کرده و تاکنون به پیش میرود.
سایره شکیب که از زنان فعال جامعه درجوزجان محسوب مى گردد گفت که در برابر پدیده های منفی، خشونت و چالش های زندگی، سر تسلیم فرود نمى آورد و در برابر تمامی مسایل منفی، مبارزه مى کند تا بتواند براى مردم و جامعه خود، مصدرخدمت شده وزمینۀ زیست بهتر را براى نسل هاى بعدى فراهم سازد.
این یگانه ولسوال درسطح کشور، حینیکه در برابر مردم و باشندگان ولسوالی تحت حاکمیتش باصمیمیت سخن مى گفت و به حرف ها ومشکلات شان گوش مى داد گفت که خوشبختى و آرامى درافغانستان، تنها از راه یکپارچگى، وحدت ملى، صمیمیت متداوم میسر مى شود و بس.
وى که درحال حاضر، با مادر و خواهرزاده هایش یکجا زندگی مى کند گفت که مى خواهد تا همه انسان های جامعه، متحد  شوند و در برابر ناملایمات روزگار مبارزه  کنند  و  برای  نسل های  بعدی، زمینه ساز زندگی آرام  و خوب باشند.
این ولسوال زن که شاعر نیز است، خاطرنشان کرد که دو مجموعه شعرى اش آماده چاپ بود؛ اما درحمله طالبان بر منطقه که زندگى میکرد، خانۀ شان آتش گرفت و دیپاچه هاى شعرى اش طعمۀ حریق شد و از بین رفت  و درحال حاضر، تلاش مى کند که بار دیگر این مجموعه هاى شعرى اش را آمادۀ چاپ نماید.

  پربازدید ترین