• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کار فاز اول ساختمان مصلای بزرگ شهید مزاری در غرب کابل آغاز شد

کار فاز اول ساختمان مصلای بزرگ شهید مزاری در غرب کابل آغاز شد

سنگ تهداب فاز اول ساختمان مصلای بزرگ شهید مزاری در غرب کابل، قبل از ظهر امروز با حضور استاد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری، استاد حاجی محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، اسدالله سعادتی معاون دوم شورای عالی مصالحه ملی افغانستان و شماری دیگری از شخصیت‌های سیاسی به زمین گذاشته شد.

در این برنامه، شماری از اعضای کابینه، نمایندگان مردم در شورای ملی، علما و نمایندگان دفاتر آیات عظام از جمله حجت الاسلام والمسلمین عبدالعظیم عظیمی نماینده حضرت آیت الله فیاض، نمایندگان دفتر ریاست جمهوری، مسئولان شرکت انکشاف ملی و اقشار مختلف مردم نیز حضور داشتند.

فاز اول ساختمان مصلای شهید مزاری شامل سالن بزرگ اجتماعات با گنجایش هفت هزار نمازگزار در دو طبقه و سایر ملحقات ساختمانی آن، با هزینه بالغ بر یک صدو بیست و چهار میلیون افغانی از بودجه دولتی توسط اداره عملیاتی و حمائیوی انکشاف ملی ریاست جمهوری با شرکت انکشاف ملی عقد قرار داد گردیده که در ظرف یک سال به بهره برداری می رسد.

استاد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری در مراسم تهداب گذاری ساختمان فاز اول مصلای شهید مزاری از شخص داکتر محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان به خاطر توجه و قدردانی وی از اندیشه های ملی شهید مزاری، بزرگداشت و اعطای لقب شهید وحدت ملی به شهید مزاری و همچنین جدیت و پیگیری رئیس جمهور در مورد اعمار مصلای شهید مزاری، ابراز سپاس و قدردانی کرد.

معاون رئیس جمهور مصلای شهید مزاری و پروژه بزرگ خاتم الانبیاء را یک مجتمع عام المنفعه خواند و تأکید کرد که این مجتمع بزرگ همچنان که خواسته و آرزوی اصلی شهید وحدت ملی بود، تبدیل به یک مکان بزرگ فرهنگی و مرکز خدمات ارزنده برای شهروندان کابل و مخصوصا باشندگان غرب کابل خواهد شد.

معاون رئیس جمهور با قرائت بخشی از گزارش مستند از نخستین تهداب گذاری این مجتمع بزرگ بعنوان مجتمع بزرگ خاتم الانبیا در مساحت 36 جریب زمین در سال 1372 توسط استاد مزاری، شهید وحدت ملی و دیگر رهبران و بزرگان، یاد آور شد که این مجمتع بزرگ با آن مساحت معین، توسط رئیس دولت اسلامی استاد شهید ربانی برای فراهم آوری تسهیلات و خدمات عمومی و عام المنفعه به شهروندان غرب کابل اختصاص داده شده است. وی افزود کسانی که بخش هایی از این ملکیت عمومی و عام المنفعه را برای منفعت و ملکیت شخصی تصرف کرده اند هم از لحاظ شرعی و هم از لحاظ قانونی مسئولیت دارند و این کار محل اشکال شرعی و قانونی است.

استاد دانش از هیأت مدیره و کسانی که تاکنون برای حفاظت از این مجمتع مردمی تلاش کرده اند ابراز قدردانی کرد و اظهار امیدواری نمود که این مجتمع پس از بهره برداری، با تدوین یک اساسنامه مدون به یک نهاد مدرن فرهنگی و خدمات عام المنفعه تبدیل و از آن صیانت گردد.

استاد دانش همچنین از بزرگان و دوستداران شهید وحدت ملی خواست که در کنار اعمار این مصلای بزرگ، دست به دست هم دهند تا آرامگاه شهید وحدت ملی آن گونه که در شأن آن شهید والامقام است نیز اعمار و تکیمل گردد.

معاون رئیس جمهور بیان داشت که استاد شهید مزاری به تعبیر دکتر اشرف غنی رئیس جمهور کشور، مسیر تاریخ را عوض کرد و در زمان جنگ و آشفتگی فریاد برادری و صلح سرداد و جنگ و خشونت و مخصوصا کینه و نفرت افکنی در میان اقوام را یک فاجعه بزرگ خواند. وی افزود که در شرایط حساس حاضر نیز ایجاب می کند که همه به محوریت قانون اساسی و جمهوریت گردهم آییم و از دست آوردها و ارزش هایی که برای آن قربانی های بسیار داده ایم محافظت کنیم.

