• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

استقبال زلمی خلیلزاد از تصمیم رئیس جمهور غنی برای امضای حکم آزادی زندانیان باقیمانده طالبان

استقبال زلمی خلیلزاد از تصمیم رئیس جمهور غنی برای امضای حکم آزادی زندانیان باقیمانده طالبان

در حالی که برخی از کارشناسان پیش از برگزاری لویه جرگه دولت را به تاخیر در آزادی زندانیان طالبان متهم می‌کردند، زلمی خلیلزاد اظهار داشت که آمریکا انتظار دارد طی چند روز آینده روند آزادی زندانیان تکمیل شود.

«زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه آمریکا در امور صلح در توئیتی نوشت: ما از اعلام لویه‌جرگه و تصمیم رئیس جمهور غنی برای امضای حکم آزادی زندانیان باقیمانده طالبان استقبال می‌کنیم.

وی افزود: «با این گام‌های جسورانه، پس از 40 سال جنگ، اکنون فرصتی تاریخی برای صلح ممکن شده است؛ چیزی که مزایای آن برای همه مردم افغانستان است و به ثبات منظقه‌ای و امنیت جهانی کمک می‌کند».

خلیلزاد ادامه داد: ما انتظار داریم در چند روز آینده روند آزادی زندانیان طالبان تکمیل شود، سپس تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان به دوحه سفر خواهد کرد و پس از آن مذاکرات بین‌الافغانی فوراً آغاز شود.

نماینده ویژه آمریکا همچنین اظهار داشت که طرفین در این مذاکرات برای دستیابی به توافقی درباره نقشه راه سیاسی و آتش‌بس دائمی و جامع برای پایان دادن به جنگ افغانستان این روند را آغاز می‌کنند.

خلیلزاد در حالی تاکید بر آزادی زندانیان طالبان دارد که روز گذشته لویه‌جرگه مشورتی صلح در قطعنامه‌ای با آزادی 400 زندانی باقیمانده موافقت کرد و اشرف غنی نیز اعلام کرد که براساس این تصمیم فرمان آزادی این زندانیان را صادر می‌کند.

مذاکرات بین‌الافغانی قرار است تا 3 روز پس از آزادی زندانیان باقیمانده آغاز شود اما دولت هنوز صلاحیت‌های تیم مذاکره‌کننده با طالبان و نیز محتوای گفت‌وگوها را مشخص نکرده است.

  پربازدید ترین