• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

«معامله قرن»... 3 سال افشاگری های ضد و نقیض برای نبض سنجی اعراب!

«معامله قرن»... 3 سال افشاگری های ضد و نقیض برای نبض سنجی اعراب!

رسانه‌های آمریکایی و رژیم صهیونیستی همچنان بندهایی از طرح موسوم به «معامله قرن»، که واشنگتن آن را برای سازش میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی تدوین کرده است، منتشر می‌کنند.

به نقل از روسیاالیوم، بندهای طرح «معامله قرن»، از سال 2016 به اشکال مختلفی منتشر می‌شود برخی می‌گویند این طرح اجازه تشکیل کشور مستقل فلسطین را نمی‌دهد و گاهی می‌گویند این اجازه را می‌دهد، کسانی‌ نیز هستند که می‌گویند مصر مساحتی از صحرای سینا را به فلسطینیان اعطا خواهد کرد.
 
طی 3 سال، جهان عرب در سرگردانی درباره این طرحی، که هنوز رسما اعلام نشده است به‌سر می‌برد ولی بندها و نسخه‌های متعدد از شروط این طرح، باعث ردّ آن، قبل از اعلام رسمی‌اش می‌شود.

معامله قرن در سال 2017
صحبت از «معامله قرن» در سال 2017 و چند ماه بعد از آغاز ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» در آمریکا آغاز شد. روزنامه‌های آمریکایی اعلام کردند دولت ترامپ طرح «یوشع بن آریه»( رئیس اسبق رژیم صهیونیستی) که در سال 2003 مطرح شد که شامل گسترش مرزهای غزه تا العریش بود و نیز طرح «گیورا آیلند» که در سال 2004 مطرح شد و که طبق آن، مصر از 600 کیلومتر مربع از اراضی خود در صحرای سینا به نفع اسکان آوارگان فلسطینی چشم‌پوشی کند و در مقابل بتواند به 200 کیلومتر مربع از اراضی صحرای «النقب» و برخی امتیازات اقتصادی دست پیدا کند، را در قالب طرحی موسوم به «معامله قرن» پیشنهاد می‌کند.

از سوی دیگر، مصر هر گونه پیشنهادی برای اسکان و اعطای زمین‌هایی را رد و اعلام کرد که «معامله قرن» را به رسمیت نمی‌شناسد. «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهوری مصر تأکید کرد که این اصطلاح را رسانه‌ها خلق کرده‌اند.

جهان از سال 2017 در انتظار افشاگری‌های رئیس‌جمهوری آمریکا درباره «معامله قرن» است ولی انتشار و افشای بندهای آن، که واقع‌گرایانه نیستند و امکان اجرایی کردن آن عملا وجود ندارد، ادامه دارد؛ چرا که موضع تشکیلات خودگردان فلسطین و کشورهای عربی در قبال این معامله منفی است.

معامله قرن 2018
سال 2018 دولت دونالد ترامپ برخی گام‌های جدی را به عنوان مقدمه‌ای برای رونمایی از این طرحش برداشت. ترامپ در دسامبر 2017 شهر قدس را پایتخت اسرائیل معرفی کرد و سپس در ماه مه 2018 رسما و علنا سفارت کشورش در تل‌آویو را به قدس منتقل کرد.

جهان در سال 2018 منتظر مطرح شدن معامله‌ای بود که ترامپ آن را اعلام کرده است ولی او، آن را رونمایی نکرد و سخن‌ها درباره بندهای درز شده به بیرون درباره این طرح و نیز زمان اعلام آن آغاز شد.

مفاد درز شده به بیرون، تأکید می‌کند که «معامله قرن» با تمامی طرح‌های قبلی برای صلح میان فلسطینیان و اسرائیل تفاوت دارد. طرح‌های پیشین مبتنی بر تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی بر اساس مرزهای 1967 است ولی طرح «معامله قرن» اساسا بر مبنای صلح در مقابل عقب‌نشینی نیست.

