• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

55 تن تجهیزات پزشکی؛ کمک بشردوستانه اتحادیه اروپا جهت کمک به پناهندگان در ایران

55 تن تجهیزات پزشکی؛ کمک بشردوستانه اتحادیه اروپا جهت کمک به پناهندگان در ایران

یک محموله از تجهیزات حیاتی پزشکی کمیساریا، به لطف پل هوایی بشردوستانه اتحادیه اروپا، فرانکفورت را به مقصد تهران ترک می کند.

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد (کمیساریا)، به لطف پل هوایی بشردوستانه جدید راه اندازی شده که اقدامی توسط سازمان امور بشر دوستانه اتحادیه اروپا (اکو) و بخشی از پروژه جهانی اتحادیه اروپا بمنظور پاسخ به بحران ویروس کرونا بنام «تیم اروپا» می باشد، توانسته است  55 تن لوازم پزشکی حیاتی را به صورت هوایی وارد جمهوری اسلامی ایران کند.

این محموله امروز صبح با پرواز بوینگ 777-200 امارات از فرانکفورت آلمان وارد فرودگاه امام خمینی تهران شد و حاوی تجهیزات پزشکی  حیاتی تهیه شده توسط کمیساریا است.

این اقلام اساسی، شامل ماسک های N95، محافظ صورت یکبار مصرف و ونتیلاتورهای قابل حمل می باشد که از ایران در مبارزه اش با این بیماری همه گیر حمایت خواهند کرد.

طی ماه های گذشته، بسته شدن مرزها، ترافیک هوایی را به طرز قابل توجهی کاهش داده بود، هزینه های حمل و نقل را افزایش داده و مانع از اقدام عاملین بشردوستانه برای تهیه و تحویل سریع اقلام کمکی ضروری برای افراد آسیب پذیر در مهمانشهرها و مناطق میزبان پناهندگان شده است.

ایوو فریسن، نماینده کمیسر عالی آژانس پناهندگان سازمان ملل در ایران می گوید: «زنجیره تدارکات جهانی به واسطه این بیماری همه گیر تقریباً متوقف شده بود. این پرواز پل هوایی بشردوستانه در مقطعی بحرانی است که نیازهای ایران افزایش یافته و حمایت و همبستگی بین المللی بیشتری برای وارد کردن تجهیزات پزشکی برای کمک به کسانی که با ویروس کرونا مبارزه می کنند، مورد نیاز است.»

کمیساریا از حمایت سازمان امور بشر دوستانه اتحادیه اروپا و سازمان امور توسعه ای و همکارهای بین المللی اتحادیه اروپا که به ما کمک می کنند تا تجهیزات پزشکی حیاتی را به موقع به پناهندگان و ایرانیان در جوامع میزبان برسانیم، تشکر می کند.

پل هوایی بشردوستانه اتحادیه اروپا در اوایل ماه مه سال 2020 تاسیس شد تا به کشورها در پاسخ به چالش های ایجاد شده توسط بیماری همه گیر کووید-19 که بر امر انتقال کمک ها و کارکنان بشردوستانه تأثیر گذاشته است، کمک کند.

یانز لنارچیک، کمیسر اتحادیه اروپا در امور کمک های بشردوستانه و مدیریت بحران می گوید: « در این دوران سخت ،ما در کمال همبستگی همراه مردم ایران می ایستیم. ما به یاد تمام کسانی که تحت تاثیر این بیماری همه گیر قرار گرفته اند و یاری رسانان خط مقدم هستیم. حمایت ما به تلاش های مداوم ایران برای تحویل تجهیزات پزشکی نجاتبخش ضروری و سایر اقلام پزشکی حیاتی به آنهایی که به شدت به انها نیاز دارند، کمک می کند. همبستگی جهانی برای مبارزه با ویروس کرونا ضروری است».

علیرغم محدودیت های ناشی از کووید-19، کمیساریا همچنان به کار خود به منظور اطمینان از توزیع و تحویل اقلام مهم در حمایت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ایران ادامه می دهد. دولت ایران نیز تولید تجهیزات پزشکی ضروری خود را افزایش داده و کارآفرینان مستقل – از جمله پناهندگان – فعالیت های خود را در جهت کمک به پاسخ ملی به کووید-19  تغییر داده اند.

با این حال، هیچ نشانه ای از کاهش ویروس کرونا مشاهده نمی شود و ایران با شرایط اقتصادی و اجتماعی که تحت فشارهای مضاعف قرار گرفته است، برای کمک به تعداد فزاینده افراد مبتلا به ویروس از جمله پناهندگان، به حمایت بیشتری نیاز دارد.

نزدیک به یک میلیون پناهنده و 1.5 تا 2 میلیون افغانستانی بدون_مدرک در ایران حضور دارند که به خدمات بهداشتی اولیه رایگان و همچنین آزمایش ها، درمان و بستری رایگان مرتبط با کووید-19، همانند شهروندان ایرانی، دسترسی دارند.

در ایران، کمیساریا برای اقدامات بحران کووید-19 خود به دنبال جذب 16.2 میلیون دلار است. کمیساریا از همه شرکای خود، از جمله ژاپن، روسیه و صندوق مرکزی پاسخ به بحران سازمان ملل (CERF)، که پشتیبانی آنها برای غلبه بر چالش های عظیم ناشی از این بیماری همه گیر و افزایش تلاش ها برای شمول همه ضروری است، قدردانی می کند.

در ایران، کمیساریا برای حمایت از دولت ایران در حفظ و تداوم سیاست های فراگیر قابل ستایش موجودش  در رابطه با پناهندگان تحت لقای راه حل های راهبردی برای پناهندگان افغانستانی ، به 98.7 میلیون دلار نیاز دارد.

  پربازدید ترین