• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

طالبان به نوعی پذیرفته در ترکیب یک هیأت ملی با نمایندگان حکومت نیز گفت وگو کند

طالبان به نوعی پذیرفته در ترکیب یک هیأت ملی با نمایندگان حکومت نیز گفت وگو کند

سرپرست حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان به رهبری محمد محقق در مراسم سالگرد شهادت عبدالعلی مزاری در تهران که در چندین نشست با نمایندگان طالبان شرکت کرده، با بیان این‌که طالبان به نوعی پذیرفته در ترکیب یک هیأت ملی با نمایندگان حکومت نیز گفت‌وگو کند، نسبت به پیچیدگی مذاکرات بین‌الافغانی ابراز نگرانی کرد. به گفته محمد ناطقی، طالبان در نشست مسکو در برابر هر مسأله یک پسوند اسلامی اضافه می‌کردند و منظور آن‌ها از اسلام، قرائت خاص خود از دین است و آن‌ها اسلام ما را قبول ندارند؛ بر این اساس، مذاکرات بین‌الافغانی بسیار پیچیده خواهد بود.
 
بعد از ظهر روز گذشته(جمعه، 17 حوت)، از بیست و چهارمین سالگرد شهادت عبدالعلی مزاری، شهید وحدت ملی کشور با حضور اقشار مختلف جامعه مهاجرین، سفیر و برخی دیپلمات‌های سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در تهران، محمد ناطقی، سرپرست حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و هم‌چنین برخی مقام‌ها و شخصیت‌های جمهوری اسلامی ایران به شمول فداحسین مالکی، سفیر پیشین ایران در کابل و اسماعیلی، رییس انجمن دوستی ایران و افغانستان، در مسجد جامع ارشاد شهر ری ولایت تهران گرامی‌داشت شد.
 
محمد ناطقی با بیان این‌که نباید کشتار طالبان را در طول سال‌های گذشته نادیده بگیریم، خاطرنشان کرد: طالبان از سال 1994 که به خاطر اختلافات بین مجاهدین ایجاد شدند تا سال 2001 و موافقت‌نامه بن و پس از آن، کشتارهای عظیمی را در افغانستان از جمله در مزارشریف و کشتن 9 دیپلمات ایرانی انجام دادند.
 
به گفته وی، طالبان فعلا می‌گویند که چون نیروهای خارجی در افغانستان حضور دارند، می‌جنگند، اما در آن شرایط و قبل از سال 2001، یک سرباز خارجی هم در کشور حضور نداشت، ولی طالبان می‌کشتند و جنایت می‌کردند.
 
سرپرست حزب وحدت اسلامی افغانستان با بیان این‌که نظریه‌هایی در مورد ماهیت حوادث 11 سپتامبر 2001 وجود دارد، خاطرنشان کرد که به ظاهر این حادثه توسط شبکه القاعده سازمان‌دهی شد و رهبران و نیروهای این شبکه در افغانستان و تحت حمایت طالبان قرار داشتند؛ از این‌رو این خود طالبان بودند که زمینه‌ساز حضور نیروهای خارجی در افغانستان شدند.

وی با اشاره به شرایط کنونی کشور، گفت که چهار مسأله مهم و استراتژیک فرا راه کشور و مردم قرار دارد.
 
به گفته ناطقی، اولین مسأله، برگزاری انتخابات است. به گفته وی، با وجود نقایصی که انتخابات پارلمانی داشت، قرار است پارلمان جدید با نمایندگان پیروز این انتخابات شکل بگیرد و هم‌چنین انتخابات ریاست جمهوری در کمتر از 5 ماه آینده برگزار خواهد شد.
 
وی در مورد هم‌زمانی حرکت مسیر انتخابات و صلح در کشور، تأکید کرد که اگر صلح به موقع به میان نیامد، انتخابات ریاست جمهوری نباید به تعویق بیافتد و باید در زمان معین آن، برگزار شود؛ به همین دلیل این دور مسأله هم‌زمان با هم پیش برده می‌شود.
 
