• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آغاز رسمی پروسه صدور تذکره الکترونیکی به رهبری شفق خواتی در ایران

آغاز رسمی پروسه صدور تذکره الکترونیکی به رهبری شفق خواتی در ایران

معین سیاسی وزارت خارجه کشور ضمن اعلام آغاز پروسه توزیع تذکره الکترونیکی برای اتباع و مهاجرین افغانستان در جمهوری اسلامی ایران از 22 سنبله و اهمیت این پروسه برای حکومت، از وزارت‌های خارجه و داخله ایران تقاضا نمود که برای اجرای هرچه بهتر این پروسه و موفقیت آن، با نمایندگی‌های سیاسی و قونسلی افغانستان و کارمندان اداره ملی احصائیه همکاری نمایند. به گفته میرویس ناب، رهبری این پروسه به عهده محمد شفق خواتی، سفیر سیار و نماینده ویژه‌ رییس‌جمهور در امور مهاجرین در ایران خواهد بود.

پروسه صدور تذکره الکترونیک برای اتباع و شهروندان افغانستان در جمهوری اسلامی ایران، روز گذشته(شنبه، 22 سنبله) رسما در دو نمایندگی اداره ملی احصائیه کشور در تهران، یک نمایندگی در مشهد و نمایندگی دیگر به زودی در استان کرمان ایران آغاز شد.
 
در مراسم افتتاح این پروسه که در مرکز ارائه خدمات اتباع مهاجرین خلیج فارس(سلیمان‌خانی سابق) تهران برگزار شد، مدیرکل آسیای غربی وزارت خارجه، معاون وزارت کشور(داخله)، مدیرکل امواتباع استان تهران، سفیر و دیپلمات‌های ارشد افغانستان در تهران و هم‌چنین نمایندگان موسسات بین‌المللی به خصوص موسسه ان‌آرسی حضور داشتند. میرویس ناب، معین جدید سیاسی وزارت امورخارجه کشور نیز به صورت آنلاین در این مراسم حضور داشت و اولین سخنران آن بود.
 
وی ضمن بیان قدردانی قدردانی مردم و حکومت افغانستان از همکاری‌های دولت و ملت جمهوی اسلامی ایران به خاطر میزبانی از مهاجرین در طول 4 دهه اخیر، به خصوص در بدترین شرایط موجود به دلیل تحریم‌ها، از همکاری وزارت‌های خارجه و داخله ایران برای در اختیار قرار دادن اردوگاه‌ها برای آغاز پروسه صدور تذکره الکترونیکی اظهار سپاس نمود.
 
میرویس ناب تأکید کرد: پروسه تثبیت هویت و صدور تذکره الکترونیک و پاسپورت ماشین‌خوان برای دولت افغانستان بسیار با اهمیت بوده و رییس جمهور در این زمینه هدایات مشخص و نظارت مستقیم دارد.
 
وی خاطرنشان کرد که با توجه به مذاکرات صورت گرفته با ایران و تعهداتی که دولت افغانستان در قبال مهاجرین دارد، این پروسه بر اساس یک تفاهم‌نامه بین وزارت‌های خارجه و امورمهاجرین و اداره ملی احصائیه، از تاریخ 22 سنبله 1399 به طور گسترده با همکاری برادران ایرانی آغاز می‌یابد.
 
معین سیاسی وزارت خارجه تصریح نمود که با در نظرداشت اهمیت این پروسه برای افغانستان، رییس جمهور، دکتر شفق خواتی را برای رهبری این پروسه تعیین نموده که او به زودی در همکاری بسیار نزدیک با سفیر کشور در تهران، کار خود را آغاز می‌کند.
 
به گفته وی، از آغاز پروسه تثبیت هویت و صدور پاسپورت ماشین‌خوان برای مهاجرین در ایران از سه سال قبل، تاکنون بالغ بر 300 هزار نفر تثبیت هویت گردیده و برای بیشتر از 200 هزار تن پاسپورت ماشین‌خوان توزیع گردیده است.
 
ناب افزود که اکنون این پروسه به شکل گسترده و به هدف توزیع تذکره الکترونیک برای همه مهاجرین افغان در ایران و همچنان صدور پاسپورت ماشین خوان، با همکاری مشترک بین نمایندگی‌های سیاسی و قونسلی، وزارت مهاجرین و اداره ملی احصائیه و بدون شک، همکاری همیشگی جمهوری اسلامی ایران آغاز می گردد.
 
وی تأکید کرد که از وزارت خارجه و اداره کل اتباع وزارت کشور ایران مصرانه تقاضا می‌نماید که به خاطر اجرای هرچه بهتر این پروسه و موفقیت آن، با نمایندگی‌های سیاسی و قونسلی افغانستان و کارمندان اداره ملی احصائیه کمک نمایند.
 
معین سیاسی وزارت خارجه خاطرنشان نمود که فعلا این پروسه به شکل محدود آغاز شده، ولی گسترش و توسعه این روند، با توسعه منابع انسانی و تخنیکی، یک اولویت اساسی برنامه‌های حکومت می‌باشد، و از ایران و ادارات مختلف این کشور، تقاضای کمک و همکاری داریم.
 
وی از جمهوری اسلامی ایران خواست تا پایان موفقانه این پروسه در قسمت تمدید اقامت دارندگان پاسپورت‌های خانوار و ادامه حضور همه اقشار مهاجرین در ایران، مثل همیشه با ما همکاری کنند تا بتوانیم این پروسه را تکمیل کنیم.
 
