• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پروژه تفرقه اندازی مذهبی در افغانستان ناکام است

پروژه تفرقه اندازی مذهبی در افغانستان ناکام است

حمله بر عزاداران حسینی در کابل و مزارشریف با محکومیت ملی و بین‌المللی مواجه شده است.
مقام‌های حکومتی، رهبران سیاسی، علمای دین و شهروندان کشور یکپارچه این حملات را محکوم کرده‌اند.
هفته گذشته در دو حمله جداگانه بر مراسم تاسوعا و عاشورا در کابل و بلخ سی تن کشته و بیش از صد تن دیگر زخم برداشتند.
آگاهان معتقد هستند که این حملات به هدف دامن‌زدن به اختلافات مذهبی در افغانستان راه‌اندازی می‌شود. پروژه‌یی که به گفته آنان ناکام است.
برخی از علمای دینی سنی‌ و شیعه نیز با محکوم کردن حمله بر زائران حسینی می‌گویند که این حملات نمی‌تواند باعث شگاف میان مذاهب در افغانستان شود.
آنان باور دارند که برخی از گروه‌ها با چنین کاری در تلاش ایجاد شگاف میان مذاهب هستند؛ اما این حملات باعث نزدیک‌شدن مذاهب مختلف در کشور می‌شود.
واعظ بهسودی از عالمان اهل تشیع با مردود عنوان کردن حمله بر دهم محرم، در مصاحبه با روزنامه ماندگار می‌گوید که این حملات از طرف افراد و گروه‌های انجام می‌شود که در عقب‌شان قدرت‌های بزرگ قرار دارند.
آقای بهسودی گفت: گروه‌هایی که خود را موحد می‌دانند و دیگری را مشرک مرتکب چنین حملاتی می‌شوند.
او افزود: در حالی که همه مذاهب اسلامی اهل قبله‌اند و الله (ج) را پرستش می‌کنند و تکفیری وجود ندارد.
به گفته او، در عقب این حملات قدرت‌های بزرگ قرار دارند و در حالت بی‌خبری از افراد سوءاستفاده می‌شود، در حالی که گروه‌های افراطی از نشانی‌های نامعلوم این حملات را انجام می‌دهند؛ اما اگر نشانی‌ مشخص داشته باشند در برابر‌شان عمل متقابل صورت می‌گیرد.
او این حمله را بر ضد انسانیت دانسته بیان کرد که گروه‌‌های افراطی هرگز به مقصد خود با این کار نمی‌رسند.
هم‌چنان، کما‌ل‌الدین حامد استاد دانشگاه می‌گوید: حمله بر مراسم مذهبی در کشور پاکستان ظهور کرد که اندیشه تکفیر یک مذهب توسط پیروان مذهب دیگر است و در حال حاضر این وضعیت در کشور عراق و سوریه نیز نشأت کرده و آهسته آهسته داخل افغانستان شده است.
آقای حامد افزود: اندیشه تکفیری مذاهب در قدم نخست از طرف گروه‌های افراطی دامن زده می‌شود و بعداً کاربردهای عملی آن از طرف جوانان مورد اجرا قرار می‌گیرد.
به گفته او، در افغانستان بزرگداشت از دهم محرم جنبه فقهی و سیاسی به خود گرفته است، در حالی که قیام امام حسین (ع)از طرف بیشتر مسلمان‌ها در آن وقت تأیید شده و حکومت یزید را نامشروع می‌دانستند؛ اما بزرگداشت از دهم محرم جنبه فقهی به خود گرفته و کوچک شده است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد که جنبه فقهی و سیاسی دادن به دهم محرم باعث می‌شود تا مذاهب دیگر از این بزرگداشت دوری کنند، حتا که چنین حملات را حمله بر کاروان شیعه‌ها بدانند.
آقای حامد پیشنهاد می‌کند که دهم محرم باید در میان هردو مذهب شیعه و سنی به شکل یک حادثه تاریخی توسعه یابد و از افراط و تفریط جلوگیری شود.
آقای حامد بیان کرد که وقتی گاندی می‌گوید که از حضرت حسین الگوی مبارزه را می‌گیرد، مذهب اهل سنت نیز این الگو را از خانواده حضرت محمد (ص) می‌گیرد.
آقای حامد تأکید کرد که این حادثات باعث تنش‌های مذهبی در افغانستان نمی‌شود و پیروان هردو مذهب در پهلوی همدیگر با تسامح تمام زنده‌گی می‌کنند.
پس از حمله به زیارت ابوالافضل در کابل، امسال خونین‌ترین سال برای عزاداران حسینی بوده است.
بعد از حمله انتحاری به زیارت سخی، گروه طالبان اعلام کرد که حمله کار آن‌ها نبوده است. چنانچه در سال 2011 هم، طالبان گفت که حملات روز عاشورا کار آنها نیست.
گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش)، که گفته می‌شود شاخه‌یی از آن در جنوب افغانستان فعال است، مسوولیت حمله به زیارت سخی را بر دوش گرفت است.

  پربازدید ترین