• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آرزویی که آمریکایی ها و سعودی ها به گور خواهند برد/ پروژه انحلال حشدالشعبی عراق چگونه شکست خورد؟ + نقشه میدانی و عکس

آرزویی که آمریکایی ها و سعودی ها به گور خواهند برد/ پروژه انحلال حشدالشعبی عراق چگونه شکست خورد؟ + نقشه میدانی و عکس

آمریکایی‌ها از ابتدای ناآرامی‌ها در مناطق مرکزی و جنوبی عراق، پروژه انحلال سازمان حشدالشعبی را دنبال کردند اما حالا این سوال مطرح است این سناریو چرا به بن بست خورد؟

تابستان سال 93 پس از پیشروی گسترده گروه تروریستی داعش در مناطق مختلف عراق که سقوط نزدیک به نیمی از خاک این کشور را به دنبال داشت، سازمان حشدالشعبی با فتوای آیت الله سید علی سیستانی تشکیل شد.

نیروهای حشد الشعبی یا همان بسیج مردمی پس از 3 سال نبرد در نیمه آذرماه سال 96 موفق شدند مناطق اشغالی را در مرکز، غرب و شمال عراق به طور کامل آزاد و پاکسازی کنند و نقش اساسی را در نابودی گروه تروریستی داعش ایفا کنند.

پیروزی های بسیج مردمی فقط به انهدام ساختار متمرکز قدرت گروه تروریستی داعش خلاصه نشد و کشور عراق را از یک حالت ضعیف و منفعل نظامی خارج کرد که دیگر می توانست در برابر توطئه های داخلی و خارجی مقاومت کند.

سازمان بسیج مردمی عراق درس ایستادگی را از جبهه مقاومت در منطقه غرب آسیا به خوبی آموخت و یک تحول بزرگ را در عراق به وجود آورد و سوپاپ اطمینان و نقطه امید مردم این کشور در برابر هرگونه تعرضی شد.

مردم عراق پس از حمله آمریکا و اشغال نظامی با سال ها ناامنی و درد و رنج زندگی می کردند و هجوم داعش نیز روزهای سیاه تری را برای آنان ارمغان می داد اما سازمان بسیج مردمی که تبلور قدرت مردمی بود همه معادلات را 180 درجه تغییر داد.

بسیج مردمی عراق با حضور جوانان اهل سنت، شیعه، مسیحی و حتی ایزدی تشکیل شده و این مسئله همان نقطه قوت این سازمان محسوب می شود که وحدت ملی را افزایش داده و می تواند یک الگوی برای سایر ساختارهای موجود عراق باشد که البته مورد پسند و دلخواه آمریکایی ها نیست.

وجود دهها ایستگاه و پایگاه نظامی بسیج مردمی در شهرها، مناطق دور افتاده و بیابان ها نیز منجر شده تحرکات آمریکایی ها به طور کامل در عراق رصد شود و قدرت مانور و جولان از آنان برای انجام هرگونه سناریویی گرفته شود.

آمریکایی ها به همراه متحدان اروپایی و رژیم های مرتجع وابسته در منطقه غرب آسیا همیشه راهبرد عراق ضعیف را دنبال می کنند اما بسیج مردمی تمامی برنامه ریزی ها را به هم ریخت و همین مسئله خشم آنان را به دنبال داشت.

محور شرارت سعودی - امریکایی در نیمه اول امسال به هر شیوه ممکن از جمله حمله هوایی و فشارهای سیاسی تلاش زیادی کرد که سازمان بسیج مردمی منحل شود تا راه برای تضعیف دوباره و به یغما بردن بیشتر اموال عراق باز شود اما نخست وزیر این کشور زیربار نرفت.

آمریکایی ها که همیشه غارت بدون دردسر ثروت ملی عراق را دنبال کرده اند و وقیحانه چپاول منابع نفتی و آبی این کشور را سهم خود می دانند سازمان بسیج مردمی را یک مانع بزرگ قلمداد می کنند که باید از سر راه برداشته شود.

ارتباط عمیق فرهنگی و همسو بودن بسیج مردمی با جبهه مقاومت که منجر به تقویت قدرت نظامی عراق شده، ناخوشایندی و عصبانیت ائتلاف غربی - عبری - عربی را به همراه داشته است و این موضوع باعث شده سناریوی انحلال این سازمان با سرمایه گذاری بیشتر آمریکایی ها و سعودی ها پیگیری شود.

نباید فراموش کرد که رژیم سعودی نیز به هیچ وجه ممکن دوست ندارد عراق به یک الگو موفق برای سایر کشورهای منطقه تبدیل شود و همچنان تلاش می کند رویای رهبری و سیطره بر کشورهای عربی را حفظ و در سر بپروراند.