در ادامه این نشست، عبدالغفور لیوال، سفیر و نماینده فوق‌العاده رییس‌جمهور در ایران، تأکید کرد که آغاز پروسه تثبیت هویت و صدور تذکره الکترونیک برای مهاجرین افغان، از سال‌ها قبل روی دست حکومت افغانستان بود و با تکمیل شدن تمام آمادگی تخنیکی، امروز شاهد عملی شدن آن هستیم.
 
وی از تمام نهادها و ادارات جمهوری اسلامی ایران به خصوص وزارت‌های خارجه و کشور و اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی، و هم‌چنین دفتر ان‌آرسی در ایران، که برای آغاز به کار این پروسه همکاری کردند، تشکر نمود.
 
لیوال با ابراز نگرانی در مورد عدم تکمیل پروسه تثبیت هویت و صدور تذکره الکترونیک به خصوص در شرایط کرونایی موجود و هم‌چنین تعدد مهاجرین، از مهاجرین، ادارات مختلف ایران و هم‌چنین موسسات بین‌المللی خواست که حوصله داشته و کار را با آن‌ها تا پایان و تکمیل این پروسه ادامه دهند.
 
وی ابراز امیدواری کرد که هم‌زمان با افتتاح مراکز صدور تذکره الکترونیک در ایران، شعبات دیگر در کابل به حیث عقبه کار، به خصوص در راستای چاپ و فرستادن پاسپورت برای مهاجرین هرچه زودتر آغاز به کار کند.
 
سفیر کشور با اشاره به ضرورت آگاهی مهاجرین، به عنوان یگانه نگرانی آن‌ها، تأکید کرد: ما در آغاز کار این نگرانی را داشتیم که اگر نتوانیم اطلاعات درست را به مهاجرین برسانیم، آن‌ها شکار اخاذی‌ها و سوءاستفاده‌های بعضی از حلقات شوند.
 
وی خاطرنشان نمود که در مرحله آغاز و ابتدایی پروسه صدور تذکره الکترونیک قرار داریم؛ مرحله‌ای که بیشتر به آمادگی برای عملیاتی کردن تمام پروسه شباهت دارد، اما تأکید کرد که انتظار دارند با تکمیل همکاران باقی‌مانده، و در رأس آن‌ها، محمد شفق خواتی که مسئولیت مستقیم این پروسه را به عهده خواهد داشت، پروسه صدور تذکره الکترونیک به شکل تمام عیار آغاز شود.
 
حکمت‌الله حبیبی، مسئول پروسه توزیع تذکره الکترونیک در تهران نیز با بیان این که از امروز(شنبه، 22 سنبله) پروسه صدور تذکره الکترونیک برای مهاجرین در ایران آغاز شده، گفت: "تذکره الکترونیکی از ماده پلی کاربونیک ساخته شده که معلومات ابتدایی اشخاص مانند نام، ولد و عکس به گونه لایزی در آن حکاکی می‌شود، یک چیپ نیز در عقب تذکره الکترونیکی تعبیه شده که می تواند معلومات مختلف یک فرد را از روز تولد تا روز وفات ثبت کند".
 
وی با بیان این‌که اکنون بیش از 40 مرکز توزیع تذکره الکترونیک در سطح کشور ایجاد شده و کار روی ایجاد 60 مرکز دیگر به شدت جریان دارد، افزود: با همکاری مقام‌های ایران، دو مرکز در استان تهران، یک مرکز در خراسان رضوی و یک مرکز در استان کرمان به زودی آغاز به فعالیت می‌نماید.
 
حبیبی در مورد مراحل ثبت‌نام تذکره الکترونیک گفت: "مراحل توزیع تذکره به گونه‌ای است که شخص اول از طریق سایت ثبت نام می‌کند، بعد تمام معلومات توسط همکاران ما به صورت آنلاین چک می‌شود، و بعد توسط تیم تثبیت هویت، تثبت هویت گردیده، و مرحله بعدی، دعوت مراجعین به صورت تلفنی و بر اساس نوبت جهت بایومتریک است، و مرحله آخر، زمانی که تذکره آمد، برای توزیع آن در خدمت مهاجرین خواهند بود.
 
وی تصریح نمود که در هفته‌های آینده جلساتی با مسئولین ایرانی در مورد چگونگی ثبت‌نام مهاجرین خواهند داشت که در کجا ثبت نام کنند و راه حلی پیدا شود که جلوی برخی افراد سودجو گرفته شود.
 
مسئول پروسه توزیع تذکره الکترونیک در تهران خاطرنشان کرد که در بحث آگاهی‌دهی تلاش می‌کنند دو نفر در هر مرکز به تماس‌های تلفنی مهاجرین پاسخ بدهند.
 
این در حالی است که روند ثبت‌نام و تعیین مرکز توزیع تذکره الکترونیکی برای شهروندان و مهاجرین کشور در جمهوری اسلامی ایران، اندکی پس از آغاز به کار، متوقف و مسدود شده است. سفارت کشور در تهران برخی سوءاستفاده‌ها و اخاذی افراد فرصت‌طلب به خصوص در کافی‌نت‌ها از مهاجرین را دلیل این توقف عنوان کرده است.

  پربازدید ترین