• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مسی کوچک افغانستان با آرزوهای برباد رفته اش به خانه بازگشت

مسی کوچک افغانستان با آرزوهای برباد رفته اش به خانه بازگشت

درحالی که «مرتضی احمدی» پس از گذشت ماه‌ها منتظر دیدن ستاره آرژانتینی بود، وی با آرزوهای نگفته‌اش به کسی که به فرشته اخلاق و مهربانی معروف شده، دوباره به سرزمین پدری خود بازگشت.
داستان از آن جا آغاز شد که تصویری از پسری کم سن و سال در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های مختلف منتشر شد.
وی مرتضی از ولسوالی جاغوری ولایت غزنی بود که به نام «مسی کوچک» مشهور شد. مرتضی از پلاستیک آبی‌ و سفید برای خود پیراهن شماره 10 تیم ملی آرژانتین را که متعلق به مسی است، ساخته و آن را پوشیده بود.
پس از دست به دست شدن تصاویر مرتضی در صفحات اجتماعی، یک شبکه عراقی گزارشی را منتشر کرد که گویا این کودک از کردستان عراق است و این مساله در حساب توئیتر لیونل مسی نیز منتشر شد و این هوادار مسی را کودکی از کردستان عراق معرفی کرد.
خبرنامه نوشت: اما این داستان زمانی روشن شد که عکس‌های بیشتری از او در صفحات اجتماعی منتشر و سپس آژانس خبری فرانسه نوشت که این معما حل شد.
همزمان چندین رسانه بزرگ جهان مانند الجزیره، بی بی سی و شماری دیگر گزارش دادند که کوچکترین هوادار لیونل مسی پسری است 5 ساله، اهل افغانستان که با پدر کشاورزش در ولسوالی جاغوری ولایت غزنی زندگی می‌کند.
پس از انتشار گزارش‌ها، «خورخه میسی» پدر بازیکن آرژانتینی بارسلونا در گفت‌ و گو با آژانس خبری فرانسه عنوان کرد که مسی از ماجرای این کودک با خبر است و می‌خواهد برای این هوادار خوردسال خود، کاری کند.
این گونه بود که مسی افغانستانی، به یک‌باره تبدیل به یک چهره جهانی شد و همه از ابتکار این کودک خوردسال شگفت‌زده شدند.
این خبر در چندین شبکه تلویزیونی بزرگ جهان پخش شد از آن جمله شبکه تلویزیونی سى اِن اِن در خبری گزارش داد که تیم مسى از این ابتکار کودک افغانستانی مطلع شده و به دنبال این کودک است تا کمکی به او نماید.
سر انجام، مرتضی به دعوت فدراسیون فوتبال افغانستان به کابل آمد تا برای تحقق آرزوهایش زمینه ملاقات وی و مسی را فراهم کنند. سپس مقام‌های فدراسیون فوتبال افغانستان نیز تایید کردند که مسی می‌خواهد او را ببیند اما از زمان و مکان دقیق آن هیچ گزارشی منتشر نشد.
این داستان ادامه دار شد و مرتضی کوچک هیجان زده منتظر جواب این فوق ستاره آرژانتینی بود تا او را ببیند و از آرزوهایش که ساختن یک میدان فوتبال در جاغوری بود به او بگوید.
در این مدت شمارِ زیادی از بزرگان سیاسی افغانستان با مرتضی دیدار کرد و با او عکس یادگاری گرفتند.
مرتضی مسی، در مدتی کمی آنقدر مشهور شده بود که یک خبرنگار افغانستانی در حساب تویترش نوشت، برای مصاحبه از نزدیک با مرتضی باید از پیش وقت گرفت. مسی کوچک به یک‌باره فردی برای تنظیم زمان ملاقاتش پیدا کرد.
اما پس از حدود یک ماه انتظار، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در کمال ناباوری خبر داد که لیونل مسی سفیر این سازمان، به کودک هوادارش توپ و پیراهن فرستاده است. مرتضی اما با آرزوهای نگفته‌اش به کسی که به فرشته‌ای اخلاق و مهربانی مشهور شده است، دوباره به ملک پدری باز گشت.

