• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تمرکز خلیلزاد روی برنامه های اقتصادی درسفر اخیرش به دوحه و تاشکند

تمرکز خلیلزاد روی برنامه های اقتصادی درسفر اخیرش به دوحه و تاشکند

زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، در سفر اخیرش به ازبیکستان و قطر که با آدم بوهلر، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه بین المللی امریکا، همراهی می شد بیشتر روی برنامه‌های اقتصادی پس از صلح در افغانستان و آغاز مذاکرات میان افغانان تمرکز کرده است.

آقای خلیلزاد بامداد روز شنبه در یک توییت از پایان دیدارهایش در قطر خبر داد و گفت که در این دیدارها او و همراهانش روی امکان سرمایه گذاری مشترک در پروژه‌های افغانستان به هدف تحکیم صلح و رفاه منطقه ای، گفتگو کردند.

آقای خلیلزاد می‌گوید برای تقویت تأثیر سرمایه گذاری در افغانستان با شرکای همفکر، یک که ظرفیت واقعی وجود دارد.
او می‌گوید که در دیدارش با طالبان روی فرصت های توسعه اقتصادی پس از یک صلح دوامدار تأکید شد.

آقای خلیلزاد افزود: «ما توافق کردیم که برنامه های توسعه ای برای حمایت از صلح هیچ گاهی به این زودی آغاز نمی شوند و پندار ما این بود که دو طرف می توانند آخرین موانع را از راه گفتگوهای میان افغانان بردارند.
آقای خلیلزاد گفت: «ملا برادر و تیم اش شامل (این دیدار) بودند و طالبان می دانند که تمام افغانان باید از خودگذری کنند تا به سرمایه گذاری مورد نیاز در آینده افغانستان، برسند.»

هفته پیش آقای خلیلزاد در یک دیدار تصویری از تاشکند با رییس جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رییس شورای مصالحه ملی، روی آغاز مذاکرات میان افغانان و نیز برنامه‌های زیربنایی و زودهنگام در افغانستان تأکید کرد.
آقای خلیلزاد در اینباره گفت: «ما روی اهمیت برنامه های زود آغاز و نیز برنامه های زیربنایی دراز مدت که بتواند فرصت های کاری کافی را ایجاد کند، گفتگو کردیم. برق و صحت دو بخش مهم است که نیازمند پشتیبانی است. این دو بخش در پیشرفت اقتصادی و پیشرفت کیفیت زندگی مردم کمک می کنند.»

  پربازدید ترین