• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بازداشت زن «چشم سبز» معروف افغانستانی در پاکستان

بازداشت زن «چشم سبز» معروف افغانستانی در پاکستان

یک زن روستایی افغانستانی که تصویرش در دهه 1980 شهرت جهانی یافت به ویژه شیوه نگاه و چشمان سبز او، اکنون در شهر پیشاور در شمال غرب پاکستان بازداشت گردیده است.
شربت گل یا شربت بی بی به اتهام جعل اسناد هویت بازداشت گردیده و بر اساس قوانین پاکستان او را تا هفت سال زندان تهدید می کند.
شربت گل که اکنون در میان چهل سال سن دارد، در شهر پیشاور پاکستان بازداشت گردیده و زندانیست. طاهر خان، یکتن از افسران پولیس پاکستان ضمن تأیید بازداشت این زن افغانستانی، گفته است که او از سه شنبه شب به اینسو در بازداشت به سر می برد.
شربت گل پس از آن شهرت جهانی یافت که استیف مک کاری عکاس معروف امریکایی، سال 1984 تصویری از وی را در مجله «نشنل جئوگرافیک» منتشر کرد. تصویر صورت شربت گل که حدود 12 سال داشت و در یکی از اردوگاه های پناهجویان در حاشیه شهر پیشاور زندگی می کرد، ماه جون سال 1985 بر جلد این مجله انتشار یافت. این تصور به عنوان نماد آسیب های غیر نظامیان از جنگ افغانستان در آن زمان خوانده شد.
سال 1979 سربازان اردوی سرخ اتحاد جماهیر شوروی پیشین افغانستان را اشغال نمود. سپس قیام های گروه های مذهبی در این کشور آغاز گردید که با بمباران های وسیع نیروهای اردوی شوروی به این قیام ها پاسخ داده شد. این جنگها سبب مهاجرت میلونها شهروند افغانستان به خارج از این کشور به شمول کشورهای ایران و پاکستان گردید.
 از جمع این مهاجران تا چندی قبل نیز حدود 2.5 میلیون افغانستانی در پاکستان اقامت داشتند، اما در این اواخر حکومت پاکستان با تشدید فشار بر مهاجران افغانستانی، سعی دارد تا آنان را مجبور به بازگشت به کشورشان نماید. در ماه های اخیر صدها هزار تن مجدداً به کشور ناامن خویش افغانستان برگشته اند. در همین ارتباط سازمانهای امداد بشری نیز «از پیامدهای مرگبار» این برگشت ها هشدار داده اند.
گفتنی است که اکنون در صورت اثبات جرم علیه شربت گل، براساس قوانین پاکستان او را هفت سال زندان و اخراج اجباری به افغانستان تهدید می کند.
قابل ذکر اینکه سفیر کشورمان در اسلام آباد اطمینان می‌دهد که شربت گل، زن افغانستانی که بخاطر نشر تصویرش در مجله نشنل جیوگرافیک شهرت جهانی یافت، بزودی از بند در پاکستان رها خواهد شد.

  پربازدید ترین