• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اسد: قطع رابطه با تهران، شرط عربستان برای حمایت از دمشق

اسد: قطع رابطه با تهران، شرط عربستان برای حمایت از دمشق

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، می‌گوید عربستان سعودی وعده داده بود اگر دمشق با تهران قطع رابطه کند، از وی حمایت خواهد کرد.
اسد در مصاحبه با روزنامۀ روسی «کومسومولسکایا پراودا» که روز جمعه (23 میزان) منتشر شد، گفت: «عربستان سعودی به من وعده داد اگر دمشق روابط با ایران را قطع کند، از من حمایت خواهد کرد.»
رئیس‌جمهور سوریه همچنین افزود عربستان سعودی قصد دارد از بحران در سوریه برای باج‌گرفتن از دمشق استفاده کند.
بشار اسد در حالی که به سران عربستان سعودی اشاره داشت، تصریح کرد: «آنها خیلی ساده و صریح به من گفتند اگر از ایران دور شوی و اعلام کنی که همۀ روابط سوریه با ایران را قطع کرده‌ای، به تو کمک خواهیم کرد.»
وی همچنین گفت این پیشنهاد بعد از آغاز مناقشه و ناآرامی در سوریه در بیش از پنج سال قبل مطرح شد.
رئیس‌جمهور سوریه در ادامه از عملیات ارتش روسیه در سوریه قدردانی کرد و افزود، با مشارکت نظامی روسیه، تروریست‌های تکفیری در این کشور جنگ‌زده از مناطق اشغال‌شده عقب‌نشینی کرده‌اند.
تروریست‌ها جز مرگ یا بازگشت به ترکیه گزینۀ دیگری ندارند
رئیس‌جمهور سوریه در این مصاحبه تاکید کرد تروریست‌ها جز فرار به ترکیه، یا مرگ گزینۀ دیگری ندارند.
وی در مصاحبۀ اخیر خود به نبرد موفقیت‌آمیز نیروهای سوریه علیه تروریست‌ها در حلب پرداخت و آن را نبردی سرنوشت‌ساز دانست.
بشار اسد تاکید کرد این نبرد، تروریست‌ها را مجبور می‌کند بین فرار به سمت ترکیه یا کشته شدن، یکی را انتخاب کنند.
وی گفت: «باید به پاکسازی این منطقه ادامه دهیم و تروریست‌ها را به ترکیه، یعنی همان جایی که از آن آمده‌اند، عقب برانیم یا اینکه آنها را بکشیم. گزینه دیگری وجود ندارد.»
رئیس‌جمهور سوریه همچنین خاطرنشان کرد بازپس‌گیری شهر مهم و سوق‌الجیشی حلب در شمال غرب سوریه، حرکت و پیش‌روی ارتش سوریه را در آزادسازی دیگر بخش‌های این کشور و بازگرداندن تروریست‌ها به ترکیه، تسریع خواهد کرد.
    وی بر اهمیت این شهر در عملیات ارتش سوریه علیه تروریست‌ها تاکید کرد و گفت: «حلب به عنوان یک شهر بزرگ، در حرکت به سمت مناطق دیگر و آزاد کردن آنها از تصرف تروریست‌ها، سکوی پرتاب خواهد بود.»
اسد ترکیه را خاستگاه حرکت تروریست‌ها به سوریه دانست و افزود اقدامات ترکیه در سوریه با قوانین بین‌المللی مغایرت داشته و نوعی جنگ‌افروزی در این کشور بوده است.
رئیس‌جمهور سوریه همچنین تعرض مخالفان مورد حمایت کشورهای خارجی در این کشور را ناشی از مناقشۀ میان روسیه و غرب دانست و گفت، سوریه به موضوع مناقشه بین این دو ابرقدرت تبدیل شده است.

ابراز امیدواری اسد درباره تغییر رویکرد ترکیه
رئیس‌جمهور سوریه در بخشی دیگر از این مصاحبه با اشاره به بهبودی روابط میان مسکو و آنکارا، ابراز امیدواری کرد روسیه بتواند ترکیه را به تغییر مواضع خود در قبال سوریه ترغیب کند.
روابط آنکارا و مسکو از قوس 1394 بعد از آنکه جنگنده‌های اف 16 ارتش ترکیه یک فروند بمب‌افکن روسیه را در مرز سوریه سرنگون کردند، به تیرگی گرایید.
تیرگی روابط میان دو کشور بعد از هفت ماه، در ماه ژوئن، با نامۀ عذرخواهی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، به ولادیمیر پوتین، همتای وی در روسیه پایان یافت.
رئیس‌جمهور سوریه در اظهارات اخیر خود همچنین به هم‌‎سویی گروههای تروریستی داعش، فتح‌الشام (جبهةالنُصره سابق) و گروه موسوم به «ارتش آزاد سوریه» پرداخت و تصریح کرد ماهیت آنها با یکدیگر تفاوتی ندارد.
وی گفت وقتی گروه تروریستی ارتش آزاد سوریه رو به گسترش نهاد و پنهان‌کردن جنایاتی چون سربریدن غیرممکن شد، غرب مجبور شد وجود جبهةالنُصره را بپذیرد. اما این گروه در واقع ارتش آزاد سوریه است، داعش است. آنها از یک ریشه‌اند و از یک منطقه به منطقۀ دیگر حرکت می‌کنند.»
سوریه از سال 2011 (1389) صحنۀ ناآرامی‌های مرگبار است؛ بر اساس گزارش سازمان ملل بیش از 400 هزار نفر از مردم سوریه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در جریان این ناآرامی‌ها کشته شده‌اند.

  پربازدید ترین