• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کنفرانس قلب آسیا در مورد افغانستان در هند آغاز شد

کنفرانس قلب آسیا در مورد افغانستان در هند آغاز شد

کنفرانس قلب آسیا در مورد افغانستان با سخنرانی محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور و نرندرامودی، نخست وزیر هندوستان در شهر امریتسار هند صبح امروز (یکشنبه) آغاز شد.
این ششمین کنفرانس موسوم به قلب آسیا است که در مورد افغانستان با حضور نمایندگان 40 کشور در هندوستان برگزار می شود.
این کنفرانس با بیانیه صلاح الدین ربانى، وزیر امور خارجه افغانستان آغاز شد و قرار است مقام های چهل کشور در مورد مبارزه با تروریزم، چگونگی تامین صلح و توسعه اقتصادی افغانستان گفتگو کنند.
رییس جمهورغنی در آغاز این کنفرانس گفت که افغانستان باید از وابستگی به کشورهای جهان خارج شود و استخراج ذخایر زیر زمینی می تواند کشور را به خود کفایی برساند.
رییس جمهور گفت که اقتصاد جرمی وابسته به مواد مخدر همانند قاچاق مواد مخدر و انسان زمینه را برای فعالیت‌های جرمی در افغانستان فراهم می‌ کند.
آقای غنی همچنان در مورد گروه های جنگی در داخل کشور صحبت کرده گفت که عامل دیگر وجود 30 گروه تروریستی در افغانستان است که سازمان ملل از آنها یاد کرده که می‌ خواهند با ایجاد پایگاه در افغانستان، این کشور و کشورهای منطقه را نا امن کنند.
او افرود که عملیات نظامی در پاکستان نیز باعث شده که افراط گرایان از این کشور به افغانستان بیایند و با توجه به این که میان دو کشور موافقت‌نامه‌های همکاری چند جانبه وجود دارد اما در حقیقت دو کشور در یک جنگ اعلام ناشده قرار دارند.
از سویی هم آقای غنی گفته که دولت پاکستان مقدار پولی را که برای کمک به بازسازی افغانستان وعده سپرده، آن را برای مبارزه با دهشت افگنی در داخل پاکستان به مصرف برساند.
آقای غنی همچنان از یکی از رهبران کلیدی گروه طالبان نقل قول کرد که اگر این گروه پناهگاهی در پاکستان نداشته باشد، برای یک ماه هم دوام نمی ‌آورد.
رییس جمهورغنی روز گذشته وارد شهر امریتسر در هند شد، این شهر امروز ششمین کنفرانس قلب آسیا در مورد افغانستان با حضور نمایندگان 40 کشور است.
مقام های هند و افغانستان گفته ‌اند که محورهای اصلی ششمین نشست قلب آسیا که به روند استانبول نیز معروف است، مبارزه با تروریزم و جستجوی راه‌های تامین صلح در افغانستان خواهد بود و برعلاوه، توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان افغانستان و هند و افغانستان و دیگر کشورهای منطقه نیز از موضوعات مورد بحث در این نشست مى باشد.
این روند به پیشنهاد افغانستان در 2011 بنا گذاشته شد و افغانستان، پاکستان، آذربایجان، چین، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، عربستان سعودی، تاجکستان، ترکیه، ترکمنستان و امارات متحده عربی عضو این روند اند و کنفرانس هر ساله در یکی از کشورهای عضو برگزار می ‌شود.

  پربازدید ترین