• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سازمان ملل آمار تلفات غیرنظامیان افغانستان در «حملات عمدی» را اعلام کرد

 سازمان ملل آمار تلفات غیرنظامیان افغانستان در «حملات عمدی» را اعلام کرد

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان اعلام کرد که بر اساس یافته‌های این سازمان، در شش ماه نخست سال جاری میلادی بیش از 800 غیرنظامی در افغانستان کشته شده‌اند.

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان موسوم به «یوناما» اعلام کرد که در شش ماه نخست سال جاری میلادی بیش از 800 غیرنظامی در حملات عمدی کشته یا زخمی شده‌اند.

بر اساس این گزارش، در شش ماه نخست سال جاری میلادی 18 مورد به رهبران مذهبی، 13 مورد به کارکنان خدمات درمانی، 11 مورد به اعضای سیستم قضایی و 6 مورد به فعالان مدنی، پنج مورد به نهادهای غیردولتی و 3 حمله نیز به خبرنگاران به ثبت رسیده است.

یوناما در این گزارش آورده است که حملات عمدی به غیرنظامیان در افغانستان امکان دارد که جنایت جنگی محسوب شود و دولت باید عاملان این حملات هدفمند را مجازات کند.

در این گزارش از طرفهای درگیر خواسته شده است تا تمام تلاش‌های‌ خود را برای حفاظت از غیرنظامیان متمرکز کنند. جنگ را کاهش دهند و زمینه مذاکرات بین‌الافغانی را مساعد کنند.

«دبرا لاینز» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان نیز اظهارداشت که برخی عناصر مخرب در افغانستان برای ادامه یافتن جنگ در کشور تلاش می‌کنند.

سازمان ملل حدود نیمی از حملات به غیرنظامیان را به طالبان نسبت داده است.

گروه طالبان پیش از این نیز با انتشار بیانیه‌ای درباره تلفات غیرنظامیان گفته وبد که سازمان ملل از نیروهای خارجی و افغان جانبداری می‌کند در حالی که این نیروها مسئول بیش از 80 درصد از تلفات غیرنظامیان در افغانستان هستند.

یوناما دو روز پیش با اشاره به کشته شدن 25 غیرنظامی در هلمند در بیانیه‌ای اعلام کرد که یافته‌های ابتدایی و بی‌طرفانه این سازمان نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی افغان عامل حمله اصابت راکت به بازاری در ولسوالی «سنگین» ولایت «هلمند» هستند.

  پربازدید ترین