• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کمیسیون حقوق بشر: حکمتیار از مردم افغانستان معذرت خواهی کند

کمیسیون حقوق بشر: حکمتیار از مردم افغانستان معذرت خواهی کند

سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، می‌گوید گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان شهامت به خرج داده و از مردم افغانستان معذرت بخواهد.
خانم سمر که به روز یک‌شنبه در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، با تأکید بر حل منازعات از طریق مذاکره گفت: «توقع من به‌عنوان یک شهروند افغانستان از آقای حکمتیار این است که شهامت به خرج بدهد و شخصاً از مردم افغانستان و قربانیانی که توسط حزب وی قربانی شده معذرت بخواهد تا زمینه‌ی یک پروسه‌ی سیاسی بهتر در کشور باز شود.»
خانم سمر این گفته‌ها را پس از آن مطرح می‌کند که به روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته دولت افغانستان با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار موافقت‌نامه‌ی صلحی را امضا کرد که در آن به آقای حکمتیار مصونیت قضایی داده شده است و آن‌عده زندانیان وابسته به این حزب که به‌دلیل فعالیت‌های سیاسی و نظامی زندانی شده‌اند و دعوای حق‌العبدی علیه آنان وجود داشته باشد، در زودترین فرصت ممکن رها می‌شوند.
رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر اما در این مورد گفت موضع کمیسیون روشن است. او گفت: «در چند مسأله می‌خواهم وضاحت بدهم: یک، هیچ‌کس حق‌العبدی را بخشیده نمی‌تواند. دو، جرایم جنگی و جرایم بین‌المللی و ضدبشری است که تابع زمان و مکان نمی‌باشد و هیچ‌کس نمی‌تواند آن‌را ببخشد. سه، کسانی‌که به حساب جرایم فردی محکوم شده‌اند، محکمه‌ی عادلانه باید فیصله کند و کسی بخشیده نمی‌تواند.»
در موافقت‌نامه‌ی صلح دولت با حزب اسلامی آمده است که رهبر حزب اسلامی می‌تواند دو یا سه محل مناسب برای اقامت خویش در افغانستان انتخاب کند. آماده‌سازی مکان، شرایط و هزینه‌ی معقول اقامت‌گاه‌شان با اتخاذ تدابیر امنیتی به‌دوش دولت افغانستان می‌باشد.
اما رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که از دارایی عامه و از بیت‌المال به‌صورت مشخص به گروپ‌های خاص نباید داده شود. خانم سمر افزود: «اگر قرار باشد مهاجرین افغانستان از پاکستان یا ایران برگردند و برای یک گروپ خاص امکانات مشخص معیشتی آماده شود و به دیگران هیچ توجه نشود، از نگاه اصول حقوق بشری خلاف اصول و ارزش‌های حقوق بشری و تبعیض است.»
خانم سمر گفت ما از حکومت افغانستان می‌خواهیم که با تمام مهاجرین افغانستان برخورد مساویانه داشته باشد و مسئول است که زمینه‌ی معیشت بهتر را برای‌شان مساعد سازد.
خانم سمر گفت خواهان شستن خون با خون و طرفدار اعدام طرف‌های درگیر در جنگ‌های داخلی افغانستان نمی‌باشد اما حداقل متهان جرایم جنگی باید به گناه خود اعتراف کنند و از مردم عذر بخواهند.

  پربازدید ترین