• شنبه, 08 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

برنامه ی «میثاق شهروندی» افتتاح شد

برنامه ی «میثاق شهروندی» افتتاح شد

برنامه همبستگی ملی که در سال 2003 برای توسعه روستاهای افغانستان آغاز شده بود، امروز رسماً از سوی مقام‌ها ختم اعلام شده و به‌جای آن برنامه‌یی موسم به «میثاق شهروندی» رسماً افتتاح شد.
برنامه میثاق شهروندی برای ده سال و با طرح‌های تازه‌ برای خدمت‌رسانی به روستاها و شهرها در سه مرحله طرح‌ریزی شده است.
نصیر احمد درانی، وزیر احیا و انکشاف دهات گفت در مرحله اول، برنامه میثاق شهروندی از اکتوبر سال 2016 الی 2020 در مجموع یک حصه از سوم حصه‌ی کشور، یعنی 12هزار روستا را در 117ولسوالی مورد پوشش خدماتی قرار خواهد داد.
آقای درانی افزود که از طریق این برنامه تا سال 2026، به تعداد 36 هزار روستا تحت پوشش خدماتی قرار می‌گیرند.
برای برنامه میثاق شهروند بیش از یک میلیارد دالر هزینه در نظر گرفته شده است. اکلیل حکیمی، وزیر مالیه که قرارداد تمویل این برنامه را با بانک جهانی امضا کرد، گفت که میثاق شهروندی در سراسر کشور از طریق شوراهای انکشافی رهبری خواهد شد.
اکلیل حکیمی افزود که 630 میلیون دالر برای چهار سال نخست از مجموع یک میلیارد دالر بودجه‌ی این برنامه موجود است و اولین تمویل کننده آن خود حکومت وحدت ملی است.
آقای حکیمی افزود که بودجه میثاق شهروندی از طریق شوراهای محلی به مصرف خواهد رسید تا تمام ساحات کشور به خودکفایی برسند.
به گفته‌ی او، 130 میلیون دالر در قدم نخست و 160 میلیون دالر از طریق دونرها برای برنامه میثاق شهروندی در نظر گرفته شده‌است.
در همین حال رییس عمومی بانک جهانی نیز گفت که 400 میلیون دالر را زیر نام همین طرح در اختیار دولت قرار داده و در مورد پرداخت 100 میلیون دالر دیگر با بورد اجرایی بانک مشورت خواهد شد.
برنامه همبستگی ملی برای توسعه روستاها تنها از سوی وزارت انکشاف دهات تطبیق می‌شد، اما به گفته‌ی آقای درانی، میثاق شهروندی، یک قرارداد دو طرفه میان دولت و ملت است و اولین برنامه بین‌الوزارتی میان «وزارت‌های احیا و انکشاف دهات، مالیه، صحت عامه، معارف، زراعت و اداره مستقل ارگان‌های محل» می‌باشد که در کنار وزارت احیا و انکشاف دهات، سایر وزارت‌خانه‌های دخیل نیز از طریق شوراهای انکشافی و از مجرای این برنامه، پروژه‌های انکشافی خود را تطبیق می‌کنند.
از طریق این برنامه وزارت‌خانه‌های دخیل متعهد به انجام شش خدمات اساسی، «خدمات اساسی صحی، خدمات اساسی تعلیم و تربیه، ترویج و بهبود تکنالوژی‌های زراعتی، مدیریت آب شامل تهیه آب آشامیدنی، آبیاری، کنترل سیلاب‌ها و حفظ الصحه‌ی محیطی، نزدیک ساختن فاصله دهات با شهرها از طریق ساخت سرک‌های درجه سوم و خدمات برق رسانی» می‌باشند.
وزیر احیا و انکشاف دهات گفت که در برنامه میثاق شهروندی به مردم و شوراهای انکشافی روستاها فرصت بیشتری داده شده تا در اجرا و تطبیق برنامه نقش محوری داشته باشند و میکانیزم عرضه خدمات توسط وزارت‌های دخیل در برنامه میثاق شهروندی از طریق شوراهای انکشافی قریه‌ها مدیریت و پلان‌گذاری می‌گردد.
به گفته آقای درانی، اهداف اساسی میثاق شهروندی کاهش فقر از طریق تسهیل و دسترسی مردم به خدمات اساسی و از بین بردن آسیب‌پذیری و خشونت از طریق تقویت مشروعیت دولت می‌باشد.
رییس جمهور غنی در افتتاح این برنامه، «میثاق شهروندی» را تغییر فرهنگ دولت‌داری و حکومت‌داری دانست و افزود که باید فرهنگ دولت‌داری به فرهنگ خدمت و همکاری با مردم تبدیل شود.
آقای غنی افزود که مثیاق شهروندی، میثاق میان همه نسل‌های کشور است و این برنامه در سراسر افغانستان و حتا مناطق ناامن کشور اجرا خواهد شد.
به گفته‌ی او، برنامه میثاق شهروندی شهرها و دهات را در برمی‌گیرد، و نوع توجه ما نیز برای تطبیق این برنامه مساوی می‌باشد.
برنامه میثاق شهروندی یکی از پنج سند یا طرحی است که قرار است از سوی حکومت در نشست بروکسل به جامعه‌ی جهانی پیشکش شود.

  پربازدید ترین