• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کرزی: طالبان حق دارند که مناطقی از افغانستان را تصرف کنند

کرزی: طالبان حق دارند که مناطقی از افغانستان را تصرف کنند

حامد کرزی، رییس جمهوری پیشین کشور می گوید که طالبان یک نیروی افغانی هستند و حق دارند که مناطقی مختلف افغانستان را تصرف کنند.
آقای کرزی در گفتگو با بی بی سی گفت که او، هم در زمان ریاست جمهوری اش و هم حالا به شدت مخالف عملیات هوایی نیروهای افغان و خارجی بوده است. حتی اگر به گفته او یک ولایت و یا چند ولایت بدست طالبان سقوط کند.
او گفت: "طالبان از کجا هستند؟ طالبان افغان هستند؟ اگر افغان هستند یک قوت افغان میاید یک جایی را می گیرد ما هم یک افغان هستیم. پس در صورت که ما یک جایی را می گیریم ما چه حقی داریم؟"
این اظهارات در حالی مطرح می شود که طالبان سال گذشته چندین منطقه از جمله شهر استراتژیک قندوز را تصرف کردند.
این گروه توانسته است که جنگ را از جنوب افغانستان به شمال کشور جاییکه در سال های اخیر از امن ترین مناطق بود بکشاند.
کارشناسان می گویند که در تقویت گروه طالبان دست های شامل در قدرت افغانستان دیده می شود.
برخی تصاویری انتشار یافته نشان می دهد که طالبان تانک ها و نفربرهای نظامی افغانستان را در اختیار دارند، مردم به این باورند که حکومت خود زمینه سقوط مناطق و دسترسی طالبان به تجهیزات نظامیان را فراهم می کند.
در جنگ پانزده سال گذشته با طالبان، هزاران سرباز افغان و ده ها نیروی ناتو کشته شده اند. در حملات انفجاری و انتحاری این گروه نیز هزاران غیرنظامی جان خود را از دست داده اند.   

جنگ داخلی؟
حامد کرزی می گوید که افغانستان به گونه ای درگیر جنگ داخلی است. او به صراحت اعلام کرد که "طالب یک نیروی افغانی است و ما بین خود به جنگ انداخته شدیم."
کرزی تاکید کرد که راه های در داخل کشور و به دور از مداخله قدرت های بیگانه جستجو شود تا زمینه تامین ثبات و امنیت برقرار شود.
او افزود که طرف های درگیر در جنگ افغانستان توسط قدرت های خارجی تشویق به ادامه این درگیری می شوند. کرزی اما از این قدرت ها نام نبرد اما اشاره او ظاهرا به امریکا است.
حامد کرزی گفت: "کشوری ما طوری شده که تمام اسلحه و قوت خود را در داخل خود استعمال می کنیم از زمان امدن شوروی تا به امروز نیروی افغان خلاف بیگانه استعمال نشده است خلاف مردم خود ما و خلاف خاک خودما استفاده شده."
رییس جمهوری پیشین این پرسش را مطرح کرد که اگر طالبان پای پیاده می آیند چرا ما با طیاره های امریکایی ها برویم. اشاره کرزی ظاهرا به توازن قوا در جبهات جنگ است.
حامد کرزی چهارده سال در افغانستان حکومت کرد و در سال های اخیر قدرتش طالبان قدرت بیشتر گرفت و اوضاع امنیتی به شکل کم سابقه ای در مقایسه با زمان پس از فروپاشی رژیم طالبان بدتر شد.
او که به حمایت امریکا وارد عرصه سیاست افغانستان شد، در سال های اخیر حکومتش به شدت علیه ایالات متحده امریکا جبهه گرفت و موافقتنامه امنیتی با امریکا را امضا نکرد.

پایان دوره کاری ریاست اجرایی
حامد کرزی در باره حکومت وحدت ملی گفته است که قانون اساسی افغانستان رییس جمهور را برای پنج سال تعیین می کند اما به گفته او ادامه کار ریاست اجرایی با شک و تردیدهای مواجه است.
او می گوید که براساس توافق سیاسی برای ادامه کار ریاست اجرایی باید لویه جرگه برگزار می شد و حالا که این کار صورت نگرفت در حقیقت به گفته کرزی، میعاد کاری این اداره به اتمام رسیده است.
ریاست اجرایی اما در موارد مشابه در گذشته بارها این مساله را رد کرده و گفته است که عمر حکومت وحدت ملی که ریاست اجرایی نیز بخشی آن است پنج سال است.

  پربازدید ترین