• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

داوودزی: مذاکرات صلح باید در سه محور صورت گیرد

داوودزی:  مذاکرات صلح باید در سه محور صورت گیرد

عمر داوودزی،‌ رییس دبیرخانه شورای عالی صلح و نماینده رییس جمهور در امور منطقه‌ای برای اجماع صلح می‌گوید که 2019 را به دلیل این که صلح به کشور بر می‌گردد و با گذشت هر روز فرهنگ صلح‌خواهی بر فرهنگ جنگ‌طلبی غلبه پیدا می‌کند،‌ سال صلح نام‌گذاری کرده‌اند.

آقای داوودزی می‌گوید که برای رسیدن به صلح، باید مذاکرات در «سه محور» صورت گیرد.

محور اول، مذاکره میان نماینده‌گان امریکا و گروه طالبان است. عمر داوودزی می‌گوید که محور اول مذاکره باید پلی باشد برای مذاکره اصلی میان حکومت و طالبان. محور اول مذاکره در حال حاضر میان نماینده‌گان امریکا و گروه طالبان ادامه دارد. قرار است که پنجمین‌دور نشست نماینده‌گان امریکا و گروه طالبان تا پنج روز دیگر در قطر برگزار می‌شود.

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان گفته است که در پنجمین دور دیدارش با نماینده‌گان گروه طالبان در رابطه به قطع رابطه این گروه با شبکه القاعده، خروج سربازان امریکایی از افغانستان، وضع آتش‌بس میان دولت و طالبان، و نیز آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی مذاکره خواهد کرد.

آقای خلیل‌زاد تصریح کرده است که در دیدار‌های گذشته‌اش نیز روی این موارد با طالبان بحث کرده است،‌ اما تا کنون درباره هیچ یک از این موضوعات، توافق نهایی حاصل نشده است.

به قول رییس دبیرخانه شورای عالی صلح، محور دوم، مذاکره میان نماینده‌گان قشر سیاسی و مدنی کشور با گروه طالبان است. گرچند این مذاکره به صورت رسمی از آدرس قشر سیاسی و مدنی کشور با طالبان صورت نگرفته است،‌ اما سران شماری از احزاب و چهره‌های سیاسی و نماینده‌گان گروه طالبان در اواسط ماه دلو در مسکو با هم دیدار و در رابطه به صلح افغانستان گفت‌و‌گو کردند.

با این حال آقای داوودزی می‌گوید، هنوز نظر واحد در مورد این که چه کسی از آدرس این دو قشر با گروه طالبان مذاکره کند،‌ وجود ندارد.

اصل مذاکره از دیدگاه رییس دبیرخانه شورای عالی صلح، محور سوم است. عمر داوودزی می‌گوید که محور سوم مذاکره میان دولت و طالبان است، اگر آتش‌بس می‌شود یا معاهده صلح امضا می‌شود، باید میان نماینده‌گان حکومت و گروه طالبان باشد. او تصریح کرد که در چند ماه آینده ما شاهد مذاکره‌ی مستقیم میان نماینده‌گان دولت و طالبان خواهیم بود.

حکومت تا هنوز چندین‌بار برای گفت‌و‌گوی مستقیم با گروه طالبان اعلام آماده‌گی کرده‌اند،‌ اما پاسخ این گروه همواره برای مذاکره با دولت، «نه» بوده است.

در رابطه به صلح، مشورت واحد به دولت داده می‌شود
عمر داوودزی می‌گوید که جرگه بزرگ مشورتی صلح در روز 26 ماه روان گشایش می‌یابد و برای سه روز یا بیش‌تر ادامه پیدا می‌کند. آقای داوودزی می‌گوید که همه اقشار جامعه در این جرگه در رابطه به صلح مذاکره می‌کنند و مشورت واحد به دولت عرضه می‌کنند.

او می‌گوید که 30 درصد اشتراک‌کننده‌گان در این جرگه خانم‌ها خواهند بود. آقای داوودزی این سخنان را امروز چهارشنبه، اول حوت در نشست خبری «تحقیق ملی زنان، صلح و امنیت» در کابل بیان کرد.

محمداشرف غنی، رییس جمهور کشور به منظور گسترده شدن مشورت در روند صلح خواستار برگزاری جرگه بزرگ مشورتی برای صلح شده است.

در همین حال سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر در این نشست گفت که زن امروز افغانستان می‌خواهد اطمینان حاصل کند که با تحقق صلح، دیگر شاهد نقض حقوق بشریِ خود نباشد و در چارچوب قانون اساسی از حقوق خود برخوردار شود. خانم سمر افزود، «ما به فرهنگ‌سازی در این زمینه نیز توجه کنیم تا دیدگاه‌های عقب‌گرایانه از ذهن جامعه زدوده شود.» او هم‌چنان گفت که بدون توان‌مندسازی زنان نه تنها به رشد و توسعه اقتصادی نمی‌رسیم بلکه دست‌رسی به صلح پایدار نیز ناممکن خواهد بود.

  پربازدید ترین