• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

علاوی: آمریکایی ها به ما گفتند دو سال دیگر از عراق خارج می شوند

علاوی: آمریکایی ها به ما گفتند دو سال دیگر از عراق خارج می شوند

روزنامه انگلیسی به نقل از مامور پیشین تشکیل کابینه عراق نوشت که دیپلمات‌های آمریکایی به او گفته‌اند تا دو سال دیگر نیروهای آنها از عراق خارج می‌شوند.

«محمد توفیق علاوی» مأمور پیشین تشکیل کابینه عراق، درباره جزئیات دیدار محرمانه‌اش با «ماتیو تولر» سفیر آمریکا در بغداد که نیمه ماه فوریه پیش صورت گرفت، توضیح داد.

 روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی به نقل از وی نوشت: آمریکا نگران حملات گسترده علیه نیروهای خود در عراق بود و با وجود آنکه «مارک اسپر» وزیر دفاع این کشور وجود هرگونه طرح برای عقب‌نشینی از عراق را رد کرده بود و ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز در آن زمان موضعی مشابه او اتخاذ کرده بود، واقعیت این است که این اطلاعات اصلا دقیق به نظر نمی‌رسیدند.

علاوی افزود که در دیدارش با ماتیو تولر و سایر دیپلمات‌های آمریکایی درباره آینده نیروهای ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا در عراق گفت‌‌وگو کرده و دیپلمات‌های آمریکایی به او گفته‌اند که برای عقب‌نشینی این نیروها از عراق بشدت تحت فشار قرار دارند و به همین دلیل طی دو سال آتی، نیروهای مذکور این کشور را ترک خواهند کرد.

محمد توفیق علاوی تصریح کرد: پیشنهاد داده شد تا درخواست عقب‌نشینی آنها در چارچوب یک توافق رسمی میان دو کشور ثبت شود تا پایبندی آمریکا به این امر تضمین شود. آمریکایی‌ها با اصل این موضوع موافقت کردند اما می‌خواستند موضع ایران را نیز درباره خروج از عراق که آن را رد می‌کند، بررسی کنند. به ویژه که مقامات مسئول ایرانی می‌گویند که تصمیم پارلمان عراق [درباره خروج نیروهای خارجی از این کشور] عملا علیه آنها نیز هست.

پایگاه خبری عراقی «المعلومه» با ترجمه این خبر اختصاصی نوشت که علاوی تایید کرد که ایران مدتهاست در جریان مناقشه داغ داخل دولت ترامپ درباره وضعیت نیروهای آمریکایی در عراق و اختلاف آشکار میان اظهارات اسپر و معاونانش در پنتاگون از یک سو و واقعیت از سوی دیگر قرار دارد.

ماه جدی/دی گذشته به دنبال جنایت آمریکا در به شهادت رساندن سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس معاون رئیس سازمان الحشد الشعبی، پارلمان عراق به خروج نظامیان بیگانه از جمله نظامیان آمریکا از عراق رأی داد.

  پربازدید ترین