• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اختلاف میان رهبران تهدیدی جدی تر از تروریزم است

اختلاف میان رهبران تهدیدی جدی تر از تروریزم است

آگاهان امور اختلافات میان رهبران حکومت وحدت ملی را تهدید و خطری جدی تر از ناامنی ها و تروریزم خوانده و تاکید می کنند که ادامه این وضعیت افغانستان را به سوی جنگ داخلی می برد.
متهم شدن رییس جمهور و رییس اجرایی به قوم گرایی از سوی معاون اول ریاست جمهوری بار دیگر نمایانگر اوج تنش ها میان سران حکومت می باشد.
پیش از این داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی ، محمد محقق معاون ریاست اجرایی ، احمد ضیا مسعود نماینده ویژه رییس جمهور در امور حکومتداری خوب به شدت به رهبری حکومت تاخته بودند.
به تازگی ژنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری که در خط مقدم جنگ با گروه های هراس افگن در ولایات شمال کشور به سر می‌برد از کار کرد اشرف غنی٬ رییس جمهور به شدت انتقاد کرده و آقای غنی را به قوم گرایی متهم کرده است.
اما ریاست جمهوری این اظهارات ژنرال دوستم را خلاف شأن و جایگاه وی خوانده و گفته است که اتهام هایی که وی به برخی از مقام ها و نهادهای حکومتی وارد کرده از سوی نهادهای عدلی و قضایی بررسی و به آن رسیدگی خواهد شد.
اما برخی از کارشناسان اعتراضات سران حکومت وحدت ملی را ازهمدیگر موضوع خطرناک عنوان کرده می گویند که ادامه این اعتراضات زمینه جنگ های داخلی را پس از پانزده سال بار دیگر فراهم خواهد کرد.
محمد حسین شریفی بلخابی٬ نمانیده مردم در پارلمان در صحبت به خبرگزاری جمهور گفت که تنش ها میان کسانی که در صدر رهبری کشور قرار دارد بسیار خطرناکتر از نا امنی های فعلی است.
او تاکید کرد:"کسانی که در صدر رهبری حکومت وحدت ملی قرار دارد از حکومت انتقاد می کنند واین موضوعاتی را مطرح کرده است که بسیار نگران کننده است برای مردم افغانستان".
به باور آقای بلخابی مشکلات میان رهبران حکومت وحدت ملی بدترین چالشی برای ملت سازی٬ وحدت گرایی وحکومتداری است که تاثیرات فوق العاده منفی وخطرناک بالای روحیه مردم و به ویژه نیروهای امنیتی دارد.
او می گوید که این خطر بدتر از ناامنی٬ فقر وگرسنگی است این موضوع زمینه ساز هر نوع مداخله استخبارات منطقه و کشورهای بیرونی در افغانستان می شود.
عین الدین بهادری٬ رییس اجرایی اتحادیه حقوق دانان نیز در صحبت به خبرگزاری جمهور گفت که این گونه مسایل می تواند منجر به جنگ داخلی در کشور شود.
او افزود:" این موضوع فوق العاده شکننده است٬ میتواند حتی منجر به جنگ داخلی شود و زمینه تقابل قدرت های بزرگ در منطقه را فراهم کند وضعیت سیاسی طوری است که در اوضاع مبهم قدرت های جهانی میخواهد که مداخله کند بخاطری که مسایل استراتژیک جهانی مطرح است٬‌اگر چندگانگی سیاسی در کشور به وجود بیاید حلقات بیرونی برای تخریب کشور میتواند بسیار به راحتی مداخله کنند".
آقای بهادری در اشاره به اوضاع فعلی سوریه گفت که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند افغانستان سرنوشت سوریه را تجربه خواهد کرد.
او تاکید کرد که در شرایط جنگی و وضعیت شکننده انسان های سوریه وافغانستان هیچ تفاوتی باهم ندارند ودر نزد قدرت های جهانی افغان ها نسبت به سوری ها عزیز نیست.
آقای بهادری می گوید که ریشه این اختلافات به دوران انتخابات و قبل از آن بر می گردد که رهبران حکومت وحدت ملی به آن مسایل باورمند هستند.
او به این باور است که در حکومت فعلی فضا برای کسانی که در حکومت گذشته دست باز داشتند محدود شده وبه همین دلیل تنش ها بالا گرفته است.
آقای بهادری می گوید که براساس اعتراض ها و مسایلی که از سوی مقامات بلند رتبه حکومت مطرح می شود حتما رییس جمهورغنی یک فرد قوم گرا است و اگر چنین نیست آقای غنی باید جلو این اعتراضات را بگیرد.
اعتراضات از سوی مقامات بلند رتبه حکومت وحدت ملی از رئیس جمهورغنی در حالی صورت می گیرد که در طول دوسالگی عمر حکومت وحدت ملی مردم در سرتاسر کشور از کارکرد رهبران حکومت ناراض هستند.
پس از روی کار آمدن حکومت وحدت ملی در کنار افزایش چشمگیر ناامنی ها٬‌مسایل چون مهاجرت ها٬‌فقر وبیکاری از موضوعاتی است که مردم نسبت به آن سخت انتقاد می کنند.

  پربازدید ترین