• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

چه کسانی از انفجار بیروت و حوادثی که در لبنان در حال وقوع است سود می برد؟

چه کسانی از انفجار بیروت و حوادثی که در لبنان در حال وقوع است سود می برد؟

به طور قطع می توان تاریخ لبنان را به دو قسمت قبل و بعد از انفجار تقسیم نمود، تاکنون تحلیل های زیادی از چرایی و چگونگی این انفجار و تبعات آن ارائه شده است. اما آنچه که مسلم است وجود عامل انسانی و دسیسه شبکه های استخباراتی را با توجه به تحولات منطقه و حوادثی که در لبنان در حال وقوع است، در به وجود آوردن این فاجعه برای مردم لبنان نمی توان نادیده گرفت.

به باور بسیاری از کارشناسان نظامی زبده جهان انفجار، ناشی از نیترات آمونیوم نبوده است و این تحلیل این احتمال را قوی می کند که کسانی در به وجود آوردن این فاجعه نقش اساسی داشتند. دانیلو کوپه که از زبده ترین افراد در حوزه بمب در ایتالیا معروف به مستر دینامیت است می‌گوید انفجار 4 اوت، به خاطر نیترات آمونیوم نبوده چرا که رنگ ابر ناشی از انفجار نارنجی بوده است. همچنین صبحی ناظم توفیق، کارشناس نظامی احتمال داد انفجار مهیب بیروت ناشی از یک اقدام برنامه‌ریزی شده باشد. اومی گوید: این انفجار مهیب به دلیل موشکی نیست که به هدفی اصابت کرده باشد بلکه نتیجه مواد منفجره انبار شده یا بمب‌های ده‌ها تنی است.

اما سوال اینجاست که چه کسانی از انفجار بیروت و حوادثی که در لبنان در حال وقوع است سود می برد؟
از نگاه ژئوپلتیک و ژئواکونومیک جریاناتی که سود می برند: ائتلاف 14 مارس، آمریکا، عربستان، فرانسه و اسرائل خواهند بود.

یک: ائتلاف 14 مارس
این جریان شامل گروه های طرفدار غرب است و از سوی سعودی و کشور های غربی تعذیه می شوند به دنبال به آشوب کشاندن لبنان هستند تا زمینه را برای براندازی دولت برآمده از پارلمان که اکثریت اعضای آن را ائتلاف 8 مارس تشکیل می دهد و از طرفداران جبهه مقاومت است، آماده کنند و قدرت را در لبنان به دست بگیرند.

دو: اسرائیل
اسرائیل که مظنون اصلی این انفجار است، در طول یک سال گذشته شرایط داخلی مناسبی ندارد و دولت شکننده ای در آنجا حاکم است؛ قطعا چشم دیدن لبنانی آرام و با ثبات را ندارد. انفجارهای مشکوک در ایران و تشدید درگیری ها در سوریه و به شهادت رساندن نیروهای حزب الله و در ادامه آن انفجار بیروت را می توان از پازل های این سناریو ایجاد ناامنی اقتصادی- امنیتی دانست. هر چند که اقتصاد لبنان با تحریم ها روزگار خوبی را طی نمی کرد ولی این انفجار کمر اقتصاد و امنیت لبنان را خم کرد، ارزش لیره سقوط کرد و قطب اقتصادی لبنان نابود شد.

سه: آمریکا، فرانسه و عربستان سعودی
ترامپ اظهار می کند که ژنرال‌های آمریکایی به او گفتند حادثه بیروت نتیجه یک حمله بوده است، ماکرون دم از اصلاحات در لبنان می زند و عربستان سعودی حزب الله را مقصر انفجار نشان می دهد.

سعد حریری بعد از تماس ترامپ دولت را مقصر معرفی می کند یعنی همان دولتی که آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی از روی کار آمدن آن به شدت عصبانی هستند و برای براندازی آن حاضر به هر کاری هستند.

رسانه های رسمی و غیر رسمی وابسته به آنها اعلام می کنند که این حمله کار اسرائیل بوده است تا حزب الله از صحنه سیاسی لبنان حذف شود و این تاوانی است که مردم لبنان به خاطر حضور حزب الله و حمایت از جبهه مقاومت باید بپردازند.

  پربازدید ترین