• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

طالبان بخشی از شاهراه ارزگان ــ قندهار را با تراکتور تخریب کرده اند

طالبان بخشی از شاهراه ارزگان ــ قندهار را با تراکتور تخریب کرده اند

مسوولان محلی در ولایت قندهار تایید می‌کنند که طالبان بخشی از جاده‌ی قیرریزی‌شده‌ی قندهار ـ ارزگان را ویران کرده‌اند.
این مسوولان محلی می‌گویند که طالبان در ویران‌سازی این جاده، از تراکتور استفاده کرده‌اند.
صمیم خپلواک، سخنگوی والی قندهار می‌گوید: «طالبان مسلح کم از کم یک کیلومتر جاده‌ی شاهراه قندهار ــ ارزگان را به وسیله‌ی تراکتور ویران کرده‌اند تا در این راه، از رفت و برگشت جلوگیری کنند.»
پس از امضای توافق‌نامه‌ی سه جانبه‌ی استفاده از بندر «چابهار» میان افغانستان، هند و ایران، نبردها و فعالیت‌های طالبان در جنوب کشور و به‌ویژه در مسیرهای گوناگون منتهی به ولایت‌های قندهار و فراه، افزایش یافته است.
از دو هفته به این‌سو، نیروهای امنیتی تلاش می‌کنند تا شاهراه قندهار ــ ارزگان را باز بسازند و به پایگاه‌های امنیتی نیروی کمکی و تجهیزات برسانند، اما هنوز به دلیل افزایش شمار طالبان در این منطقه و جدیت بیش از پیش‌ این گروه برای تسلط به این مسیر، موفق نشده‌اند.
در حالی که طالبان هنوز در باره‌ی تخریب این جاده خاموش بوده‌اند، اما بارها این گروه، با گذاشتن ماین، شاهراه‌ها، پل‌ها و پلچک‌ها را ویران کرده‌اند.
در تازه‌ترین موردها، در ولایت کندز جاده‌ی قیرریزی‌شده میان ولسوالی‌های علی‌آباد و چهاردره را با اره‌های برقی و وسایل مدرن، تخریب کردند و پیش‌تر از آن، با انفجار پل آلچین، راه پنج ولسوالی کندز را به مرکز بستند، اما اردوی ملی کشور این پل را به طور موقتی دوباره‌سازی کرد.
موجودیت پل‌ها و راه‌های پخته‌ی مواصلاتی، در کنار این که باعث رفاه و آسایش مردم در انتقال بیماران به مرکزهای درمانی و انتقال محصولات زراعتی به بازارهای داغ شده است، نیز بارها باعث شده تا نیروهای امنیتی افغانستان بتوانند به‌زودترین زمان‌های ممکن، به هدف‌های‌شان برسند و طالبان را در ولایت‌های مختلف شکست بدهند.

  پربازدید ترین