• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

خانه تکانی کابینه برای حکمتیار و عطا محمد!

خانه تکانی کابینه برای حکمتیار و عطا محمد!

 استیضاح 18 وزیر کابینه و اراده مجلس برای رد صلاحیت وزیران همچنان که حیرت جامعه را به وجود آورده، دلیل بر بُهت و ابهامی است از جدیت نمایندگان در مجلسی که در روزهای بی قانونی خود به سر می برد.
غنی برای رسیدن به حکومتی با قوم رانده شدهِ پشتون و متحد تازه نفسِ تاجیک، نیازمند کابینه ای است خالی که مجلس به خوبی آن را مهیا کرد.
طی سه روز گذشته 6 وزیر خارجه، معارف، ترانسپورت، کار و امور اجتماعی، فواید عامه و تحصیلات عالی از سوی مجلس رد صلاحیت شده و وزیران مالیه، شهرسازی و عدلیه بدون حضور در مجلس رای اعتماد گرفتند.
جلسات استیضاح در حالی صورت می گیرد که سندهای وزارتخانه ها با اداره تفتیش مغایرت دارد و حتی نمایندگان گوش شنوایی برای شنیدن سخنان وزیرخارجه و فواید عامه نداشتند.
استیضاح 18 وزیر کابینه و اراده مجلس برای رد صلاحیت وزیران همچنان که حیرت جامعه را به وجود آورده، دلیل بر بُهت و ابهامی است از جدیت نمایندگان در مجلسی که در روزهای بی قانونی خود به سر می برد.
این در حالی است که ارگ به سادگی توان لابی گری برای اعمال نفود خود بر مجلس ضعیف برحال را دارد که نمونه آن رای اعتماد گرفتن برای اکلیل حکیمی و رد صلاحیت صلاح الدین ربانی است.
حال چه برنامه های پشت پرده جدیدت و اراده مجلس به خواب رفتهِ گذشته است و کوتاه آمدن ارگ نسبت به آنچه "ناموجه" می داند؟
عمر حکومت وحدت ملی به دوسالگی خود رسیده که پایانی است بر وجهه قانونی رییس اجرایی که بارها از کارکرد و شخصیت رییس جمهور انتقاد کرده؛ هرچند این حکومت با توافق تشکیل شد اما تداوم بحران از انتخابات تا بدنه آن ادامه دارد.
اشرف غنی که از ابتدا تصمیمی برای تقسیم و اشتراک قدرت نداشت و طی ماه های اخیر با مخالفت های شدید نزدکترین مقامات به حکومت روبه رو شد در اقدامی زیرکانه و به وسیله مجلس با خانه تکانی خواهان کابینه ای نو است، اما اینبار از لیست توصیه شده سیاستمداران آینده حکومت وحدت ملی!
چیدمان نیمه دوم حکومت: از قوم رانده شده پشتون و متحد تازه نفس تاجیک در دولتی همگام با اشرف غنی.
طی سال های گذشته فضایی ایجاد شد که منفورترین مخالف دولت با توافقنامه صلح وارد دولت شود، هرچند که این آمدن واکنش های به همراه داشت اما آنچنان نبود که چالشی بر سر راه غنی باشد و از سوی، قدرتمندترین والی ثروتمند یک و نیم دهه گذشته که طی ماه های اخیر با دولت به گفتگو پرداخته بود، بهترین جایگزینی است که می توان بر جایگاه عبدالله تکیه زند.
و اکنون، حکمتیاری که در طی چهار دهه گذشته به هیچ دولتی و گروهی نپیوست و حتی منسب نخست وزیری را رد کرده بود با چه وعده ای خواهان توافق با دولت جدید شده است و از سوی دیگر عطا محمد نوری که در مقابل تمامی توطئه های دولت گذشته، هیچ گاه بلخ را واگذار نکرد با چه پیشنهاد وسوسه برانگیزی پادشاهی خود را ترک خواهد کرد؟
ورود جنگسالاری کهنه کار حزب اسلامی و سیاستمدار با سابقه بلخ به دولت نیازمند ادغام دو گروه بزرگ از دو قوم قدرتمند است که باید مقام های بلندپاییه بسیاری خالی برای پر شدن باشد.
و عطا محمد نور با پیشینه معامله گری خود بهترین گزینه جایگزین از قوم تاجیک برای عبدالله مخالف با غنی است و با رسیدن به دولت می تواند همان نفاقی را در این قوم به وجود آورد که رییس جمهور مدت هاست در پی آن است.
رهبر حزب اسلامی که دوران کهولت خود را سپری می کند و مدت هاست وزنه مخالف قوم پشتون را یدک می کشند نیز می تواند قدرتمندترین متحدی نظامی برای رییس جمهور در برابر مخالفان باشد و هم مهری بر تایید دولت تمرکزگرایِ پشتون.
حال اشرف غنی با دو نیروی جدید و قوی، دولتی می سازد باب طبع خود و کابینه و حکومت باید شاهد حضور مقامات پشتونِ حکمتیار و تاجیکِ عطا محمد نور باشد.
گفتنی است، مجلسی که بارها نمایندگان اش یکدیگر را به باجگیری از مقامات متهم می کنند، هم صلاحیت اخلاقی خود را زیر سوال برده و هم میعاد قانونی آن به پایان رسیده است و اینبار با معامله با دولت بدون در نظر گرفت سندهای معتبر وزیران و بررسی های درست، اقدام به اجرایی تمامی خواست های دیکته شده غنی می کند.
هرچند که مجلس حق استیضاح دارد و باید وزیران ناکاآمد و ضعیف از کابینه حذف شود اما ضرب الاجل این کار در زمانی که کشور درگیر جنگ با طالبان است و مردم در ناامنی و فقر به سر می برند، بی تفاوتی مجلس و دولت به سرانجام کشور را نشان می دهد که برای منفعت خود حاضر به قربانی کردن مردم هستند و ایجاد بحران.
اقدام غنی در خانه تکانی کابینه برای آماده سازی دولت جدید بیش از هر زمانی یادآور دوران کرزی است که با تفرقه حکومت می کرد و به نرمی مخالفان را حذف.

منبع: شبکه اطلاع رسانی افغانستان

  پربازدید ترین