• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ظریف: ایران اقداماتی را متوقف کرد که آمریکا اجرایشان را ناممکن ساخته بود

 ظریف: ایران اقداماتی را متوقف کرد که آمریکا اجرایشان را ناممکن ساخته بود

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه اروپایی‌ها فرصت کمی برای تغییر وضعیت برجام دارند، گفت: اقدامات متوقف شده ذیل برجام توسط تهران، آنهایی بودند که آمریکا اجرایشان را ناممکن ساخته بود.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که اقدامات اعلامی در بیانیه امروز شورای عالی امنیت ملی این کشور در چهارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (توافق هسته‌ای) است.

ظریف در صفحه شخصی توئیتر خود ضمن اشاره به سالگرد خروج دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» از برجام در 18 ثور 1397، نوشت: «در 8 می 2018، ایالات متحده از برجام خارج شد، قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرد و به دیگران (از جمله کشورهای اروپایی) فشار آورد که آنها نیز این کار را انجام دهند».

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به مدت یک سال در برابر این نقض عهد، صبر و بردباری پیشه کرد، توضیح داد: «بعد از یک سال صبر، ایران اقداماتی را که آمریکا اجرای آنها را غیرممکن کرده بود، متوقف کرد».

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه موارد اعلامی در بیانیه شورای عالی امنیت ملی با توافق هسته‌ای مطابقت دارد، تاکید کرد: «اقدامات ما در چهارچوب برجام است. اتحادیه اروپا و گروه 3+2 (فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه و چین) برای تغییر این وضعیت، فرصت رو به اتمامی دارد».

شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در بیانیه ای اعلام کرد که تهران از امروز 18 ثور 98 برخی اقدامات خود در برجام را متوقف می کند و به کشورهای باقیمانده در توافق 60 روز برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی فرصت داد.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران نیز امروز در جلسه هیأت وزیران طی سخنانی با اشاره به تصمیم ایران مبنی بر توقف برخی تعهدات خود ذیل برجام و تاکید بر اینکه بیانیه شورای امنیت ملی به معنای خروج از توافقه هسته‌ای نیست، گفت: «اقدام امروز ایران توقف دو اقدام است یا به بیان دیگر، دو فروش را انجام نمی‌دهیم؛ نه اورانیوم غنی شده را از امروز می‌فروشیم، نه آب سنگین‌مان را».

ظریف پیشتر در جریان دیدار با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در شهر سوچی گفته بود: «متأسفانه اتحادیه اروپا و بقیه اعضای جامعه بین المللی این توان را نداشتند که در برابر فشار آمریکا ایستادگی کنند ولذا ایران این طور به مصلحت دیده که برخی از تعهدات و اقداماتی را که به صورت داوطلبانه در برجام انجام می داده، فعلا اجرا نکند».

حدود یک سال پیش بود (18 ثور 1397) که دولت آمریکا به دستور ترامپ، به بهانه‌های واهی و ادعاهای بی‌اساس علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، از توافق بین‌المللی برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» خارج شده و تمام تحریم‌های هسته‌ای ذیل این توافق را در دو بازه 90 و 180 روزه مجددا اعمال کرد.

البته این تنها اقدام ضد ایرانیِ کاخ سفید طی یک سال گذشته نبود و دولت ترامپ هر هفته تحریم‌ها یا محدودیت‌های جدیدی را علیه اشخاص و نهادهای ایرانی یا غیر ایرانی مرتبط با تهران اعمال کرده است. لازم به‌ذکر است که آمریکا در پیشبرد این اهداف خصمانه خود تنها نبوده و اتحادیه اروپا نیز با اقدامات ضد ایرانی تقریبا مشابهی، واشنگتن را همراه کرده است.

  پربازدید ترین