• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

واکنش تند مسئولان عراقی به سفر ناگهانی ترامپ

 واکنش تند مسئولان عراقی به سفر ناگهانی ترامپ

سفر سرزده دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به عراق با واکنش منفی مسئولان این کشور مواجه شده است.

برخی از نمایندگان پارلمان عراق سفر ترامپ را اهانتی بزرگ به حاکمیت کشورشان توصیف کرده و خواستار تشکیل جلسه فوق‌العاده برای بررسی آن شدند.

ائتلاف «اصلاح و سازندگی» در بیانیه‌ای ورود ترامپ به پایگاه «عین‌الاسد» در ولایت الانبار را نقض آشکار حاکمیت عراق دانسته و خواستار نشست اضطراری پارلمان با حضور نخست‌وزیر «عادل عبدالمهدی» برای بررسی آن شده است.

این بیانیه تصریح کرده خروج نیروهای آمریکا از سوریه توجیه مناسبی برای ادامه حضور نیروهای این کشور در عراق نیست.

در پی واکنش منفی محافل سیاسی عراق به سفر از پیش اعلام‌نشده ترامپ دفتر «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد مسئولان آمریکایی از قبل بغداد را از این سفر مطلع کرده بودند.

در بیانیه دفتر «عادل عبدالمهدی» آمده نخست‌وزیر عراق، ترامپ را به بغداد دعوت کرد و ترامپ هم متقابلاً از او برای سفر به واشنگتن و دیدار در کاخ سفید دعوت کرد.

این بیانیه همچنین خاطرنشان کرده نشست بین رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر عراق به سبب اختلاف بر سر نحوه برگزاری آن لغو شد.

کاخ سفید شامگاه چهارشنبه اعلام کرد رئیس‌جمهور آمریکا و همسرش در سفری سرزده وارد عراق شده و با نظامیان آمریکایی دیدار کرده‌اند.

آسوشیتدپرس گزارش داد ترامپ هنگام حضور در «پایگاه هوایی عین‌الاسد» در ولایت الانبار گفته است به هیچ عنوان قصد ندارد نیروهای آمریکایی را از عراق خارج کند.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه این اظهارات بار دیگر تصمیمش برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه را مورد تأکید قرار داد و گفت: «وظیفه آمریکا ساختن کشورها نبوده و این کار را باید کشورهای ثروتمند انجام دهند. داعش شکست خورده و خلیفه رفته است و اگر نیاز باشد عملیاتی در سوریه انجام دهیم از پایگاه‌ نظامیان آمریکایی در عراق این عملیات انجام خواهد شد.»

شبکه خبری المیادین پیشتر به نقل از منابع میدانی گزارش داده مقام‌های عراقی درخواست ترامپ برای دیدار با او در پایگاه عین‌الاسد در ولایت الانبار را رد کرده‌اند.

  پربازدید ترین