بندهای درز شده به بیرون همچنین تصریح می‌کنند که بندهای طرح «معامله قرن» شامل عادی‌سازی جهان عرب با اسرائیل خواهد بود و این امر یکی از ارکان مهم طرح ترامپ برای صلح خواهد بود.

در سال 2018 فقط چهار بند از طرح «معامله قرن» افشا شده است که به نوعی نبض‌سنجی اعراب بوده است. این بندها شامل تشکیل کشور فلسطین در نوار غزه و صرفا مناطق «الف» و «ب» و بخش‌هایی از منطقه «ج» در کرانه باختری است.

همچنین طبق افشاگری‌ها، برخی کشورهای عربی منطقه ده‌ها میلیارد دلار برای تاسیس زیرساخت‌ها از جمله فرودگاه و بندر در نوار غزه، و نیز مسکن، پروژه‌های زراعی، مناطق صنعتی و شهرک‌های جدید برای فلسطینان کمک می‌کنند. وضعیت شهر قدس و موضوع بازگشت آوارگان تا مذاکرات بعدی به تعویق افتاده است.
مذاکرات نهایی شامل مذاکرات صلح منطقه‌ای میان اسرائیل و کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی خواهد شد.

معامله قرن در سال 2019
جهان عرب در 7 ماه مه با افشا شدن بندهایی از «معامله قرن»، که به واقعیت نزدیک هستند، غافلگیر شدند. این بندها شامل جزئیات بیشتری از بندهای افشا شده قبلی بودند و برخی این افشاگری‌ها را مقدمه‌ای برای اعلام این طرح، آن هم بعد از انتخابات پارلمانی در اسرائیل، می‌دانستند.

این سند افشا شده این‌بار برخی تفاوت‌هایی با سندهای افشا شده در سال‌های گذشته داشت. این بندهای تازه فاش‌شده تأکید کردند که یک کشور فلسطین به اسم «فلسطین جدید» تاسیس خواهد شد که شامل کرانه باختری و نوار غزه است، به استثنای زمین های اشغال شده توسط شهرک های یهودی.

بر اساس این سند، قدس تقسیم نخواهد شد بلکه به پایتخت متحد میان فلسطین جدید و اسرائیل تبدیل خواهد شد. در این سند، اشاره شده است که ساکنان عرب جز شهروندان دولت فلسطینی محسوب خواهند شد. آنها اجازه خرید خانه‌های یهودی را ندارند و همچنین یهودیان اجازه خرید خانه‌های بخش اعراب را ندارند.

فلسطین می‌تواند برخی از اراضی مصر در نزدیکی غزه را دریافت کند و در آنجا فرودگاه، کارخانه‌ها و زمین‌های زراعی و تجاری ایجاد خواهند کرد. مساحت و ارزش این زمین‌ها توسط کشورهای میانجی تعیین می‌شود: ایالات متحده، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس از جمله آنها می‌باشد.

با توجه به این پیش نویس، ارتش در دولت فلسطین وجود نخواهد داشت. تنها افسران پلیس می‌توانند سلاح‌های سبک داشته باشند. جنبش «حماس» در هنگام امضای توافقنامه سلاح‌های خود را تحویل خواهد داد. علاوه بر این، این اسناد نشان می‌دهد که دره اردن به اسرائیل تعلق خواهد داشت.

همچنین توافقنامه‌ای میان اسرائیل و «فلسطین جدید» امضا خواهد شد که به موجب آن، اسرائیل مسئولیت دفاع از «فلسطین جدید» را در مقابل هر تجاوز خارجی بر عهده می‌گیرد و در مقابل، «فلسطین جدید» بهای چنین حمایت و دفاعی را خواهد پرداخت.

اعلام رسمی «معامله قرن»!
با وجود این افشاگری‌هایی، که درباره آنها سخن گفته شد، جزئیات «معامله قرن» تاکنون «رسما» اعلام نشده است. هر چند گزارش‌های رسانه‌ای منتشر می‌شود که با توجه به سندهای افشا شده درباره این طرح، افشاگری‌ها و اطلاعات آنها ضد و نقیض هستند.

  پربازدید ترین