این چهره سیاسی کشور با بیان این‌که صلح در افغانستانی قطعی است، چون امریکایی‌ها این مسأله را جدی گرفته‌اند، خاطرنشان کرد که این رویکرد کنونی طالبان که با حکومت مذاکره نمی‌کند، همانند رویکرد مجاهدین در عدم مذاکره با حکومت کمونیستی وقت است: "این مشکل را که طالبان ایجاد کرده که ما با حکومت افغانستان مذاکره نمی‌کنیم و این حکومت دست‌نشانده است، همان کار را مجاهدین در زمان اشغال روسیه کردند. منطق مجاهدین این بود که با حکومت کابل مذاکره نمی‌کنیم و گفتند که با مسکو مذاکره می‌کنیم؛ کاری که طالبان الان می‌کند و با امریکا مذاکره می‌کند".
 
وی گفت، بعد از آن‌که طالبان و امریکا به نتیجه برسند، مذاکرات بین‌الافغانی آغاز خواهد شد.
 
ناطقی افزود که چهار مسأله خروج نیروهای خارجی، آتش‌بس، لیست سیاه و مذاکره با حکومت، در محور مذاکرات امریکا و طالبان قرار دارد.
 
وی خاطرنشان کرد که امریکا بر طالبان فشار وارد می‌کند که باید با حکومت افغانستان مذاکره کند.

به گفته سرپرست حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، بر اساس آخرین اطلاعاتی که آن‌ها دارند، طالبان در مذاکرات صلح به نحوی حاضر شده‌اند با حکومت در ترکیب یک هیأت ملی مذاکره کنند؛ هیأتی که با حضور احزاب سیاسی، نمایندگان حکومت، جامعه مدنی و شخصیت‌های تأثیرگذار ملی تشکیل شود.
 
وی در عین حال خاطرنشان کرد که بعد از توافق امریکا و طالبان، مذاکرات بین‌الافغانی شروع خواهد شد، اما در این مذاکرات با پیچیدگی‌هایی مواجه هستیم.
 
به گفته ناطقی، در نشست استانبول با حضور طالبان که پیش از نشست مسکو برگزار شد، حرف نهایی طالبان این بود که حکومت سرنگون کردید، آن را پس بدهید؛ یعنی امارات به جای نظام جمهوری اسلامی. از سوی دیگر، قانون اساسی افغانستان برگرفته از نظام غرب است.
 
اما وی تأکید کرد احزاب سیاسی در یک جمع‌بندی خطاب به طالبان گفتند که به هیچ وجه از قانون اساسی کشور دست برنمی‌دارند و این قانون، خط قرمز آن‌هاست. هم‌چنین نظام جمهوری اسلامی را معامله نمی‌کنیم.
 
این چهره سیاسی با ابراز نگرانی که طالبان در نشست مسکو هم در برابر هر مسأله یک "پسوند اسلامی" اضافه می کردند، خاطرنشان کرد که منظور از اسلام، قرائت خاص طالبان از دین است و آن‌ها اسلام ما را قبول ندارند. بر این اساس، مذاکرات بین‌الافغانی، مذاکرات بسیار پیچیده خواهد بود.
 
وی ابراز امیدواری کرد که حکومت در قسمت تشکیل هیأت ملی و مذاکرات بین‌الافغانی کوتاهی نکند.
 
سرپرست حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در بخش پایانی سخنان خود در مورد اهداف، شعارها و شخصیت شعید عبدالعلی مزاری گفت: استاد حرف‌هایی می‌زد که ما امروز عملا آن‌را دنبال می‌کنیم.
 
وی به عنوان مثال گفت: شهید مزاری در آن زمان یک طرح چهارجانبه برای ایجاد حکومت در کشور مطرح می‌کرد که عبارت بود از حضور احزاب جمعیت اسلامی، حزب اسلامی، وحدت و جنبش. در حال حاضر نیز این چهار جهت در ساختار سیاسی افغانستان حضور دارند.
 
ناطقی با اشاره به تیم‌های انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد که هر نامزد انتخاباتی تلاش دارد این چهار جانب را در کنار خود تکمیل کند.
 
وی تصریح کرد، این‌که شهید مزاری می‌گفت "ما وحدت ملی را یک اصل می‌دانیم"، "لقلقه زبان" نبود، بلکه یک اصل اساسی و بنیادی است و ما تنها با وحدت ملی می‌توانیم  مسائل و مشکلات را برطرف کنیم.

  پربازدید ترین