• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کرزی: پیشنهاد ساختن ریاست اجرائیه را رد کرده بودم

کرزی: پیشنهاد ساختن ریاست اجرائیه را رد کرده بودم

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین کشورمان به تازگی گفته است که ایالات متحده امریکا در سال 2009 به وی پیشنهاد کرده بود، در صورتی که ایجاد ریاست اجرائیه را بپذیرد، وی را در دور اول انتخابات برنده اعلام می کند.
حامد کرزی رئیس جمهور سابق کشورمان که روز پنج شنبه در گردهمایی در کابل گفت که وی این پیشنهاد امریکا را قبول نکرد. وی در جریان سخنرانی اش به شدت از ایالات متحده امریکا انتقاد کرد و گفت که این کشور در مسائل داخلی افغانستان مداخله می کند.
وی به انتخابات جنجالی سال 2009 اشاره کرد و گفت که جان کری وزیر خارجه کنونی و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا در آن زمان از وی خواسته بود که تشکیل ریاست اجرائیه را بپذیرد. کرزی گفت: «جان کری به من گفت که اگرریاست اجرائیه را قبول کنم، من را با 51.7 درصد آرا برنده انتخابات می کنند؛ و اگر قبول نکنم، انتخابات به دور دوم می رود».
کرزی افزود که در آن زمان این پیشنهاد جان کری را رد کرد و به وی واضح ساخت که این مسئله در تضاد با قانون اساسی افغانستان است: «من به کری گفتم که به این ترتیب من در پایان انتخابات دو نتیجه به دست می آورم. اگر گپ تو را قبول کنم برنده ام، اگر نکنم انتخابات به دور دوم می رود».
کرزی اضافه کرد که به کری گفته بود که بهتر است انتخابات به دور دوم برود تا اینکه تشکیل ریاست اجرائیه را خلاف قانون اساسی افغانستان بپذیرد.
در سال 2009 انتخابات ریاست جمهوری با اتهامات تقلب گسترده به دور دوم رفت، اما دور دوم انتخابات به دلیل کناره گیری عبدالله عبدالله برگزار نشد.
اما کرزی گفت که دور دوم انتخابات در آن زمان به دلیلی برگزار نشد که اصلاً ایالات متحده امریکا قصد راه اندازی دور دوم انتخابات را نداشت.
ممکن است این سخنان کرزی پاسخی به گزارش تازه اداره امریکایی نظارت از بازسازی افغانستان "سیگار" باشد که در آن گفته شده حامد کرزی دارایی را هایش به گونه درست ثبت نکرده و اداره ای را که در سال 2008 برای مبارزه با فساد ساخته بود، غیرموثر بوده است.

  پربازدید ترین