• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ارگ: نشست دوحه از سوی «حکومت قطر» لغو شده است

ارگ: نشست دوحه از سوی «حکومت قطر» لغو شده است

ارگ ریاست‌جمهوری اعلام کرده است که حکومت قطر تقاضای حکومت افغانستان را عملی نتوانسته و نشست «بین‌الافغانی» دوحه را لغو کرده است.

نشست بین‌الافغانی قطر دو روز پیش از برگزاری آن لغو شد. این نشست برای روزهای شنبه و یک‌شنبه هفته آینده در شهر دوحه پایتخت قطر برنامه‌ریزی شده بود.

ارگ ریاست جمهوری در خبرنامه‌ای، دلیل لغو نشست قطر را عدم توافق کابل و دوحه بر سر فهرست شرکت‌کننده‌گان این نشست اعلام کرده است.

بر اساس خبرنامه، دولت قطر، فهرست هیأت اعزامی دولت افغانستان به این نشست را نپذیرفته است و به جای آن فهرست دیگری را ترتیب و به کابل پیشنهاد کرده است. ارگ ریاست جمهوری این اقدام دوحه را مایه تعجب و بی‌احترامی به اراده مردم افغانستان توصیف کرده است.

در خبرنامه آمده است که روز پنج‌شنبه 29 حمل در نشستی میان رییس جمهور غنی و بزرگان سیاسی فیصله شد که از حکومت قطر خواسته شود که در نشست دوحه هیأت گماشته‌شده خود افغانستان شرکت می‌کند و فهرست پیشنهادی این کشور برای افغان‌ها قابل قبول نیست. در ادامه خبرنامه آمده است: « از این‌که حکومت قطر نتوانست این تقاضای برحق ما را عملی کند، نشست دوحه را لغو کرد.»

فهرست هیأت اعزامی دولت به نشست قطر روز سه‌شنبه همگانی شد. در این فهرست، نام‌های 149 نفر برای شرکت در نشست قطر ثبت شده است.

این فهرست طولانی با انتقادات زیادی همراه شده است. شاید یکی از دلایل مخالفت حکومت قطر با این فهرست نیز، طولانی بودن آن بوده است. پیش‌تر این کشور برای میزبانی از 200 نفر اعلام آماده‌گی کرده بود. اما حکومت گفته است به دلیل آن‌که تقاضاها برای شرکت در نشست قطر زیاد بود، فهرست هیأت اعزامی دولت در این نشست طویل شده است.

پیش از لغو نشست قطر، برگزاری این نشست، کامی ابتدایی اما مهم در زمینه شروع گفت‌وگوهای بین‌الافغانی توصیف شده بود.

ارگ ریاست جمهوری در پی لغو نشست قطر گفته است که حکومت به صلح باعزت متعهد است و برای دست‌یافتن به آن تلاش‌های خود را وسعت و سرعت می‌بخشد.

پیش‌تر شورای عالی صلح گفته بود که نشست بین‌الافغانی احتمالاً برای یک‌بار با میزبانی قطر برگزار خواهد شد و برای ادامه آن، کشورهای دیگری به عنوان میزبان انتخاب خواهند شد.

به این ترتیب مشخص نیست که نشست بین‌الافغانی، پس از لغو نشست قطر، در کدام کشور و چه زمانی برگزار خواهد شد.

  پربازدید ترین