• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دو مشت اوباما به صورت عربستان پیش از ترک کاخ سفید

دو مشت اوباما به صورت عربستان پیش از ترک کاخ سفید

به نظر می رسد دولت اوباما در آستانه روی کار آمدن دونالد ترامپ، درصدد است عربستان سعودی را در یمن و سوریه به ورطه بزرگی گرفتار کند.
پایگاه مصری وتو نوشت اظهارات امروز جان کری وزیر امور خارجه امریکا که گفت حوثی ها و ائتلاف عربی به رهبری عربستان به توافقی درباره توقف جنگ در یمن از 17 نوامبر دست یافته اند و تلاش تا پایان سال جاری میلادی دولت وحدت ملی تشکبل دهند، فریب عربستان از سوی امریکا و رویارو کردن آن با کابینه جدید جمهوری خواهان به ریاست جمهوری ترامپ است، همچنان که نشان می دهد آمریکا از جنگ کنونی ریاض علیه یمن، به بهانه حمایت از دولت عبدربه منصور هادی، نا امید شده است.
اما عبدالملک المخلافی، وزیر امور خارجه دولت مستعفی یمن، با اظهارات جان کری مخالفت کرد و آن را تلاش کاخ سفید برای تغییر وضعیت یمن و اعتراف شبه رسمی واشنگتن به "کودتای" حوثی ها و علی عبدالله صالح دانست.
دومین ضربه دولت اوباما به عربستان، در تصویب تحریم علیه چهار تن از فرماندهان جبهه فتح الشام و قرار دادن آنها در فهرست افراد تحت تعقیب به علت فعالیت های تروریستی یا حمایت از گروههای تروریست نمود پیدا می کند.
در ماه های اخیر و پس از اعلام جدایی جبهه فتح الشام از تشکیلات بین المللی القاعده، امریکا، عربستان و قطر را فریب داده و به همگان چنین القا کرده بود که این اقدام را تأیید کرده است. آمریکا حتی اشاره می کرد که این گروه به عنوان یک مجموعه میانه رو به شمار خواهد آمد و تسلیحات در اختیار آن قرار خواهد داد. این امر باعث شد شبکه الجزیره قطر در آن زمان، از نظر رسانه ای به تبلیغات برای جبهه جدید بپردازد.
تصریحات جان کری درباره بحران یمن، تصویب تحریم از سوی وزارت خزانه داری امریکا علیه سرکردگان جبهه فتح الشام، بر هم زدن مجدد اوراق بازی، به نقطه اول بازگرداندن همه بحران هایی که عربستان در آن حضور دارد و قرار دادن ریاض در موقعیت تلاش برای یافتن راه حل های جدید در دوره ترامپ، نویدبخش بحران هایی است که عربستان را در یمن و سوریه غرق و احتمال دستیابی ریاض به امتیاز یا نتیجه ای در آنها را به صفر نزدیک خواهد کرد.

  پربازدید ترین