• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

برخی از ولسوالی های نورستان چگونه به پاکستان فروخته شد؟!

برخی از ولسوالی های نورستان چگونه به پاکستان فروخته شد؟!

حملات پاکستانی جهت تخلیه برخی ولسوالی های نورستان و اشغال آنها، در درجه اول بخاطر معادن ناشناخته و بکر بوده و در درجه دوم حاصلات درختان ارچه، نشتر، بلوط، اوبخت، سیروب و درختان کوهی باثمری چون درختان جلغوزه، بادام، تاک، انجیر و زیتون کوهی بوده است.

ولابت هایی که همواره پس از کنر مورد حمله نظامیان پاکستانی قرار داشته است، تقریبا تمامی ولایات هم مرز با پاکستان بوده است.

نورستان یکی از ولایت هایی است که پس از کنر بیشترین حملات نظامیان پاکستانی را بخود دیده و تقریبا نیمی از مردم ولایت نورستان به دیگر مناطق آواره شده و ولسوالی های هم مرز با پاکستان را تخلیه کرده اند.
نورستان که به عروس شهرهای افغانستان معروف است، «9٬267» کیلومتر مربع مساحت دارد و حدود چهارصد هزار جمیعت و مرکز این ولایت شهر پارون است.
نورستان یا کالاشستان پیشین در تمام تاریخ خود تا سال 1896 که سپاهیان عبدالرحمن آن را با کشتار تاریخی تصرف کردند منطقۀ مستقلی بود و به‌دلیل آنکه مردم آن پیرو مذاهب باستانی نیاهندوایرانی دین بودایی بودند میان مسلمانان به اشتباه به کافرستان معروف بودند در حالی که به خدای یکتای دیزاو ایمان داشتند، سرانجام اهالی میان مرگ یا کوچ یا تشرف به اسلام وادار به انتخاب تاریخی شدند.

مناطق پردرخت نورستان تا ارتفاعات 4000 متری ادامه دارد و بالاتر از آن تنها درخت‌زارهای بید و بته‌زارها دیده می‌شود. این ولایت دارای هشت ولسوالی نورگرام، دوآب، مندول، وایگل، واما، کامدیش، برگمتال و پارون می باشد.
نورستان مجموعاً 75 هزار هکتار علفچر و 251٬504 هکتار جنگل دارد که یک پنجم تمام جنگلات افغانستان را تشکیل می‌دهد که با درختان ارچه، جلغوزه، نشتر، بلوط، اوبخت، سیروب و درختان کوهی باثمری چون بادام، تاک، انجیر و زیتون کوهی پوشیده شده‌است.
نورستان سه رودخانه بزرگ؛ باشگل، وایگل (پارون) و رمگل و ده‌ها رودخانه کوچک دارد که تمام سال آب دارند.

زبان اصلى مردم نورستان نورستانى ، 15 درصد مردم آن به زبان پشه اى صبحت کرده و یک درصد باشندگان آن پشتون و در بعضى مناطق تاجک نیز وجود دارد؛ اما زبان ادارى این ولایت پشتو است.
این ولایت در شمال با ولایت بدخشان، در شرق با چترال و منطقۀ کشمیر پاکستان، در جنوب با ولایت کنر و در غرب با پنجشیر، کاپیسا و لغمان همسرحد است.

معادن زیادی در ولایت نورستان وجود دارد که به شکل غیرفنى و غیر قانونى استخراج میشود.
حملات پاکستانی جهت تخلیه برخی ولسوالی های این ولایت و اشغال آنها، در درجه اول بخاطر معادن ناشناخته و بکر بوده و در درجه دوم حاصلات درختان ارچه، نشتر، بلوط، اوبخت، سیروب و درختان کوهی باثمری چون درختان جلغوزه، بادام، تاک، انجیر و زیتون کوهی بوده است.

چمشداشت پاکستانی ها بر مناطقی از ولایت نورستان به زمان اوایل جهاد مجاهدین به چهل سال قبل بر می گردد. پاکستانی ها از آن زمان آرزوی بدست آوردن نورستان را داشتند تا اینکه پس از تلاش های فراوان موفق شدند مناطق مورد نظر خود را خالی از سکنه ساخته و آن مناطق را با کرزی و در اخیر با اشرف غنی معامله کنند که البته این معامله با کمک آمریکایی ها صورت گرفته است.

حصار کشی اخیر پاکستانی ها و اشغال قسمت های مهمی از ولایت نورستان که در آن طرف حصارکشی پاکستان رفته و رسما از خاک افغانستان جدا شده است، تقریبا پاکستانی ها را به هدف شان رسانده و سکوت برخی از سران معامله گر نورستانی با ارگ کابل و آمریکایی ها در اینباره نشان از پیروزی پاکستانی ها است.

  پربازدید ترین