• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

واکنش خلیل زاد و کرزی به لغو نشست بین الافغانی در قطر

واکنش خلیل زاد و کرزی به لغو نشست بین الافغانی در قطر

 به دنبال لغو نشست بین‌الافغانی قطر، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان این کار را تاسف‌بار خوانده و گروه طالبان نیز حکومت افغانستان را متهم به سبوتاژ روند صلح کرده‌ است.

ریاست جمهوری شام پنجشنبه (29 حمل) اعلام کرد که حکومت قطر به دنبال نپذیرفتن فهرست اشتراک کنندگان دولت در نشست بین‌الافغانی دوحه، این نشست را لغو کرده است.

این نشست قرار بود روزهای شنبه و یکشنبه با اشتراک نمایندگان طالبان و نمایندگانی از دولت افغانستان برگزار شود.

در خبرنامه ارگ ریاست جمهوری آمده است: "پس از آن که تمام آمادگی‌های رفتن هیات تکمیل گردید، با تعجب باید گفت که یک فهرست جدید از قطر که شمولیت متوازن مردم افغانستان در آن مراعات نشده و به معنای بی احترامی به اراده ملی مردم افغانستان بود، مواصلت کرد که این عملکرد مورد قبول مردم افغانستان نیست."

در خبرنامه ریاست جمهوری آمده که محمد اشرف غنی رییس جمهور در مشورت با بزرگان سیاسی، فهرست ترتیب شده از سوی حکومت قطر را قابل قبول ندانست.

ریاست جمهوری گفته از حکومت قطر خواسته فهرست ترتیب شده دولت را بپذیرد و قطر این خواست را رد و در نتیجه "کنفرانس دوحه را لغو کرد."

قرار بود روز پنجشنبه هیات 250 نفری دولت برای اشتراک در نشست دوحه، عازم قطر شود اما نخست خبرهایی از تاخیر در پرواز و بعدا لغو نشست منتشر شد. گفته می‌شود که مخالفت طالبان با فهرست شرکت‌کنندگان دولت دلیل اصلی لغو نشست بوده است.

در همین حال لغو این نشست که برای برگزاری آن هفته‌ها آمادگی گرفته شده بود، با واکنش‌هایی روبه‌رو شده‌‎ است.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در تویترش تأخیر در برگزاری نشست دوحه را تأسف‌بار گفته است و از تمامی طرف‌ها خواسته تا درباره یک فهرست همه‌شمول برای نشست بین‌الافغانی به یک اجماع برسند.

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین نیز گفته که مردم افغانستان به‌زودترین فرصت در نشست بین‌الافغانی برای آوردن صلح گام‌های استوارتری خواهند برداشت. قرار بود پس از نشست دوحه، در میانه‌‎های ماه می میلادی نشستی بین‌الافغانی دیگر در سمرقند برگزار شود.

گروه طالبان نیز در خبرنامه‌یی، حکومت افغانستان را به سبوتاژ این روند متهم کرده است.

در خبرنامه طالبان آمده‌است:"این گروه چنان که توافق شده بود، انتظار داشتند تا نشست دوحه مانند نشست مسکو برگزار شود و درباره چند برابرشدن شرکت کنند‌گان این نشست را نیز پذیرفته بودند، اما حکومت کوشید تا این نشست را گفتگو میان طالبان و حکومت تغییر بدهد، به باور طالبان این کار با خط و مش این نشست مغایرت داشت."

طالبان افزوده‌اند:"شرکت کنندگان این نشست، دیدگاه‌های شخصی شان را مطرح می‌ساختند، اما حکومت در نشست‌هایی در ارگ ریاست‌جمهوری مسایلی را چون خطوط سرخ و شروط مطرح ساختند و نیز فهرستی از شرکت کنند‌گان این نشست را پیش از این که برگزارکنندگان این نشست را در میان بگذارد، آن را پخش کردند که نه با محل برگزاری تناسبی داشت و نه امکان پذیرش آن را."

گروه طالبان مدعی شده  است که حکومت به‌گونه عمدی کوشید تا در این زمینه بی‌نظمی ایجاد کند.

  پربازدید ترین