• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

برگزاری مسابقات اسکی در بامیان با حضور دو صد ورزشکار زن و مرد

برگزاری مسابقات اسکی در بامیان با حضور دو صد ورزشکار زن و مرد

دومین جشنوارهٔ ورزش‌های زمستانی با اشتراک دوصد ورزشکار دختروپسر از شش ولایت کشور از سوی فدراسیون اسکی و کرلینگ در ولایت بامیان برگزار شد.

برگزارکنندگان این برنامه، هدف از برگزاری دومین جشنوارهٔ ورزش‌های زمستانی را رشد و ترویج ورزش‌های زمستانی در میان جوانان عنوان می‌کنند و می‌گویند، تلاش‌ها جریان دارد تا سال 2024 ورزش‎های زمستانی در میان ورزشکاران معیاری‌ شده و در سال 2030 رقابت‌های المپیک زمستانی در ولایت بامیان برگزار شود.

منورشاه شهزاد، از برگزارکنندگان این جشنواره می‌گوید، ورزشکاران در این رقابت‌ها از ولایت‌های کابل، غزنی، میدان وردک، پنجشیر، پروان و بامیان در پنج رشتهٔ ورزشی چون اسکی، اسکیت، کرلینگ، اسنوبورد و کراس کانتری به مصاف هم رفتند.

به گفتهٔ آقای شهزاد، در این رقابت‌ها ورزشکاران بامیانی مقام نخست را کسب کرده‌اند.

ریحانه محمدی، از اسکی‌بازان بامیانی که در بین بانوان اسکی‎باز مقام نخست را به دست آورده، می‌گوید، فاصلهٔ بیش از نیم کیلومتر را در 45 ثانیه طی کرده است. این بانوی ورزشکار می‌افزاید، آرزو دارد در رقابت‎های بیرون‎مرزی اشتراک ورزیده و برای کشور مقام بیاورد.

در مسابقه کرلینگ، تیم‌های محمد امین اخلاقی، ستار امیری و آروز نادری به ترتیب مقام‌های اول تا سوم را از آن خود کردند.

در بخش اسکی دختران، ریحانه محمدی و فاطمه نظری از اسکی کلب بامیان و ذکیه محمدی از اسکی کلب صلصال و شهمامه به ترتیب مقام‌های اول تا سوم را اخذ کردند.

در بخش اسکی پسران، بومان ادینه و محمد طاهری از اسکی کلب بامیان و محمد از اسکی کلب قلندرو به ترتیب مقام‌های اول، دوم و سوم را کسب کردند.
هدف این جشنواره، ترویج ورزش‌های زمستانی در ولایت بامیان و جلب توریزم در این ولایت گفته شده است.

این جشنواره، از سوی فدراسیون اسکی و کرلینگ و اسکی کلب بامیان، با حمایت مالی شرکت مخابراتی اتصالات، برگزار شده بود.

محمد، از اسکی‌بازان ولایت میدان‎وردک می‌گوید، از سال 1395 به تمرینات ورزش اسکی آغاز کرده و در جشنوارهٔ ورزش‌های زمستانی که در بامیان برگزار شده‌، مقام سوم را گرفته است.

برگزارکنندگان جشنواره و ورزشکاران با انتقاد از حکومت وحدت ملی می‌گویند، مقام‌های حکومتی به ورزش‌های زمستانی که همه شامل المپیک است توجه نکرده و به ورزش‌های دیگر میلیون‌ها دالر بودجه اختصاص می‌دهند.

ولایت بامیان در مرکز کشور، با داشتن تپه‌ها و کوه‌های پوشیده از برف و یخ در فصل زمستان مکان خوبی برای تمرین ورزش‌های زمستانی است و دو سال می‌شود که جشنوارهٔ ورزش‌های زمستانی با اشتراک ورزشکاران از ولایت‌های مختلف کشور در بامیان برگزار می‌شود.

  پربازدید ترین