• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تحولات خطرناک سوریه ... جنگ جهانی سوم نزدیک است؟

 تحولات خطرناک سوریه ... جنگ جهانی سوم نزدیک است؟

در پی ادعای برخی منابع خبریدربارۀ طرح ناتو برای حمله به ارتش سوریه و نابودی فرودگاه ها و مراکز فرماندهی ارتش با استفاده از 800 جنگنده و مشارکت 14 کشور، عبد الباری عطوان این اخبار و پیامدهای احتمالی چنین طرحی را تحلیل کرد.
عبدالباری عطوان، روزنامه نگار مشهور عرب و سردبیر روزنامۀ رأی الیوم، در سرمقاله ای نوشت که اگر گزارش‌های یک مرکز مطالعات فیریل در برلین، در خصوص وجود طرح ناتو برای حمله به ارتش سوریه با استفاده از 800 جنگنده، مشارکت 14 کشور و شلیک موشک های توماهوک از پایگاه های آمریکایی در منطقه صحت داشته باشد، می توان گفت در آستانه جنگ جهانی سوم قرار گرفته‌ایم و تنها امید آن است که باراک اوباما برای جلوگیری از وقوع وارد میدان شود.
وی افزود این طرح مشابه طرح بیست سال پیش ناتو هنگام بمباران صربستان، عملیات روباه صحرا علیه عراق در سال 1998 و بمباران لیبی در سال 2011 است و تمرکز آن روی ارتش سوریه خواهد بود و با اهداف نظامی روسیه کاری نخواهد داشت.
این نویسنده عرب می افزاید افشای این اخبار از جانب یک مرکز مطالعات آلمانی در سایه جنگ سرد میان مسکو و واشنگتن شگفت انگیز نیست اما هر کس مطبوعات آمریکایی، به ویژه واشنگتن پست و وال استریت ژورنال، را پی گیری کند به این نتیجه می رسد که احتمال جنگ بسیار بیشتر از صلح است.
براساس این مقاله درحالی که کارشناسان نظامی انگلیس از احتمال وقوع حملات سری هوایی بدون اعلام قبلی در سوریه سخن به میان می آورند، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا از حملات محدود و بدون انتظار برای صدور قطعنامه از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد، سخن می گوید.
عطوان می نویسد: «بدون تردید روسیه به فضل داشتن دستگاه اطلاعاتی قوی، از این طرح و اهداف و مقاصد آمریکا در سوریه آگاه است و ارسال دو کشتی جنگی جدید از سوی مسکو به دریای مدیترانه برای پیوستن به ناو هواپیمابر روسی در این منطقه  و نیز تحکیم و تقویت توان دفاعی سوریه با موشک های اس 300 به صراحت بیانگر درک روسیه از این امر است».
این مقاله می افزاید: «کشورهای شرکت کننده درعملیاتی که از اردن و پایگاه اینجرلیک ترکیه علیه سوریه آغاز خواهد شد، نیروی زمینی به سوریه نخواهند فرستاد؛ زیرا هدف این عملیات فلج کردن نیروی هوایی سوریه و فراهم کردن زمینه پیشروی گروه های مسلح سوری و به دست گرفتن زمام امور میدانی است».
عطوان می نویسد که در این طرح این حقیقت بی چون و چرا نادیده گرفته شده است که عملیات مشابه آن در صربستان، عراق و کویت موفق بود زیرا آمریکا به عنوان ابرقدرت و بدون هرگونه رقابتی از سوی روسیه و چین در میدان حضور داشت، این درحالی است که روسیه کنونی روسیه 20 سال پیش نیست و بعید است که بمباران مواضع ارتش سوریه و ترور مقامات نظامی این کشور را به تماشا بنشیند.
وی می افزاید واقعیت این است که روسیه در این میان تنها نیست بلکه جزئی از یک مجموعه بین المللی و منطقه ای است شکست آن یا متحدانش در سوریه به مثابه شکست کل این مجموعه خواهد بود.
عطوان در پایان می نویسد: «محور سفر فردا پنج‌شنبه ژان مارک آیرو، وزیر امور خارجه فرانسه، به مسکو و نیز سفر روز جمعه وی به واشنگتن، اوضاع سوریه و گفت وگو درخصوص تداوم اجرای قطعنامه سازمان ملل درباره سوریه است تا شاید به این طریق زمینه تحقق راه حل دیپلماتیک فراهم شود و درگیری احتمالی به تاخیر بیفتد، اما واقعیت این است که شکست این سفر به معنی آغاز شمارش معکوس برای حملات محدود یا گسترده به سوریه و شعله‌‎ور شدن آتش جنگی خواهد بود که پیامدهای هولناک و فاجعه‌بار آن را نمی‌توان پیش‌بینی کرد».

  پربازدید ترین