• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

لوی جرگه یا لوی پشتونیستی؟!

در فرهنگ پشتون ها یک سنت قبیله ای همچنان رایج است و آن اینکه «پیر مردان جای نمایندگان مجلس قانون وضع می کنند، ریش سفیدان جای قاضی تصمیم می گیرند در آن از خٌرد و دانش خبری نیست!» بیشتر خواست ها و نظریات قدرتمندان را تایید و تصدیق می کنند یا شفاف تر باید گفت؛ جمع شدن آنها فقط برای مهر تایید زدن به نظر حاکم طایفه و قبیله است که متاسفانه روزگاری است این فرهنگ قبیله ای قدیم را "بنام لوی جرگه برای دور زدن از قانون و بستن دهان منتقدان و روشنفکران در کشور مورد استفاده قرار داده اند" امروزه لوی جرگه ابزاری در دست حاکمان افراطی پشتون ها شده است تا مجموعه ای از سران قومی، مذهبی، قبایل و پیر مردان را جمع کنند توسط آنها مٌهر تایید بر استمرار برنامه های غیر قانونی و غیر انسانی خود بزنند.

وقتی مجلس نمایندگان است نیازی به مجلس ریش سفیدان نیست برخی آنها توان راه رفتن را ندارند تعدادی حافظه اشان را از دست داده اند و عده ای بیشمار فاقد آگاهی از شرایط موجود کشور حتی از دانش آن مسایلی هستند که به علت آن جمع شده اند!
هر چند بیشتر نمایندگان خودشان آلوده به فساد، رشوت خوری و معامله گری بر سرنوشت مردم هستند ولی امید است طَی یک فرایند در آینده قانون و منطق نهادینه شود.

امروز این رسم کهن و فرسوده در هیچ کشوری از جهان نیست که پیر مردان از گوشه و کنار یک کشور جمع شوند مجلس نمایندگان را دور بزنند آنگاه در مورد سرنوشت حیاتی یک ملت تصمیم بگیرند و خودشان ندانند برای چی جمع شده اند اما در سرزمین سوخته و فرسوده ما این نوع داستانها جریان دارد.

آقای اشرف غنی در یک طرف مصروف جمع کردن سران قومی، مذهبی، قبایل برای استمرار حاکمیتی است که بر اساس تقلب تا امروز بوده است و در آن سوی خط آقای کرزی است که رژه می رود طالبان را پیرامون خود جمع کند و بنام «صلح دروغین» قتل و کشتارها در حاکمیت پشتونیست ها ادامه یابد!

ما باید راه های دموکراتیک را طَی کنیم نه اینکه بسوی دیکتاتوری و حاکمیت فاشیستی قومی و سنتی برگردیم از مجراهای قانونی که مجلس نمایندگان نهاد معتبر است برای ارزیابی، نظارت، تصویب و تایید کار کردهای دولت بپردازیم نه از مسیر مجلس کهنه پیرمردان بنام لوی جرگه...
قانون را از نو باید ساخت این کشور را بایستی از دست جلادان و شیادان ، قبیله گرایان و پشتونیست ها که مسیرهای قانونی را دور می زنند نجات داد تا راه پیشرفت جامعه هموار شود.

گل امیری

  پربازدید ترین