• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

وزارت خارجه عراق سفیر آمریکا را احضار کرد

 وزارت خارجه عراق سفیر آمریکا را احضار کرد

وزارت خارجه عراق سفیر آمریکا را احضار کرده و اقدام بامداد جمعه واشنگتن در ترور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را محکوم کرد.

وزارت خارجه عراق «ماتیو لوتر» سفیر آمریکا در بغداد را احضار و اقدام آمریکا در ترور سپهبد سلیمانی، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران را محکوم و آن را نقض حاکمیت عراق توصیف کرد.

پس از حضور سفیر آمریکا در بغداد در وزارت خارجه عراق،‌ «سید عبدالکریم هاشم مصطفی» از مدیران کل وزیر امور خارجه عراق با وی دیدار کرد و اقدام آمریکا در حمله به پایگاه الحشد الشعبی در منطقه قائم که طی آن چند عراقی شهید مجروح شدند را محکوم کرد.

این مقام عراقی همچنین حمله هوایی آمریکا به تعدادی از فرماندهان عراقی و دوستان عالی رتبه آنها در اراضی عراق که در جریان آن «جمال جعفر محمد» (ابو مهدی المهندس) نائب رئیس الحشد الشعبی و تعدادی دیگر از فرماندهان و دوستان آنها به شهادت رسیدند را محکوم کرد.

هاشم مصطفی تاکید کرد که عراق این عملیات را که نقض آشکار حق حاکمیت عراق و تمامی قوانین بین‌المللی است،‌ محکوم می‌کند.

وی همچنین گفت که حوادث اخیر نقض توافق ماموریت ائتلاف بین‌المللی است که محصور به مبارزه با گروه تروریستی داعش و آموزش نیروهای امنیتی این کشور با هماهنگی دولت عراق و تحت نظر آن است.

این مقام عراقی گفت که وزارت امور خارجه عراق عملیات نظامی اخیر آمریکا را تجاوز و اقدامی محکوم شده می‌داند که باعث تشدید اوضاع در منطقه شده این در حالی است که شرایط ایجاب می‌کند دولت آمریکا با دولت عراق در راستای کاهش تنش‌های امنیتی و بحران‌هایی که منطقه با آن مواجه است همکاری کند.

پیشتر فراکسیون «الصادقون» عراق وابسته به گروه «عصائب اهل الحق» امروز (یکشنبه) در یک کنفرانس خبری از بی تحرکی وزارت خارجه عراق و عدم احضار سفیر آمریکا به شدت انتقاد کرد.

  پربازدید ترین