• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اجلاس «قلب آسیا» در هند آغاز بکار کرد

 اجلاس «قلب آسیا» در هند آغاز بکار کرد

اجلاس موسوم به «قلب آسیا – روند استانبول» با موضوع افغانستان و به میزبانی هند از امروز (شنبه) با شرکت سران و نمایندگان عالیرتبه بیش از 30 کشور جهان در «امریتسار» ایالت پنجاب هند آغاز بکار کرد.
«نارندرا مودی» نخست وزیر هند و «اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان از جمله سخنرانان افتتاحیه این اجلاس هستند.
«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران نیز قرار است فردا در این اجلاس سخنرانی کند.
اجلاس دو روزه قلب آسیا از امروز شنبه با هدف گسترش همکاری ها برای کمک به حل مسائل وبهبود اوضاع امنیتی افغانستان با حضور نمایندگان بیش از 30 کشور عضو و حمایت کننده این کنفرانس و بیش از 10 نهاد بین المللی ومنطقه ای آغاز به کار کرد.
14 کشور عضو قلب آسیا شامل افغانستان، ایران، پاکستان، چین، روسیه، هند، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند.
آمریکا، استرالیا ، کانادا، دانمارک ، مصر، فرانسه، فنلاند، آلمان، عراق، ایتالیا، جاپان ، نروژ، لهستان ،اسپانیا ، سوئد و انگلیس هم کشورهای حامی قلب آسیا به شمار می روند.
نخستین کنفرانس قلب آسیا درسطح وزیران خارجه، درسال 2011 به میزبانی استانبول برگزار شد. نشست های بعدی به ترتیب به میزبانی افغانستان، قزاقستان، چین و پاکستان در سالهای 2012 تا 2015 برگزار شد.
از آنجایی که ترکیه یکی از مبتکران برگزاری کنفرانس قلب آسیا است ، نام این کنفرانس به «قلب آسیا – روند استانبول» معروف شده است.

  پربازدید ترین