• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نخستین اعتراف نظامیان میانمار به قتل و تجاوز مسلمانان «روهینگیا»

نخستین اعتراف نظامیان میانمار به قتل و تجاوز مسلمانان «روهینگیا»

 نظامیان میانمار برای اولین بار به جنایت ارتش این کشور علیه مسلمانان «روهینگیا» اعتراف کردند.

به نقل از شبکه «الجزیره» دو تن از نظامیان ارتش میانمار برای اولین بار به قتل و تجاوز گسترده علیه مسلمانان «روهینگیا» و دفن آنها در گورهای دسته‌جمعی اعتراف کردند.

یکی از گروه‌های حقوق بشری روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام کرد که دو تن از نظامیانی که از ارتش میانمار جدا شده‌اند در یک کلیپ ویدئویی شهادت دادند که به آنها دستور قتل و تجاوز به مسلمانان «روهینگیا» داده شده بود.

این اولین بار است که نظامیانی که در قتل عام و تجاوز و جنایت ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا در شمال «راخینه» مشارکت داشتند، به اینگونه اقدامات شنیع خود اعتراف می‌کنند و گروه حقوق بشری « Fortify Rights» تصریح کرد که این نظامیان میانمار می‌توانند شواهد مهمی را برای تحقیقات بیشتر در اختیار دادگاه جرایم بین‌المللی ارائه کنند.

از آگوست 2017 تاکنون بیش از 700 هزار تن از مسلمانان روهینگیا برای فرار از جنایات ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا در استان راخینه به بنگلادش گریخته‌‌اند.

دولت میانمار تمامی اتهامات مبنی بر مشارکت نیروهای امنیتی این کشور در تجاوز و قتل‌های گسترده و سوزاندن هزاران خانه مسلمانان روهینگیا را انکار می‌کند.

گروه حقوق بشری « Fortify Rights» که بر میانمار متمرکز است، اعلام کرد که دو تن از اعضای ارتش میانمار ماه گذشته از کشور خود فرار کردند و ظاهراً در بازداشت دادگاه جرایم بین‌المللی هلند هستند که در حال تحقیق در خصوص خشونت علیه روهینگیا می‌باشد.

بنا بر گزارش گروه حقوق بشری مذکور، «میو وین تان» 33 ساله و «زاو نائینگ تان» 30 ساله که در نیروی پیاده‌نظامی سبک ارتش میانمار خدمت می‌کردند، در کلیپی ویدئویی «نام و درجه 19 تن از عوامل مستقیم ارتش میانمار از جمله خودشان و 6 تن از فرماندهان ارشد ارتش میانمار را ارائه داده‌اند که ....مدعی هستند دستور جنایات ظالمانه علیه روهینگیا را صادر می‌کردند و یا اینکه در این جنایات مشارکت داشتند».

میون وین تان تصریح کرد که فرمانده مرکز عملیات نظامی پانزدهم دستور داد زمان حمله به روستاهای مسلمانان «هرآنکس را که می‌بینید و هر صدایی که می‌شنوید، به سمت آن شلیک کنید».

وی ادامه داد که در یکی از عملیات‌ها، 30 نفر از مسلمانان را به قتل رساندند و دفن کردند و گفت: «هشت نفر آنها زن، هفت نفر کودک و 15 نفر نیز مرد و میانسال بودند».

این نظامی سابق میانمار در اعترافات خود گفت که فرمانده آنها دستور نابودی تمامی مسلمانان روهینگیا را صادر کرده بود و نظامیان میانمار به پیشانی این مسلمانان شلیک می‌کردند و با ضربه پا، جنازه‌های آنها را درون گودالی می‌انداختند.

وی همچنین اعتراف کرد که قبل از به قتل رساندن زنان مسلمان روهینگیا، آنها را مورد تجاوز قرار می‌دادند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل در سال 2018 مکانیسم مستقل تحقیقاتی را راه‌اندازی کرد تا شواهدی را در خصوص جرایم بین‌المللی در میانمار برای استفاده در دادرسی‌های بعدی، جمع‌آوری کند.

میانمار با اتهامات نسل‌کشی در دیوان بین‌المللی کیفری به دلیل سرکوب نظامی مسلمانان روهینگیا در سال 2017 مواجه است، در نتیجه این سرکوب، بیش از 730 هزار نفر مجبور شدند به کشور بنگلادش در همسایگی میانمار بگریزند.

میانمار این اتهامات را رد می‌کند و مدعی است نیروهای مسلح این کشور عملیات قانونی علیه شبه‌نظامیانی انجام دادند که به پاسگاه‌های پلیس حمله کرده بودند.

  پربازدید ترین