• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ادامه سریال خیانت عرب ها به فلسطین و مقدسات آن

 ادامه سریال خیانت عرب ها به فلسطین و مقدسات آن

 رویکرد برخی حکومت‌های عربی برای عادی‌سازی روابط‌شان با رژیم صهیونیستی و پرده‌برداری از روابط محرمانه با این رژیم آشکار شده است. آنچه که اخیرا در اتحادیه عرب اتفاق افتاد بهترین دلیل بر گرایشات این رژیم‌های مرتجع است که پیش‌نویس قطعنامه فلسطینیان درباره محکوم کردن عادی‌سای ابوظبی و تل‌آویو را رد کردند.

خیانت اتحادیه عرب با واکنش‌ها و انتقادهای تند فلسطینیان همراه شده است از جمله این‌که آنها متذکر شده‌اند که ردّ قطعنامه فلسطینی تأکیدی دوباره بر پوچی و سقوط اتحادیه عرب، تبدیل عملی این اتحادیه به ابزاری برای اجرای سیاست‌های دولت خائن و نیز حمایت از سیاست‌های مغایر با منافع ملت‌های عربی و مسائل عادلانه امت عربی، از جمله حذف قضیه فلسطین است. فلسطینیان از سازمان آزادی‌بخش فلسطین( ساف) نیز خواسته‌اند با مواضع و سیاست‌های ضد و نقیض اتحادیه عرب مقابله کند.

اتحادیه عرب دست از قضیه فلسطین شسته و با موضعی که در قبال عادی‌سازی اتخاذ کرده، از رژیم صهیونیستی جانبداری می‌کند. ولی گروه‌های اسلامی و ملی فلسطین متعهد شده‌اند که به تنهایی علیه پروژه آمریکایی- صهیونیستی مبارزه ‌کنند؛ پروژه‌ای که حذف قضیه فلسطین و سلب حقوق ملت فلسطین و هیمنه بر غرب آسیا را هدف قرار داده است.

"جرد کوشنر" مشاور رئیس‌جمهوری آمریکا خاطرنشان کرد که عدم محکومیت( از سوی اتحادیه عرب) تحولی مهم در منطقه ایجاد می‌کند. وی ادعا کرد که صبر کشورهای حامی فلسطینیان تمام شده و آنها به دنبال عادی‌سازی با اسرائیل هستند. در همین حال "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر رژیم اشغالگر نیز گفت: "روز یکشنبه عازم واشنگتن خواهم شد و توافق تاریخی صلح میان اسرائیل و امارات را امضا خواهیم کرد."

پیش از این سقوط شدید اتحادیه عرب، کانال 12 تلویزیون عبری‌زبان فاش کرد، "یوسی کوهن" رئیس موساد با مقامات بحرینی در راستای عادی‌سازی تماس‌هایی برقرار کرده است. این منبع با اعلام این‌که ارتباط کوهن با مقامات ارشد بحرین به منظور انجام هماهنگی‌ها برای اعلام عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و منامه است، افزود: در زمان حاضر بحرین با تلاش‌های آمریکا در ردیف نخست کشورهایی که قصد دارند روابط خود را با اسرائیل عادی کنند، قرار گرفته است.

اگر گزارش این تلویزیون عبری‌زبان درباره تماس‌های فشرده رئیس موساد با مقام بحرینی صحت داشته باشد، این بدان معناست که همگرایی این دو طرف نهایی شده و یا چند ماه به آن نمانده است.

کانال 12 رژیم اسرائیل احتمال داد که منامه و تل آویو با نظارت واشنگتن در سپتامبر جاری، یعنی چند روز بعد از امضای توافق امارات و اسرائیل در واشنگتن، عادی‌سازی خواهند کرد.

واضح است که ایالات متحده و رژیم صهیونیستی به عادی‌سازی اکتفا نمی‌کنند بلکه در تلاش هستند از هر فرصتی برای گسترش دامنه سازش استفاده کنند. دولت کوزوو نمونه بارزی است که به امید برخورداری از مشروعیت بین‌المللی، برای عادی‌سازی با رژیم اشغالگر له‌له می‌زند. لذا، ترامپ به عادی کردن رسمی روابط میان پریشتینا و تل‌آویو شتافت، از سوی دیگر نخست‌وزیر اسرائیل ذوق زدگی خود را از اقدام کوزوو برای انتقال سفارتش به قدس اشغالی ابراز کرد و گفت: "کوزوو نخستین کشور مسلمان خواهد بود که سفارتش را در قدس افتتاح خواهد کرد. ما در مرحله عادی‌سازی هستیم."

  پربازدید ترین