• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اولین نشیت ملی توانمندسازی زنان در کابل برگزار شد

اولین نشیت ملی توانمندسازی زنان در کابل برگزار شد

رولا غنی، همسر رئیس جمهور غنی، می گوید زنان افغانستان در بخش زراعت و کشاورزی نقش برجسته ای دارند و در صورتیکه به این پتانسیل توجه و زنان از لحاظ اقتصادی خود کفا شوند، می توانند به میزان قابل ملاحظه ای خشونت علیه خود را کاهش دهند.
وی که در اولین نشست ملی توانمندسازی زنان امروز شنبه در کابل سخن می گفت، افزود ایجاد فرصت های شغلی برای زنان می تواند به حل بسیاری از مشکلات مربوط به زنان کمک کند.
گفتی است وزارت زراعت با همکاری وزارت امور زنان و یو اس آی دی (USAID) برنامه ای تحت عنوان "اولین نشست ملی توانمند سازی زنان" برای توانمندسازی زنان در کابل برگزار کرده است.
حمایت از زنان فقر در کشور را کاهش می دهد
اسدالله ضمیر، وزیر زراعت و مالداری، نیز در این نشست گفت حمایت زنان باعث کاهش فقر و انکشاف زراعت در کشور می شود.
وی گفت طی سال های گذشته فعالیت های زیادی برای انکشاف زنان صورت گرفته است.
این توصیه ها و گفته ها در حالی ایراد می شود که طی سال های گذشته توجه چندانی به وضعیت زنان زراعت پیشه نشده و زنان روستایی همانند گذشته به صورت سنتی به کارهای خود رسیدگی می کنند.
سیما غوریانی، زن زراعت پیشه از ولایت هرات در این مورد می گوید برای زنان روستایی که در ولایت ها هستند، برنامه های آموزشی میسر نمی شود.
این خانم زراعت پیشه که چندین سال است در قسمت کشت زعفران در ولایت هرات فعالیت می کند، تاکید می کند باید پروژه های توسعه ای زنان به افراد مسلکی سپرده شود.
لازم به ذکر است بیشتر پروژه های انکشافی به کسانی سپرده می شود که با منابع دولتی و خارجی دستی در کاسه دارند: این روند که از گذشته تا کنون ادامه داشته سبب شده چیزی نصیب زنان زراعت پیشه نگردد.
از سوی دیگر در بسیاری از موارد، زنان زراعت پیشه به دلیل نداشتن ارتباطات و سواد کافی برای عده ای از پروژه گیران ابزار دست می شوند.
بنا بر گفته های دلبر نظری، وزیر امور زنان، حدود 70 درصد زنان روستایی کشاورز هستند و در این زمینه های تولید خشکبار، پوست، قالین بافی، صنایع دستی و حبوبات فعالیت می کنند.
اما این زنان به نهادهای حمایتی دسترسی ندارند.
فوزیه کوفی، عضو مجلس نمایندگان نیز خاطر نشان کرد زنان روستایی 70 درصد عواید خانواده شان را برعهده دارند اما این عواید به شکل سنتی شکل می گیرد.
خانم کوفی گفت زنان در روستاها مالکیت زمین ندارند که این روند باعث می شود نقش زنان در تولید نادیده گرفته شود.
وی می گوید زنان باید مالک زمین باشند.
لازم به ذکر است که در جامعه سنتی و مردسالار افغانستان، بسیار سخت و نادر است که به زنان حق تصاحب ملک داده شود تا زنان به صورت مستقل فعالیت کنند.
زنانی که در عرصه های کشاورزی و دامداری در کشور فعالیت می کنند، با توجه به امکانات و تحت نظارت مردان کار می  کنند و این امر باعث شده که همواره تلاش های زنان نادیده گرفته شود.

  پربازدید ترین