• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نماینده مجلس خواستار توقف واردات مواد اولیه پاکستانی به کشور شد

نماینده مجلس خواستار توقف واردات مواد اولیه پاکستانی به کشور شد

یک عضو مجلس نمایندگان اعلام کرد که با افتتاح راه آهن افغانستان- ترکمنستان، افغانستان به طور رسمی به کشورهای آسیای میانه و اروپا وصل می شود و از این پس باید واردات مواد اولیه از پاکستان متوقف و از کشورهای آسیای میانه وارد شود.
«ظهیر سعات» نماینده ولایت «پنجشیر» روز چهارشنبه در نشست علنی مجلس گفت که برای جلوگیری از وابستگی به پاکستان پس از این باید مواد اولیه از شمال کشور وارد شود.
«سید علی کاظمی» نماینده کابل در مجلس نیز با تائید سخنان ظهیر سعادت٬ بر ایجاد توازن در واردات و صادرات افغانستان تاکید کرد و گفت: با گشوده شدن دروازه های جدید به روی افغانستان ٬نباید افزایش بی حد و حصر واردات، به تولیدات داخلی آسیب پذیر شود.
کاظمی بر تقویت تولیدات داخلی و توازن واردات و صادرات تاکید کرد و گفت که نباید با گشوده شدن دروازه های اروپا به روی افغانستان از طریق کشورهای شمال٬ تولیدات داخلی به فراموشی سپرده شود.
رئیس جمهور غنی دوشنبه در مراسم افتتاح راه آهن افغانستان – ترکمنستان در مرز «اقینه» ولایت «فاریاب» گفت که افغانستان از وابستگی به یک مرز نجات یافته و تلاش خواهیم کرد تا مرزهای بیشتری ایجاد کنیم.
وی گفت که در آینده تلاش خواهد کرد افغانستان را به چهار راه منطقه مبدل سازد و روزی چین و ایران را از طریق افغانستان به هم وصل خواهد کرد.
«عتیق الله نصرت» رئیس اتاق تجارت کشورمان در مراسم افتتاح راه آهن افغانستان - ترکمنستان٬ آن را با اهمیت عنوان کرد و گفت که افغانستان از وابستگی کامل به بندر کراچی نجات یافته است.
مقام های دولتی و اعضای اتاق تجارت از پاکستان انتقاد می کنند که از راه ترانزیتی بندر کراچی به عنوان فشار سیاسی بر کشور استفاده می کند.
خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت نیز پیش از این گفته بود که پاکستان در فصل میوه و سبزیجات افغانستان٬ مرزهای خود را مسدود می کند و خسارات میلیون ها دلاری به باغ داران و کشاورزان افغانستان وارد می کند و همین مسائل باعث شده است تا دولت افغانستان در تلاش برای یافتن و ایجاد راه های بدیل مثل چابهار و راه لاجورد باشد و از انحصار پاکستان بیرون شود.

  پربازدید ترین