همه این توانمندی های بسیج مردمی باعث شد اوایل مهرماه امسال با شروع اعتراضات مردمی و ناآرامی ها در مناطق مرکزی و جنوبی عراق، این سازمان به صورت هدفمند با هجمه شدید داخلی و خارجی مواجه و نوک پیکان حملات شدید رسانه ای به سوی آنان نشانه گرفته شود.

رسانه ها و حریان های وابسته به محور شرارت در 3 ماه گذشته با دروغ پراکنی، شایعه سازی و خبرسازی های متعدد تلاش فراوانی کردند که بسیج مردمی عراق را وارد بحران عراق کنند و با ایجاد درگیری های گسترده زمینه فروپاشی این سازمان را فراهم کنند.  

گروه هایی که به دنبال سوء استفاده از اعترضات آرام شهروندان عراقی بودند خیلی زود برای تخریب بسیج مردمی وارد عمل شدند و این سازمان را وابسته به ایران و متهم به همکاری گسترده با تهران برای قتل عام معترضان کردند.

جریان های مسلح حتی برای اجرایی کردن سناریوی انحلال بسیج مردمی شماری از تظاهرات کنندگان را کشته و زخمی کردند و انگشت اتهام را به سمت این سازمان گرفتند؛ ادعای واهی گروه های خشونت طلب در خصوص نقش داشتن بسیج مردمی در حالی مطرح می شد که این سازمان به دستور نخست وزیر و مرجعیت از ورود به هرگونه ای تجمعی خودداری و با تظاهرات‌کنندگان اعلام همراهی کرد.

محور شرارت سعودی - امریکایی در مجموع تلاش کرد وضعیت را به گونه ای در مناطق مرکزی و جنوبی عراق به پیش ببرد که بسیج مردمی برای پایان دادن به وضعیت نابه سامان امنیتی وارد درگیری ها شود و مسئولیت کشتار معترضان را متوجه این سازمان کند اما در نهایت سناریوی نخست برای انحلال بسیج مردمی به نتیجه نرسید و ناکام ماند.

حضور گسترده مردم در میدان التحریر که به دعوت مرجعیت صورت گرفت و اعلام  حمایت از بسیج مردمی با معترضان باعث شد توازن قدرت در مکان اصلی اعتراضات تغییر کند و ابتکار عمل از جریان خشونت طلب گرفته شود و همین مسئله نقش ویژه ای را در ناکام گذاشتن طرح انحلال بسیج مردمی ایفا کرد.

زمانی که مردم در میدان التحریر وضعیت را از کنترل جریان های وابسته به محور شرارت خارج کردند و بر مسالمت آمیز بودن تظاهرات تاکید و از افرادی بدنامی همچون «غیث التمیمی» اعلام برائت کردند و همزمان بسیج مردمی نیز خواست های شهروندان را یک اراده ملی برای اصلاح امور دانست و خود را منتقد وضعیت موجود معرفی کرد دیگر توانی برای گروه های خشونت طلب باقی نماند.

در سالروز پیروزی بر گروه تروریستی داعش، بسیج مردمی باز هم تاکید کرد که اولویت اصلی را بر دفاع از خاک عراق در مقابل ته مانده های گروهک تروریستی داعش متمرکز کرده و همین موضع گیری شفاف باعث شد معترضان در میدان التحریر از این سازمان قدردانی و تمجید کنند.

بسیج مردمی با مرزبندی و جدا کردن خود از صف جریان فاسد در ساختارهای قدرت و همچنین همراهی با مردم، از موج سواری جریان های وابسته جلوگیری کرد و سناریوی آمریکایی ها را برای انحلال این سازمان با شکست روبه رو کرد.

عملیات های هفته های اخیر هسته های خاموش گروهک تروریستی داعش در استان های «نینوا، صلاح الدین، الانبار، دیاله و کرکوک» و واکنش قاطع رزمندگان بسیج مردمی که منجر به دفع حملات سنگین شد یک بار دیگر نقش ویژه این سازمان را در تامین امنیت عراق برای مردم نشان داد.

در روزهای گذشته شماری از رزمندگان بسیج مردمی در جریان دفع حملات تروریست های داعش شهید و زخمی شدند و این نکته ای نبود که از دید شهروندان عراقی دور بماند و مردم به خوبی متوجه شدند هدف اصلی از اجرای سناریوی انحلال بسیج مردمی چیست.

مردم عراق به خوبی دریافتند اگر سازمان بسیج مردمی ضعیف یا منحل شود کشورشان یک بار دیگر در معرض نفوذ گروه تروریستی داعش و دخالت خارجی قرار خواهد گرفت و باز هم باید با جنگ و ناامنی دست و پنجه نرم کنند.

  پربازدید ترین