• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کارشناسان: سفر بن سلمان به اسلام آباد آینده صلح در افغانستان را به خطر خواهد انداخت

کارشناسان: سفر بن سلمان به اسلام آباد آینده صلح در افغانستان را به خطر خواهد انداخت

کارشناسان معتقدند سفر بن سلمان به اسلام آباد معادلات منطقوی را تغییر می دهد و آینده صلح در افغانستان را به خطر خواهد انداخت.

عمران خان صدراعظم و جنرال جاوید باجوه لوی درستیز پاکستان در حالی به استقبال بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در میدان هوایی نظامی نورخان رفتند که دولت پاکستان با بحران اقتصادی بزرگی روبرو شده و واشینگتن به طور بی سابقه ای کمک های مالی خود به اسلام آباد را کاهش داده تا مقامات این کشور را مجبور به همکاری در مذاکرات صلح افغانستان کند.

مقامات پاکستان به دلیل فشارهای مالی امریکا وادار به همکاری در مذاکرات صلح با طالبان شده بودند که رسانه های پاکستانی اخبار قراردادهای اقتصادی ریاض به ارزش 20 ملیارد دالر را مخابره کرده اند. در همین حال کارشناسان معتقدند سفر بن سلمان به اسلام آباد معادلات منطقوی را تغییر می دهد و آینده صلح در افغانستان را به خطر خواهد انداخت.

یک منبع آگاه در دولت پاکستان در گفتگو با آریانا نیوز گفت، پس از پیشرفت های اخیر در مذاکرات صلح میان نماینده گان طالبان و امریکا، ریاض از اینکه طالبان یعنی یکی از بزرگترین اهرم های فشار خود بر امریکا، روسیه، چین و ایران را از دست بدهد، هراسناک شده و به درخواست های عمران خان صدراعظم جدید پاکستان جواب مثبت داده است.

این در حالی است که حدود شش ماه پیش، سفر عمران خان به ریاض نتیجه ای در پی نداشت و صدراعظم جدید پاکستان دست خالی از عربستان سعودی بازگشت و برای جلوگیری از ورشکستگی دولتش، دست به دامان صندوق بین المللی پول شد. اما این صندوق، شرایط سختی را برای بازپرداخت وام مورد نظر عمران خان در نظر گرفت. در همین زمان، با تسلیم اسلام آباد در برابر فشارهای مالی واشینگتن و تلاش سرویس استخباراتی پاکستان موسوم به آی اس آی برای آوردن طالبان به میز مذاکره صلح با امریکا، مقامات ریاض و ابوظبی به کمک پاکستان شتافتند. سفر بن سلمان پس از دیدار ولیعهد امارات از پاکستان انجام شد. محمد بن زاید النهیان در دیدار از اسلام آباد، قرار داد پلان های عمرانی به مبلغ بیش از 200 ملیون دالر را با مقامات پاکستان امضا کرد.

مقامات کشورمان باید نسبت به سفر رهبران عربستان به پاکستان واکنش مناسب نشان دهند تا مانع از حمایت پاکستان از شورشیان طالبان، نفرت پراکنی مذهبی و گسترش تروریزم در منطقه شوند.کم توجهی ریاض به افغانستان در اثر خواسته های اسلام آباد از آن کشور می باشد. در صورتی که کارشناسان و تاریخ نگاران بر این باورند که حمایت های مالی و مذهبی افراط گرایان عربستانی موجب ظهور گروه های تروریستی کلان در کشورمان شده است.

  پربازدید ترین