• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دفاع از بلقیس روشن؛ نشست جرگه برای دقایقی بهم خورد

دفاع از بلقیس روشن؛ نشست جرگه برای دقایقی بهم خورد

یکی از اعضای جرگه مشورتی صلح خواستار عذرخواهی عاملان برخورد با بلقیس روشن شد که این درخواست با مخالفت شماری دیگر از اعضای جرگه مواجه شد.

 اصیلا وردک، رئیس یکی از کمیته‌های لویه‌جرگه مشورتی در نشست امروز (شنبه 18 اسد) در آغاز ارایه گزارش کاری این کمیته با اشاره به اعتراض دیروز خانم بلقیس که منجر به برخورد فیزیکی و بیرون کشیدن او از تالار شد گفت: خاموش ساختن صدای خانم روشن، خاموش ساختن آزادی بیان و صدای مردم و دمکراسی است. جرگه جای بلند کردن صداهاست و هر کس حق دارد نظر بدهد.
 
خانم وردک از عاملین این رویداد خواست تا از خانم روشن عذرخواهی کنند.
 
این اظهارات خانم وردک با واکنش شماری از حاضران در لویه‌جرگه مواجه و برای دقایقی سر وصداهایی را در مجلس بر پا کرد.
 
در جریانی صحبت‌های خانم روشن شماری از معترضان با راه‌اندازی سر و صدا مانع ادامه سخنرانی او شده و به محل سخنرانی برآمدند. در این میان یکی از معترضان با صدای بلند حامیان خانم روشن را افراد "فاسد" خواند.
 
پس از آن داکتر عبدالله عبدالله، رئیس لویه‌جرگه مشورتی برای آرام ساختن اوضاع به سخنرانی پرداخت و برخورد با خانم روشن را خلاف موازین قبول ‌شده خواند.
 
آقای عبدالله گفت: لت و کوب یک عضو جرگه چه زن باشد و چه مرد، چه عضو پارلمان و چه یک دهقان و یا یک خانواده معلول این سرزمین به هیج صورت و تحت هیچ موازینی قابل قبول نیست.
 
آقای عبدالله اضافه کرد که همه افراد حق دارند تا بدون توهین به دیگران ابراز نظر کنند.
 
بلقیس روشن نماینده مردم فراه در مجلس نمایندگان و از اعضای لویه جرگه مشورتی صلح، روز جمعه (17 اسد) هنگام سخنرانی محمد اشرف غنی اعتراض کرد و گفت که "باج دهی به طالبان وحشی، خیانت ملی است".
 
این اقدام خانم روشن باعث شد که یکی از کارمندان خیمه لویه جرگه مشورتی صلح، با او برخورد فیزیکی کند و خانم روشن را به زور از تالار بیرون کند.
 
در همین حال ریاست عمومی محافظت ارگ ریاست جمهوری امروز با نشر یک اعلامیه دست داشتن کارمندان این اداره در برخورد فیزیکی به خانم روشن را رد کرده است.
 
در اعلامیه این اداره آمده است که رفتار کارمندان پی‌پی‌اس (واحد محافظتی) ارگ ریاست‌ جمهوری همواره "مسلکی و معیاری" بوده و هیچ عضو این اداره دست به رفتار خشونت‌آمیز نمی‌زند.
 
ریاض آرین، رئیس این اداره ضمن ابراز تاسف در مورد رویداد دیروز گفت: "فردی که به خانم روشن برخورد کرد عضو پی‌پی‌اس نبوده است. برای روشنی قضیه بهتر است تحقیق شود. اما با اطمینان دخالت پی‌پی‌اس را رد می‌کنم."

  پربازدید ترین