وی گفت که حکومت افغانستان صلح را یک اصل و خواسته اساسی مردم افغانستان می داند و بر تعهدات خود بر گفتگوهای صلح استوار است و در صورتی که گروه طالبان دست از خشونت برندارد و همچنان بر خشونت اصرار بورزد، حکومت افغانستان ناگزیر خواهد شد که به خاطر انجام مکلفیت خود در حفاظت از جان و مال مردم، نسبت به همه چیز تجدید نظر کند. وی از گروه طالبان خواست که شرایط پیش آمده را به عنوان یک فرصت تاریخی در نظر بگیرد و به خاطر مصالح کشور دست از خشونت بردارد و در راستای گفتگوهای صلح واقعی، تعهدات خود را انجام دهند.

در این مراسم همچنین، استاد حاجی محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان سخنرانی کرد و تهداب گذاری ساختمان مصلای شهید وحدت ملی را تبریک گفت. وی در سخنرانی خود از رئیس جمهور کشور و استاد دانش معاون ریاست جمهوری به خاطر پیگیری و محقق شدن این پروژه بزرگ عام المنفعه ابراز قدردانی کرد.

استاد محقق بیان داشت که همه دولتمردان و رهبران سیاسی به شهید وحدت ملی احترام خاصی داشته اند ولی بیشترین کارهای بزرگ برای بزرگداشت از شهید مزاری در حکومت وحدت ملی و از سوی شخص رئیس جمهور انجام شده است. وی گفت که به همین خاطر از دکتر اشرف غنی به صورت ویژه ابراز تشکری و قدردانی دارم.

استاد محقق، اعطای لقب شهید وحدت ملی را طی یک مراسم رسمی توسط دولت افغانستان در زمان  حکومت وحدت ملی، یک اقدام تاریخی و ارزشمند خواند و اعمار مصلای بزرگ شهید وحدت ملی را توسط ریاست جمهوری کشور از  محل بودجه دولتی، یک کار نیک و قابل ستایش خواند.

وی از طرح های امنیتی و تعدیل واحدهای اداری در مناطق مرکزی یادآوری کرد و ابراز امیدواری کرد که این طرح ها نیز به تدریج عملی گردد و همچنین از تأمین امنیت مساجد و مراکز دینی که در سال های اخیر توسط حکومت و  با همکاری علما و متنفذین اجرا می شود نیز  به عنوان یک گام اثر گذار توسط حکومت عنوان کرد.

در این مراسم همچنین اسدالله سعادتی معاون شورای عالی مصالحه ملی صحبت کرد و از استاد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری به خاطر پیگیری پروژه اعمار مصلای شهید مزاری ابراز خرسندی و سپاسگزاری کرد. وی گفت که اعمار مصلای شهید مزاری بعنوان یک مرکز عام المنفعه آرزوی سالیان دراز مردم بود که خوشبختانه پس از گذشت سال های طولانی، اکنون سنگ تهداب آن گذاشته می شود و به گونه اساسی توسط حکومت افغانستان مدیریت و به اکمال می رسد.

حاجی خلیل دره صوفی نیز به نمایندگی از هیأت مدیره مصلای شهید مزاری صحبت کرد و از حکومت جمهوری اسلامی افغانستان و شخص استاد دانش به عنوان معاون ریاست جمهوری در پیگیری این پروژه ابراز قدردانی کرد.

همچنین عبدالرحمن عطاش رئیس عمومی و اجرائیوی شرکت انکشاف ملی و داکتر حسین گلستانی به نمایندگی از شرکت انکشاف ملی صحبت کردند و هریک ضمن گزارش از مشخصات و مختصات این پروژه، وعده سپردند که این پروژه با تمام دقت و کیفیت و در زمان تعیین شده به پایه اکمال خواهد رسید.

قابل ذکر است که اداره عملیاتی و حمائیوی انکشاف ملی ریاست جمهوری و شرکت انکشاف ملی تاکنون پروژه های بزرگ ملی مانند اعمار قصر دارالامان کابل را در کارنامه خود دارد.

مراسم با شکوه تهداب گذاری ساختمان مصلای شهید مزاری با دعائیه اختتامیه توسط حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای عبدالعظیم عظیمی دایچوپان معروف به عظیمی ارزگانی خاتمه یافت.

  پربازدید ترین