• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

احکام نوروز

احکام نوروز

ایام عید نوروز به دلیل مصادفت با فصل بهار و وجود طراوت در مناطق مختلف، از ایام پرتکاپو در طول سال می باشد. برنامه هایی که معمولا مردم در این ایام پایبند آن هستند؛ دید و بازدید، طبیعت گردی، انجام رسومات، و... می باشد. به طور قطع، انجام این امور هر کدام به نوبه خود علاوه بر آداب و موازینش، مستلزم بررسی مسائل فقهی می باشد، که در این ویژه نامه به بعضی از آن پرداخته شده است.

معرفی نوروز
نوروز یکی از بزرگترین جشن های ملی ایران، افغانستان و تاجیکستان که در نخستین روز از ماه حمل (سال شمسی) آن گاه که روز و شب برابر گردد، ‌می‌باشد، جشن فروردین، جشن بهار، جشن سال نو نزد آریائیان است.

خاستگاه نوروز
نوروز در ایران و افغانستان آغاز سال نو محسوب می‌شود و در برخی دیگر از کشورها یعنی تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، سوریه، عراق، گرجستان، جمهوری آذربایجان، آلبانی، چین، ترکیه، ترکمنستان، هند، پاکستان و ازبکستان تعطیل رسمی است و مردمان آن جشن را برپا می‌کنند.

نوروز در منابع اسلامی
آنچه که مسلم است؛ مسأله جشن و بزرگداشت عید نوروز یک مسأله فراگیر و رایجی بوده که اگر مخالف با اسلام بوده حتما ائمه (ع) به صراحت از آن نهی می کردند و بدون تردید به ما می رسید و روشن است که نزد ائمه از نوروز صحبت می شده است ولی ایشان از آن نهی ننموده و باطل نشمرده اند.

نوروز در فرهنگ و ادبیات
بهار آمد، جوانی را پس از پیری ز سر گیرم
کنار یار بنشینم ز عمر خود ثمر گیرم
به گلشن باز گردم، با گل و گلبن در آمیزم
به طرف بوستان، دلدار مهوش را به بر گیرم

احکام در نوروز
ایام عید نوروز به دلیل مصادفت با فصل بهار و وجود طراوت در مناطق مختلف، از ایام پرتکاپو در طول سال می باشد. برنامه هایی که معمولا مردم در این ایام پایبند آن هستند؛ دید و بازدید، طبیعت گردی، انجام رسومات، و... می باشد
 
جشن و شادی
جشن و شادی در صورتی پذیرای سرور و آرامش تمایلات درون انسان می شود که جامع موازین مناسب، و مانع ضد ارزش ها و ناهنجاری های عرفی باشد.

آداب و رسوم
هر سرزمینی از جهان برای زنده نگه داشتن آرمان ها و اهداف خود شیوه و مناسکی را پیاده می کنند تحت عنوان آداب و رسوم، که این آداب و رسوم بیانگر اندیشه ها و اعتقادات هر ملتی می باشد. اقوام افغانستان هم از این قاعده دور نبوده و از باستان تا کنون رسومات پربار و فرهنگ قابل توجه ای از خود بر جای گذاشته اند.

صله رحم و مهمانی
دین اسلام جایگاه ویژه ای در مورد دیدو بازدید از نزدیکان و خویشاوندان تحت عنوان صله رحم و مهمانی، قرار داده است که به وفور در منابع دینی به چشم می خورد.

سفر و گردشگری
امروزه با پیشرفت علم و صنعت بحث مسافرت و گردشگری آسان تر از گذشته به نظر می رسد و بسیاری از موانع قبلی پیش روی این موضوع به چشم نمی خورد، از اینرو سفر و گردشگری یکی از مسائل پر طرفدار و حتی اقتصادی برای ملل مختلف شده است.

حجاب و عفاف
اگر نگاهی به تاریخ بیندازیم در میان اقوام قبل از اسلام نیز حجاب وجود داشته است و حتی از آنچه در قانون اسلام آمده سخت تر بوده است.

اسراف و تبذیر
دین اسلام در تمام زوایای زندگی بشر برای پیروانش برنامه های معتدل و کارامدی دارد، همانگونه که سفارش به استفاده مشروع از نعمت های الهی را دارد، به میانه روی توصیه نموده و ضایع نمودن نعمت ها را ناروا می داند.

طبیعت و محیط زیست
طبیعت و محیط زیست عنصری تجلی بخش برای بقاء ما انسان ها و وسیله تفکر در دستگاه خلقت می باشد. این نعمت خدادادی در اختیار ما قرار گرفته تا سلامت فیزیکی و روانی خود را ارتقا دهیم، و زمانی را در محیط های طبیعی بگذرانیم. از نظر هر عقل خرداندیش و جستجو گر، حفظ این چرخه وظیفه وجدانی و حتی شرعی می باشد، که در کنار استفاده از مزایا و خواص این عنصر در حفظ و ارتقاء آن تلاش کنیم.

  پربازدید ترین