در مقابل اما رونالدو چه کرد؟
رونالدو رقیب سرسخت فوتبالی مسی اما با یک حرکت خیلی جالب به هواداران میسی فهماند که او جوان‌مردی به زیبایی خودش را دارد.
وی یک هوادار کوچک فلسطینی خود را از نزدیک ملاقات کرد. این کودک در 31 جولای سال گذشته 60 درصد بدنش سوخت.
چند ماه پیش اسرائیلی‌ها اقدام به سوزاندن خانه و خانواده‌اش‌ کرده بودند. احمد دوابشه، پسر بچه‌ای پنج ساله فسطینی که تنها نجات‌یافته حادثه آتش گرفتن خانه و خانواده‌اش در شمال کرانه باختری به‌وسیله شهرک‌نشینان اسراییلی، است. سعد و ریحام والدین‌اش را به همراه برادر 18 ماهه خود علی، در آن حملات از دست داده است.
این کودک فلسطینی وقتی برای مداوا به بیمارستان برده شد لباس فوق ستاره پرتغالی باشگاه رئال مادرید را بر تن داشت. داستان او نیز شباهتی به مرتضی دارد.
عکس احمد در حالی که لباس کریستیانو رونالدو را بر تن داشت و عکس او را به دست گرفته بود در فضای مجازی منتشر شد و خیلی سریع سران این باشگاه اسپانیایی در جریان این رویداد گذاشته شدند.
اطرافیان او می‌گویند که علاقه زیادی به ابرستاره این تیم و باشگاه ریال مادرید دارد. می‌گویند: یک بار برای او لباس بارسلونا را آوردند اما او آن لباس را سفید رنگ کرده بود.
رونالدو و باشگاه ریال مادرید، از احمد برای سفر به اسپانیا دعوت کردند و با هواپیمای اختصاصی، این کودک فلسطینی را به اسپانیا منتقل کردند.
احمد دوابشه پنج شنبه هفته قبل در 16 مارچ به مادرید سفر کرد و با کریستیانو رونالدویی دیدار کرد که سه هفته پیش خواهان ملاقات این کودک از نزدیک شده بود.
این نخستین بار نیست که این فوق ستاره پرتغالی رئال مادرید از کودکان این‌گونه حمایت و آن‌ها را استقبال می‌کند.
سه ماه قبل نیز تصاویری از پسربچه‌ای خوردسالی توسط خبرنگار لبنانی «رعنا هربی» در تویترش منتشر شد و نوشته بود: آیا می توانیم حیدر (کسی که در حملات تروریستی بیروت پدر و مادرش را از دست داده بود) را کمک کنیم؟ و در آن حساب تویتری کریستیانو و باشگاه ریال مادرید را نیز تگ کرده بود.
رونالدو اما یک ماه پس از انتشار این توئیت از داستان مطلع شد به بیمارستانِ محلِ بستری شدنِ این پسر در لبنان تماس گرفت و به او وعده داد که در اولین فرصت با یکدیگر ملاقات خواهند کرد.
سپس او حیدر را به مادرید خواست و نه تنها بزرگترین آرزوی او که ملاقات با قهرمانش بود را برآورده ساخت که او را برای بازی روز بعد ریال مادرید و رایو وایکانو نیز در اسپانیا نگه داشت.
ظاهرا شواهد و مدارک اثبات کننده‌ برتری اخلاقی رونالدو بر مسی تمامی ندارد. بارها و بارها ثابت شده رونالدو از مسی انسان‌دوست‌تر است اما همچنان دیگران قیافه این دو را ملاک قضاوت در مورد اخلاق‌شان قرار می‌دهند.
با همه این‌ها شاید یکی از دلایل اصلی انسان دوستی رونالد به رشد و نمو وی در حوزه جغرافیایی‌اش باشد.
رونالدو شهروند پرتغال در غرب اروپا است. این جغرافیا به بشردوستی مشهور است. با این حال شاید همین مساله برای هواداران مسی کافی باشد که محبوبیت تنها در توب طلا نیست که چند سال پی هم میسی آن‌را دریافت کرده است.
افرادی محبوب واقعی هستند که در کنار شهرت و هنر، جوان‌مردی نیز داشته باشند و در این مسابقه اخلاقی، مسی به رونالدو باخت.

  پربازدید ترین