• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

وقوع اعتراضات در چند ولایت عراق

وقوع اعتراضات در چند ولایت عراق

در حالی‌که نخست‌وزیر عراق به‌تازگی از پارلمان رای اعتماد گرفته، چند شهر عراق از شب گذشته شاهد اعتراضات بوده است.

تعدادی از ولایت‌های عراق از شب گذشته (شنبه) شاهد بازگشت اعتراضات و تجمعات برخی گروه‌ها است؛ این در حالی‌ست که تنها 72 ساعت از رأی اعتماد پارلمان به «مصطفی الکاظمی» می‌گذرد و او روز گذشته اولین جلسه هیأت دولت را مدیریت کرد.

به گفته رسانه‌های عراقی اعتراضات شب گذشته در چند ولایت جنوبی عراق آغاز شد و امروز صبح نیز ادامه یافت و پیش‌بینی می‌شود گسترده‌تر شود. معترضان همچون گذشته خواستار محاکمه سریع مسئولان فاسد و بهبود وضعیت معیشتی هستند. در همین حال عده‌ای نیز همچون گذشته دست به اقدامات خرابکارانه زده و تعدادی از ساختمان‌های احزاب را به آتش کشیدند.

در ولایت واسط، برخی از معترضان ساختمان سابق سازمان بدر را به آتش کشیدند؛ برخی نیز جاده الدیوانیه به نجف را مسدود کردند. فرماندهی کل پلیس ولایت واسط اعلام کرده است که نیروهای امنیتی حق تیراندای به سوی معترضان و درگیری با آن‌ها را ندارند.

در ولایت کربلا نیز، معترضان در میدان «التربیه» که محل همیشگی اعتراضات است، تجمع کردند. اتحادیه دانشجویان کربلا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است که به دولت تا ماه ژوئن برای اصلاح امور فرصت می‌دهد.

اما در بغداد پیش بینی‌ می‌شود اعتراضات در میدان التحریر از امروز دوباره آغاز شود. صبح امروز برخی معترضان پل «الجمهوریه» را در مرکز بغداد کاملا مسدود کردند.

در ولایت بابل هم ده‌ها نفر از معترضان از صبح امروز در خیابان‌ها حضور یافته‌اند. در ولایت «الکوت» هم معترضان شعار می‌دادند که مقر تمامی «احزاب سیاسی فاسد» را به آتش خواهند کشید.

در شهر السماوه در مرکز ولایت «المثنی» هم معترضان به خیابان آمده و در میدان «الغدیر» تجمع کردند و چندین لاستیک در اطراف میدان آتش زدند.

در شهر الناصریه، مرکز ولایت ذی قار نیز اعتراضات به درگیری با مأموران امنیتی کشیده شد و نیروهای پلیس مجبور به استفاده از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن معترضان شدند.

«عدنان الزرفی» نامزد سابق نخست‌وزیری عراق در واکنش به آتش کشیده شدن مقر برخی احزاب در شب گذشته در صفحه توئیتر خود نوشت که «برخی احزاب با اهداف مشکوک» در پشت پرده این اقدامات هستند.

تجمع در شهر الناصریه در مرکز ولایت ذی قار

شهر بغداد و 14 ولایت عراق از اکتبر سال 2019 شاهد اعتراضات علیه ناکارآمدی و فساد بود تا جایی که استعفای «عادل عبدالمهدی» را در پی داشت. به گفته کمیساریای حقوق بشر عراق (وابسته به پارلمان) در جریان این اعتراضات نزدیک به 550 نفر نیز کشته شدند.

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر جدید عراق شامگاه روز شنبه دستور داد تا تمامی تظاهرات کنندگانی که در بازداشت به سر می‌برند و جنایتی مرتکب نشده‌اند آزاد شوند. همچنین جنرال «عبدالوهاب الساعدی» که برکناری وی یکی از دلایل آغاز  اعتراضات در عراق بود، دوباره با حکم الکاظمی به ریاست سازمان مبارزه با تروریسم عراق منصوب شد.

  پربازدید ترین